22,636 læst ·
86 svar
23k læst
86 svar
Afløb gennem bjælkelag?
Hvad siger Bauhaus?
Hvis de risikerer at skulle betale for at alt rives op igen, så burde de ønske, at det er korrekt kan man synes.
Har du ordentligt med gode billeder og en besigtigelsesmand dømmer det ude senere, så må de rive op igen.
Hvis de risikerer at skulle betale for at alt rives op igen, så burde de ønske, at det er korrekt kan man synes.
Har du ordentligt med gode billeder og en besigtigelsesmand dømmer det ude senere, så må de rive op igen.
M Mortsken sagde:
Bauhaus klarer sig alligevel godt. De skal sørge for at tage derhen hver dag, og at alle fejl vi opdager, skal sendes til ham. Desværre er han ny og ikke uddannet, så han kan ikke svare imod firmaet, når de siger, at de har gjort det rigtigt, men jo mere de tvinges til at forklare, og jo mere jeg læser på, desto lettere bliver det sikkert.M Mortsken sagde:
Tak til alle jer, der har hjulpet og svaret!
Jeg har nu gennemgået byg badeværelset rigtigt, bjælkernes opbygning fra sikker vand, bæreevne - bjælkelag på træguiden, BBV21:1, sikre vådrum fra gvk, og skrevet ned nogle øvrige punkter ud fra den nuværende situation (fejl de har lavet ud fra disse dokumenter altså, plus nogle øvrige punkter). Samlet blev det cirka 1,5 A4 i word. Det er kun for den nuværende situation med forarbejdet... Og det omfatter heller ikke den lange liste, jeg allerede har sendt til dem. Med den er det sikkert 2,5 A4 i alt... To be continued.
Nye kræfter i morgen! Efter det her burde jeg kunne skifte til bygningsinspektør
Jeg har nu gennemgået byg badeværelset rigtigt, bjælkernes opbygning fra sikker vand, bæreevne - bjælkelag på træguiden, BBV21:1, sikre vådrum fra gvk, og skrevet ned nogle øvrige punkter ud fra den nuværende situation (fejl de har lavet ud fra disse dokumenter altså, plus nogle øvrige punkter). Samlet blev det cirka 1,5 A4 i word. Det er kun for den nuværende situation med forarbejdet... Og det omfatter heller ikke den lange liste, jeg allerede har sendt til dem. Med den er det sikkert 2,5 A4 i alt... To be continued.
Nye kræfter i morgen! Efter det her burde jeg kunne skifte til bygningsinspektør
Hvis du, efter selv at have læst dokumenterne du nævnte, har så mange fejl og iagttagelser, ville jeg have stoppet byggeriet, indtil I har fået afklaret det med nuværende byggefirma. Alternativt fået nogle andre. Det lyder ikke helt normalt, at man skal finde så meget at bemærke om...
Hvad angår afløbet til håndvasken, så må det, så vidt jeg ved, ikke komme op af gulvet. Som jeg forstod det ved badeværelsesrenovering for ca. 1,5 år siden, er alle rørgennemføringer fra gulv foruden toilet og gulvafløb ikke tilladte nu om dage.
Hvad angår afløbet til håndvasken, så må det, så vidt jeg ved, ikke komme op af gulvet. Som jeg forstod det ved badeværelsesrenovering for ca. 1,5 år siden, er alle rørgennemføringer fra gulv foruden toilet og gulvafløb ikke tilladte nu om dage.
Tak! Det var faktisk noget jeg havde overset, men ser at det står i sikre vådrum nu (reagerede ikke over spildevand, men det er jo præcis hvad det er). Er usikker på om væggene måske er for tynde til at få plads til afløbet i, om det er derfor de har lavet det via gulvet, men vil tage spørgsmålet med til i morgen, når vi skal møde dem igen. Der blev ikke noget i dag. Tror ikke, at de vil kunne trække det via gulvet alligevel pga. badeværelsesskabets udformning, så det var allerede oppe som et spørgsmål, men nu har jeg mere på fode.F tannibanani sagde:Hvis du, efter selv at have sat dig ind i dokumenterne du nævnte, har så mange fejl & observationer så havde jeg stoppet byggeriet indtil I har fået styr på det med den nuværende bygherre. Alternativt taget en anden ind. Det lyder ikke helt normalt at man skal finde så meget at anmærke på…
Hvad angår afløbet til håndvasken så må det, så vidt jeg ved, ikke komme op af gulvet. Som jeg forstod det ved badeværelsesrenovering for ca. 1,5 år siden så er alle rørgennemføringer fra gulv bortset fra toilet og gulvafløb ikke tilladte nu om dage.
