Ud fra billedet og tegningerne er det sandsynligvis ikke stålbjælken, der bøjer ned, men fastgørelsen af bjælkelaget (regel og bjælkesko), der har bevæget sig og trykker på beklædningen omkring stålbjælken.
Præcis sådan opfatter jeg det også. Er det ikke stålbjælkens opgave netop at forhindre dette?
Jeg ser, at både reglen, som gulvbjælkerne er fastgjort til, har revnedannelser ligesom visse gulvbjælker.
Er det heller ikke lidt spinkelt med skruer?
I sig selv er 5m en ret lang spændvidde, men gipshøjen burde ikke presse bjælken så meget ned, så er bjælken fejldimensioneret. Dog bøjer de altid lidt ned, og hvis gipsbeklædningen omkring bjælken er fastgjort til bjælken, vil den sprække ved den mindste nedbøjning. Det ligner en sprække i beklædningen?
Bjælken tager sig af lasten, der havner på bjælken. Hvis der skulle opstå bevægelser i fæstningerne på vej til bjælken, kan bjælken ikke gøre noget ved det.
Min bekymring er, at bjælkelaget ikke er forankret i væggen, som hviler på bjælkelaget. Eller at den forankring har givet efter. Burde det ikke være muligt at se denne forankring, eller er den skjult på "bagsiden"?
På arbejdet beskytter vi gipsbunker op til betonloft. Statisk belastning er ikke noget at lege med. I en trækonstruktion ville jeg virkelig vurdere dette som normalt, især efter du har placeret bunken på et følsomt punkt også. Havde det været ved en bærende væg, var det sikkert gået fint.
Men som sagt, altid støtte under store punktbelastninger.
Jeg undrer mig også over, hvordan reglen er fastgjort i ståldraget? Hvis den bare ligger parallelt med draget på samme grundlag uden at være fastgjort i ståldraget nogen steder, føles det umiddelbart som om, det ville blive for spinkelt. Alt for få skruer i bjælkeskoene er der også.
Som jeg tolker dine tegninger, mangler der lidt skruer ind i ydervæggen. Der bør sidde 2 stk 6x120 med et cc på ca 60 cm. Dvs midt for dér, hvor gipspladerne i væggen samles.
Ja præcis, nu er det cc60 mellem gulvbjælkerne, men jeg kan ikke se nogen skrue overhovedet i hele træreglen, som bjælkeskoene er fastgjort i. Det skal være, at skruerne sidder bag bjælkeskoene, men svigten og billedet ved altandøren, som viser, hvor spredt de ligger, taler imod det.
Ind med donkraften, løft så bjælkelaget bliver lige uden nedbøjning, stemp op med en regel i loftet og en på gulvet og lidt reglar derimellem, alt skal være under din pakke med gips så klarer du dig. Det med at beregne holdbarheden, bekymr dig ikke, stempel tager kraften og bjælkelaget holder til det som det er beregnet til når gipsen er væk.
Som du siger, tyder gabet på, at måske er fastgørelsen af bjælkelaget i væggen ikke korrekt udført ifølge tegningen. Åbner klippen sig, når du står og svajer? Kom bjælkelaget også i moduler? I så fald er det svært at skjule fastgørelsen bag bjælkeskoene. Antallet af ankerskruer i bjælkeskoene følger tegningen, og 8 skruer er tilstrækkeligt for den belastning, der kommer fra gulvreglen. Du bør kræve, at producenten kommer og kigger på dette samt sender en beregning på bjælken.
Lav ikke dine egne løsninger, før producenten har kigget på dit problem. At udbedre det er enkelt, men det er ikke din opgave og omkostning, hvis det ikke er udført korrekt.
Som du siger taler mellemrummet for at måske ikke fastgørelsen af bjælkelaget i væggen er korrekt udført ifølge tegning. Åbner klippen sig, når du står og svajer? Kom bjælkelaget også i moduler? Hvis ja, er det svært at skjule fastgørelsen bag bjælkeskoene. Antallet af ankerskruer i bjælkeskoene følger tegning, og 8 skruer er nok for den belastning, der kommer fra gulvreglen. Du bør kræve, at producenten kommer og ser på dette samt sender en beregning af bjælken.
Mellemrummet bliver større, når jeg "gynger" på gulvbjælkerne. Selv når min 59kg sambo gør det.
Det er sikkerligt en kombination af infæstning og stålbjælke. Du får se, hvad producenten siger om passende foranstaltning. Blev nedbøjningen i loftet mindre forresten, da du fjernede gipsbunken? Hvis det var stålbjælken, der var problemet, burde den være gået op igen, efter du fjernede bunken.
Hvad er det med dit indlæg, der er noget opfindsomt, opdages der noget, så må man gøre noget ved det, enten rette til med stempel eller flytte vægten til anden plads og fordele den
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.