Dowser4711 Dowser4711 sagde:
Jeg fik et lignende problem, da jeg byggede om køkkenet på overetagen og placerede en køkken-ø med granitplade "midt over" et rum på underetagen. Tænkte, at det ikke skulle være det mindste problem, da jeg ligesom dig sammenlignede med vægten, hvis der skulle stå en flok personer der, og den var jævnt fordelt ud over tre bjælker.
Efter nogle uger begyndte jeg at bemærke, at ting, der blev tabt på gulvet, rullede ind mod øen. Bemærkede, at der lå malingflager på gulvet fra loftet, som tydeligt bulede. Min aftenpanik blev at trampe op og derefter åbne loftet og lægge to limtræsbjælker ind. Men i mit tilfælde er det et almindeligt fusket hus fra 70'erne, så jeg burde have indset det allerede inden. :)

Dog har jeg måske et forslag omkring ovnen.
Da jeg flyttede ind, havde jeg en *gigantisk* historie, som var 1,2mx1,2mx1,2m tegl med en støbejerns-indlæg (Og derefter lidt mere tegl ovenpå, men det gjorde vel hverken til eller fra)
Den blev afvekslet ved, at de havde lagt fire kraftige L-jern i bunden, som derefter gik lige ud gennem væggen og var muret ind i skorstenen udenfor.
Dvs., det ville mere eller mindre være muligt at fjerne gulvet under den uden at noget blev påvirket.

Dog var "skorstenrøret" gennem væggen et spiro-rør omgivet af nogle cm glasuld og derefter treetex. (Nævnte jeg byggesjusk?) så selvom den fungerede i betydeligt flere år, end nogen bagefter kunne forstå, sluttede den sine dage, da brandvæsenet slog ned den for at komme til og slukke branden i væggen...

Så da jeg for to-tre år siden endelig erstattede ovnen med en ny fedtstensovn med skorsten gennem taget, løste jeg det ved at lægge CC 30 og kortling, som hviler på væggen. Men med køkkenøen som reference stoler jeg ikke på, at det holder i det lange løb uden at indebære nogle sætninger, så jeg har også lagt en vinkeljern under den bjælke, der er "længst ude" fra væggen og tager vægt fra ovnen, derefter to stykker til, som går i ~30 graders vinkel mod væggen, hvor en fjerde veksler over kraften til væggen. (Først boltet og derefter samlet svejset på plads) Hvis jeg husker rigtigt, så er de 40x40x4mm, hvilket forhåbentlig er en grov overdrivelse, men da det er i loftet i hobbyrummet, er "indtrængningen" OK.
Oj, godt med lidt historier fra virkeligheden. Jeg har også fået en øjenåbner om det her med belastninger. Godt at det ordnede sig for dig til sidst.

• Synes
Dowser4711
  • Laddar…
Lille notering - for fast ejendom gælder 10 års reklamationsret. Reklamationsretten gælder "første ejer", Byggfelsförsäkring derimod følger med huset, men har en selvrisiko som gør at visse fejl ikke kan betale sig at reklamere. Dvs helt forkert af husleverandøren at henvise til Garbo da du jo er den der har bestilt huset? (måske derfor de ændrede sig).

• Synes
Fredrik K og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.