Ja, men det er sådan vi føler også, men nu har bauhaus lagt sig i for at styre op, og vi vil ikke lade firmaet fortsætte, før de har udbedret alt. Jeg skrev også og krævede, at vi får kontrollere alle trin, før de fortsætter med det næste.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,121 indlæg
Selvfølgelig må man have håndvaskafløbet gennem gulvet.
https://www.sakervatten.se/branschregler/online/3/3
Ja det kommer til at blive sådan. Jeg forstod branschreglerne som at man måske ikke skulle have afløb gennem gulvet, medmindre man var nødt til det, men det er vigtigst i vådrum 1. Her bliver håndvasken i den anden ende af badeværelset, så det vil jeg ikke diskutere. Havde de ikke allerede skåret ud reglen i "bunden" på væggen, så lød det som om de kunne have trukket gennem væggen, men nu bliver det gennem gulvet.BirgitS sagde:
Opdatering igen:
Var til "stormøde" i morges, og nu føles det meget bedre. De vil sætte nye 45x195 bjælker på alle eksisterende etagedæk. Alle afløb og vandrør vil blive flyttet og ført via loftet i fyrrummet, som er nedenunder i stedet, så de ikke behøver at krydse bjælkerne. De vil altså være mellem bjælkerne i stedet.
Jeg lagde meget vægt på, at de skal dokumentere afvigelser, så forhåbentlig tog de det til sig. Vi gik igennem alle punkter, og de ville udbedre alt, og det eneste vi ikke diskuterede var elens placering (kun estetisk). Så nu flyder det forhåbentlig. Både arbejdslederen i firmaet og repræsentanten fra bauhaus virker til at være mere involverede nu og vil tage ud og dobbelttjekke alt arbejde hver dag. Vi vil også forsøge at tage derud og kontrollere, hvordan det skrider frem, før det skjules med næste trin (altså om dagen, om aftenen når vi kommer hjem, har de måske nået at dække eller fortsat med næste trin).
Vi/jeg er sikkert deres mest besværlige kunde for øjeblikket (og dyreste nu, når de skal udbedre alt), men ret skal være ret. Jeg krydser fingre for, at det forløber mere gnidningsfrit fremover.
Var til "stormøde" i morges, og nu føles det meget bedre. De vil sætte nye 45x195 bjælker på alle eksisterende etagedæk. Alle afløb og vandrør vil blive flyttet og ført via loftet i fyrrummet, som er nedenunder i stedet, så de ikke behøver at krydse bjælkerne. De vil altså være mellem bjælkerne i stedet.
Jeg lagde meget vægt på, at de skal dokumentere afvigelser, så forhåbentlig tog de det til sig. Vi gik igennem alle punkter, og de ville udbedre alt, og det eneste vi ikke diskuterede var elens placering (kun estetisk). Så nu flyder det forhåbentlig. Både arbejdslederen i firmaet og repræsentanten fra bauhaus virker til at være mere involverede nu og vil tage ud og dobbelttjekke alt arbejde hver dag. Vi vil også forsøge at tage derud og kontrollere, hvordan det skrider frem, før det skjules med næste trin (altså om dagen, om aftenen når vi kommer hjem, har de måske nået at dække eller fortsat med næste trin).
Vi/jeg er sikkert deres mest besværlige kunde for øjeblikket (og dyreste nu, når de skal udbedre alt), men ret skal være ret. Jeg krydser fingre for, at det forløber mere gnidningsfrit fremover.
Klik her for at svare