Hej,

Fik en ubehagelig afslutning på aftenen, da jeg opdagede, at etageadskillelsen bøjer nedad, hvis det udsættes for en del vægt.

Jeg har ladet en husproducent bygge husets bærende dele med færdige vægmoduler. Jeg laver indersiden selv. Lige nu bygger jeg førstesalen, hvor jeg flyttede 32 gipsplader forleden. I aften opdagede jeg, at etageadskillelsen har bøjet sig ned, så det kan ses med det blotte øje på stueetagen.

Jeg beregnede, at gipsbunken bør veje ca. 550 kg. Det kan da ikke være rimeligt, at man får denne nedbøjning for nogle hundrede kg?

En person peger op et nedbøjet bjælkelag i loftet, der er synligt i belysningen af en lysekrone i en stue.

Flyttede gipsbunken med det samme og vil selvfølgelig kontakte husproducenten mandag morgen.

En gipsplade 900x2700 vejer ca. 20 kg. Du har over 600 kg på et begrænset område. Det er ret meget.
Jeg ville nok have forsøgt at sprede gipshøjen lidt ud.

• Synes
Ulltand
  • Laddar…
Gipspladen er ca. 240cm lang. De er placeret på en plade på 1200x2500 på tværs af gulvbjælkerne.

Hvis dette er normalt, kan vi altså glemme tanken om at opholde os flere personer i stuen på overetagen uden at loftlisterne på underetagen sprækker i gering...

Lasten per kvm fra gipspladerne er større end hvad bjælkelaget er dimensioneret for ifølge normen. Dog er denne last ret lokal.
Det ser ud som om det er en omfordelingsbjælke, der bøjer ned på dit billede, så er der sikkert noget der ikke stemmer, da denne skal kunne bære større laster end hvad gipshoben vejer.
Hvis det derimod er gulvstrøerne, der bøjer ned, er det ikke så mærkeligt i og med at lasten er større end hvad den er dimensioneret for.

• Synes
oobum
  • Laddar…
Normalt skal et bjælkelag i en bolig være dimensioneret til 200kg/kvm. Men det er altså total last for hele rummet. Så er der også et tal for punktlast, som jeg ikke kender. Men jeg tror ikke, at denne last er for meget.

• Synes
Knight
  • Laddar…
Straks til venstre for din højre hånd ses det som en sprække. Er det en afvekslingsbjælke, der er indklædt der bagved den overflade?

• Synes
Tomture61
  • Laddar…
Læg lidt oplysninger op om dimensioner, spændvidde (i begge retninger), så er jeg overbevist om, at nogen her kan hjælpe dig med en rimelighedsanalyse.
Spontant (men jeg er laaangt fra ekspert) ser bjælken svag ud for den spændvidde, den ser ud til at have.

Sådan ser bjælkelaget ud

Billede af et ufærdigt bjælkelag med isolering, trærammer og byggeplader, i et rum med to vinduer og forskellige byggeartikler. Billede af et bjælkelag under opbygning med trærammer og isoleringsmateriale mellem bjælkerne. Klarede plastikposer ses i baggrunden.

Tegning
Ritning af en bygning, der viser detaljerede planer og specifikationer for konstruktioner som tagstol og rækværk.
Byggetegning med detaljer om strukturel isolering, plastdetaljer og forskellige komponenter. Tekst: "BYGGHANDLING", "PLAST", "ISOLER".

Jeg forstår mig ikke på tegningen for jeg ser ikke hvordan stålbjælken afløfter bjælkelaget. Nogen må gerne forklare.

Men bjælken, der er bøjet ned. Hvilke dimensioner, længde? Og bjælkerne, som de bærer, hvor lange er de i hhv. retning? Og dimension på dem også.

Jeg kan ikke give svaret, men her er andre medlemmer, der er gode til det.

Aha, jeg missede, at det er en stålbjælke, der er bøjet ned. Den kan stadig være for svag, men ikke lige så tydeligt.

Ud fra billedet og tegningerne er det sandsynligvis ikke stålbjælken, der bøjer ned, men fastgørelsen af etagedækket (regel og bjælkesko), som har bevæget sig og trykker på beklædningen omkring stålbjælken.

• Synes
Nicklas Karlsson
  • Laddar…
N nochl sagde:
Jeg forstår mig ikke på tegningen for jeg ser ikke hvordan stålbjælken aflaster bjælkelaget. Nogen må gerne forklare.
Bjælkelaget sidder i bjælkesko som igen sidder i en regel sømmet i væggen. Væggen står derefter på stålbjælken. Med indsatte altaner bliver det ikke sjældent lignende løsninger, hvis man vil have at hat etagegulv og hat etagealtan skal være ens.

Som jeg kan se, så er bjælkerne fastgjort med bjælkesko i en 45x220, der strækker sig over hele "åbningen" på ca. 5m på nederste plan. Stålbjælken er ligeså, og fastgørelsen i den kan ikke ses.
Bygningstegning med mål, der viser et tværsnit af en bygning med specifikke vinkler og dimensioner på de forskellige sektioner. Bygningstegning viser plan for gulvinstallation med bjælkelayout og måleindikationer på 5m åbning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.