12,355 læst ·
89 svar
12k læst
89 svar
Håndtere 16m lange limtræsbjælker (tagbjælker)
Hej,
Til et projekt, hvor to tilbygninger skal laves ved siden af hinanden på samme hus, overvejer vi at bruge 16m lange limtræsbjælker (90x405mm) som tagbjælker. Disse hviler på 3 støttepunkter.
De to tilbygninger deler en væg.
Spørgsmål, der melder sig, er blandt andet følgende:
- Hvordan håndterer vi så lange bjælker i praksis - hvordan løfter man en så stor bjælke op 3m? (vejer 292 kg/stykke)
- Er der nogen ulemper ved at bruge så lange tagbjælker?
Nogle andre tanker om, hvad der påvirkes af dette valg?
Til et projekt, hvor to tilbygninger skal laves ved siden af hinanden på samme hus, overvejer vi at bruge 16m lange limtræsbjælker (90x405mm) som tagbjælker. Disse hviler på 3 støttepunkter.
Spørgsmål, der melder sig, er blandt andet følgende:
- Hvordan håndterer vi så lange bjælker i praksis - hvordan løfter man en så stor bjælke op 3m? (vejer 292 kg/stykke)
- Er der nogen ulemper ved at bruge så lange tagbjælker?
Nogle andre tanker om, hvad der påvirkes af dette valg?
Kranbil, så er sagen klar.
Alplift kan lejes passende 2 stk.H HEA260 sagde:Hej,
Til et projekt, hvor to tilbygninger skal laves ved siden af hinanden på samme hus, overvejer vi at bruge 16m lange limtræsbjælker (90x405mm) som tagbjælker. Disse hviler på 3 understøtninger.
Spørgsmål, der dukker op, bliver da blandt andet følgende:
- Hvordan skal vi håndtere så lange bjælker i praksis - hvordan løfter man en så stor bjælke op 3m? (vejer 292 kg/styk)
- Er der nogle ulemper ved at bruge så lange tagbjælker?
Andre tanker om, hvad der påvirkes af dette valg?
Nogle gange har vi lejet 2 stk eltrucker.
https://www.cramo.se/sv/category/by...materiallyft--500kg--5m-manuell-alpliftlmx500
Med sådan en løftede jeg alle limtræsbjælker i mit udestue. Den største var 115x420 mm, og da havde vi monteret alle bærende stolper, da den lå nede på betonpladen.
Senest redigeret:
Tak, jeg havde nok turdet, hvis jeg havde lejet 3 stykker alplift. Der bliver en kæmpestor nedbøjning, når bjælken er 16 m lang. Havde du haft en i starten og en i slutningen?L Leif i Skåne sagde:
Når det kommer til eltrucks, så kan det måske blive lidt svært at komme frem på dette projekt.
Byggeveteran
· Stockholm
· 340 indlæg
Overvej transportomkostninger. Efter 12 meter bliver det rasende meget dyrere mig bekendt.
Skulle nogen sige, at kranbil/mobilkran er det eneste passende.
At håndtere noget, der er 16m langt med en truck, vil være utroligt svært, om ikke umuligt, at kunne dreje rundt og have sig.
Skal de derefter også være synlige? Vær omhyggelig med kantbeskyttelse osv. i så fald. Ellers vil der komme mærker på grund af egenvægten
At håndtere noget, der er 16m langt med en truck, vil være utroligt svært, om ikke umuligt, at kunne dreje rundt og have sig.
Skal de derefter også være synlige? Vær omhyggelig med kantbeskyttelse osv. i så fald. Ellers vil der komme mærker på grund af egenvægten
16 m bliver dyre transporter!
Bed producenten om at dele bjælken i passende længder og gør som man altid har gjort, saml over eller mellem en bærende stolpe.
Bed producenten om at dele bjælken i passende længder og gør som man altid har gjort, saml over eller mellem en bærende stolpe.
Måske kan man lave en samling, der er momentstiv over midtersøjlen, men jeg ved ikke, hvordan man gør. Man mister kontinuitet for bjælken, hvis samlingen ikke er momentstiv (overfører moment), hvilket betyder, at man skal op mindst en ekstra størrelse i bjælkehøjde for samme bjælke.Z z_bumbi sagde: