J jonaserik sagde:
Hvad er det med dit indlæg, der er opspind, er der opdaget noget, må man gøre noget ved det, enten rette til med stempel eller flytte vægten til en anden plads og fordele den
Han har jo både fortalt og vist billeder af, at det allerede er flyttet...
 
C.Lundin nu var det ikke dig som jeg svarede på, så det behøves ikke mere af det.
 
  • Synes
Namoy
  • Laddar…
J jonaserik sagde:
C.Lundin nu var det ikke dig som jeg svarede på, så det behøves ikke mere af det.
Hvad skulle du have svaret på? Jeg har ikke skrevet noget tidligere. Jeg opdaterede dig bare, eftersom du åbenbart ikke har læst mere end OP.
 
B bossespecial sagde:
Det er muligvis en kombination af indfatning og stålbjælke. Du må se, hvad producenten siger om passende foranstaltning. Blev nedbøjningen i loftet mindre forresten, da du fjernede gipsbunken? Hvis det var stålbjælken, der var problemet, burde den være gået op igen, efter du fjernede bunken.
Nedbøjningen blev def mindre efter at lasten blev flyttet. Jeg tror, dette er let fixet, lidt opretning og ordentlig fastgørelse bare. Men selvfølgelig lader jeg hustilvirkeren gøre det.

Heldigvis at jeg stillede gipsbunken der nu og lagde gulvvarme i de andre rum først. Det ville være lidt mere besværligt, hvis dette var opdaget, når alt var klart og vores 500 kg tunge pejs var sat på plads.
 
  • Synes
bossespecial
  • Laddar…
Desværre fik jeg kolde skulder fra hustillverkeren. De henviser direkte til Garbo som dels har en saftig selvrisiko samt tvivlsom historik om erstatningsvillighed.

Det ender nok med eget arbejde igen her, donkraft og solide skruer er dog ikke så dyrt.

Er der nogen, der har gode tips til, hvordan jeg på bedst mulig måde forstærker denne bjælkelag lidt ekstra med tanke på revnedannelse og fremtidig kamin på 500kg? Skorstenen står på kakkelovn/plade i stueetagen.

Jeg har allerede lagt dobbelte 45x220 på de bjælker som kaminen hviler direkte på.
Direkte bag kaminen står en bærende indervæg, så spændet er ca. 3.6m til ydervæg.

Plantegning viser et allrum med træskorsten, kamin, altan, møbler og døre, mål 4800x7200 mm. Skorsten står ved kamin på trægulv 25 mm.
 
Lyder virkelig mærkeligt, Hvad sagde de, da du nævnte, at bjælkelaget ikke sidder fast i væggen?
 
Jo, de syntes, at det lød som en sandsynlig årsag, medmindre det er sådan, at fastgørelsen ligger bag bjælkeskoene. De hævder dog, at da dette først påpeges 4-5 år efter, at huset blev bygget, er det ikke længere deres problem.
 
  • Vred
El-Löken66
  • Laddar…
Det var jo ærgerligt... men at fastgørelsen skulle være bagved bjælkeskoene er ikke sandsynligt, eftersom den aktuelle regel skal sømmes i gulvreglerne fra ydersiden og skrues til væggen fra indersiden, altså burde gulvreglen allerede være på plads når man skal skrue alt i væggen:thinking:
 
B bossespecial sagde:
Det var jo ærgerligt... men at infæstningen skulle ligge bagved bæreskoene er ikke sandsynligt da den aktuelle regel skal sømmes i gulvreglerne fra ydersiden og skrues til væggen fra indsiden, altså burde gulvreglen allerede være på plads når man skal skrue alt i væggen:thinking:
Du har helt ret, og jeg har nu fundet billeder fra byggeriet som viser at mellembjælkelaget blev bygget inden overetagens vægge blev løftet på plads. Så det er med andre ord helt konstateret at infæstning mangler.
 
  • Synes
bossespecial
  • Laddar…
Hvordan ser det ud i øvrigt på overetagen, kan de se nogle skruefastgørelser andre steder? Var det producenten, der monterede, eller var det en anden entreprenør?
 
B bossespecial sagde:
Hvordan ser det ellers ud på overetagen, kan de se nogle skruebeslag andre steder? Var det producenten, der monterede, eller var det en anden entreprenør?
Jeg har ledt, og jeg kan ikke se nogen skruehuller eller sømhuller på de bjælker, som bjælkeskoene er fastgjort i.

Nu ser resten af huset dog ud til at stå på underetagens indervægge på en eller anden måde og virker stabile, men de skal vel også skrues fast i stolperne og også skråspigres ned i hammerslaget, hvis man kigger på tegningen. Det havde jeg faktisk ikke tænkt på, men du har nok ret i, at det er hele bjælkelaget, der mangler fastgørelse. Hvis man vil være ond, kan man næsten sige, at det er ydre panelet, der holder etagerne sammen. :crysmile:

Ifølge tegningen skal der være dobbelte 6x120 skruer på cc60 ved altan og cc120 øvrige. Er der nogen fordel her ved at gå op i dimension nu, når jeg dels har revner og også tænker på at installere en tung kamin? Andre tips til forstærkning modtages gerne.

/nochl
 
  • Synes
Rooten48
  • Laddar…
Opdatering: hustillverkaren har tænkt om og vil udbedre manglerne. Dejligt alligevel da jeg har rigeligt på gøre-listen.

Modtager gerne tips til forstærkninger for kamin som jeg postede ovenfor. Overvejer cc30 og evt. kortling. Er det nok, eller bør jeg gøre noget ved "bærlinan" også?
 
  • Synes
anhack og 4 andre
  • Laddar…
Herligt at det løste sig:D
cc300 og kortlingar i facken under samt facken nærmest udenfor så skal det fungere. Var kaminens placering med i planritningerne, da I købte huset, så burde antallet skruer i ”bærende linje” til væggen være ok. Måske værd en dobbeltkontrol med producenten. Ellers kan det blive en lidt vanskeligere løsning, da der ikke er plads til flere skruer. Men det kan man diskutere omkring, når du har fået svar fra producenten:p
 
  • Synes
nochl
  • Laddar…
Jeg fik et lignende problem da jeg byggede om køkkenet på førstesalen og placerede en køkkenø med granitplade "midt over" et rum i stueetagen. Tænkte at det ikke ville være det mindste problem da jeg ligesom du sammenlignede med vægten af, hvis der skulle stå en flok personer der, og den var jævnt fordelt hen over tre bjælker.
Efter nogle uger begyndte jeg at bemærke at ting, der blev tabt på gulvet, rullede ind mod øen. Jeg bemærkede at der lå malingsflager på gulvet fra loftet, som tydeligt bulede. Min aftenpanik blev at hoppe op og derefter åbne loftet og lægge to limtræsbjælker ind. Men i mit tilfælde er det et generelt fusket byggeri fra 70'erne, så jeg burde have indset det allerede på forhånd. :)

Dog har jeg måske et forslag angående ovnen.
Da jeg flyttede ind havde jeg en *gigantisk* konstruktion, der var 1,2mx1,2mx1,2m tegl med en støbejernsindsats (Og så lidt mere tegl ovenpå, men det gjorde vel hverken fra eller til).
Den blev understøttet ved, at de havde lagt fire kraftige L-jern i bunden, som så gik lige ud gennem væggen og var muret ind i skorstenen udenfor.
Dvs, det ville mere eller mindre være muligt at fjerne gulvet under den uden at noget blev påvirket.

Dog var "skorstensrøret" gennem væggen et spiro-rør omgivet af nogle cm glasuld og derefter tretex. (Nævnte jeg byggesjusk?) så selvom den fungerede betydeligt længere, end nogen efterfølgende kunne forstå, endte den sine dage, da brandvæsenet slog den ned for at komme til og slukke branden i væggen...

Så da jeg for to-tre år siden endelig erstattede ovnen med en ny kamin af fedtsten med skorsten gennem taget, løste jeg det ved at lægge ind CC 30 og rem som hviler på væggen. Men med køkkenøen som reference stoler jeg ikke på, at det holder i det lange løb uden at medføre nogle sætninger, så jeg har også lagt en vinkeljern under den bjælke, der er "længst ude" fra væggen og tager vægt fra ovnen, så to stykker yderligere, som går i ~30 graders vinkel mod væggen, hvor en fjerde veksler kraften over til væggen. (Først boltet og derefter svejset sammen på stedet) Hvis jeg husker rigtigt, er de 40x40x4mm, hvilket forhåbentlig er en grov overdrivelse, men da det er i loftet i hobbyrummet, er "indtrængen" OK.
 
  • Synes
nochl
  • Laddar…
B bossespecial sagde:
Herligt at det løste sig:D
cc300 og kortlinger i fagene under samt fagene tættest udenfor så skal det fungere. Var kaminens placering med i plantegningerne da I købte huset, så burde antallet af skruer i ”bæringen” til væggen være i orden. Måske værd at tage en dobbeltkontrol med producenten. Ellers kan det blive en lidt mere kompliceret løsning, da der ikke er plads til flere skruer. Men det kan man diskutere, når du har fået svar fra producenten:p
Jeg passede på og tog det op med producenten, og de ville undersøge og vende tilbage, så det her begynder jo at ordne sig. Tak til dig og alle andre, der har engageret sig i tråden.
 
  • Synes
bossespecial
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.