Hej!
Vi har en virksomhed her, der renoverer badeværelset, og de har skåret i bjælkelaget to steder. Bjælkerne er 220x70. Inde ved bruseren har de skåret 13-14 cm i højden og 20 cm bredt (lidt diagonalt), og ved toilettet er det ca. 8 cm i højden og 16 cm bredt. Har forsøgt at læse om eurocode 5 for at forstå, hvor stort indgreb der er tilladt, men finder kun information om tyndere bjælker.
Det er cirka 3,6 m mellem understøtningerne i kælderen. Langs den højre væg løber der en betonvæg nedenunder, så hullerne, de har lavet, er cirka 70 og 80 cm fra understøtning. Vi har spurgt entreprenøren, om de ikke behøver at forstærke, men det mener de ikke.
Langs den venstre væg er køkkenet, så det er et temmelig tungt belastet område. Kan det passe, at de ikke behøver at forstærke, trods så store indgreb? Huller er én ting, men her har de jo skåret i den øverste del af bjælkerne.
Når jeg læser på træguiden, finder jeg kun tabeller for indgreb ved understøtninger, ikke når det er et stykke ude (ved ikke om det betyder, at de ikke burde have lavet indgrebet så langt fra understøtning, eller om det der alligevel tæller som tæt nok). Det er i hvert fald ikke i nærheden af midten af bjælken...
De har lavet en masse andre fejl (som vi opdagede), som de er i gang med at rette nu, så vi har indtil mandag til at prøve at få svar på, om de har lavet en fejl med bjælkerne. De havde ikke behøvet at trække afløbene gennem bjælkerne, da afløbene kunne være blevet flyttet nede i kælderen. Tilliden er med andre ord ikke stor for, at de ved, hvad de laver...
Vi har haft svært ved at finde en synsmand/byggekonstruktør osv. der kan komme med så kort varsel. Forsikringsselskabet var ikke så interesseret, men mente, at det var virksomhedens problem.
Sender med et lidt dårligt blitzbillede fra før, de begyndte at dække vægge og gulv.
Vi har en virksomhed her, der renoverer badeværelset, og de har skåret i bjælkelaget to steder. Bjælkerne er 220x70. Inde ved bruseren har de skåret 13-14 cm i højden og 20 cm bredt (lidt diagonalt), og ved toilettet er det ca. 8 cm i højden og 16 cm bredt. Har forsøgt at læse om eurocode 5 for at forstå, hvor stort indgreb der er tilladt, men finder kun information om tyndere bjælker.
Det er cirka 3,6 m mellem understøtningerne i kælderen. Langs den højre væg løber der en betonvæg nedenunder, så hullerne, de har lavet, er cirka 70 og 80 cm fra understøtning. Vi har spurgt entreprenøren, om de ikke behøver at forstærke, men det mener de ikke.
Langs den venstre væg er køkkenet, så det er et temmelig tungt belastet område. Kan det passe, at de ikke behøver at forstærke, trods så store indgreb? Huller er én ting, men her har de jo skåret i den øverste del af bjælkerne.
Når jeg læser på træguiden, finder jeg kun tabeller for indgreb ved understøtninger, ikke når det er et stykke ude (ved ikke om det betyder, at de ikke burde have lavet indgrebet så langt fra understøtning, eller om det der alligevel tæller som tæt nok). Det er i hvert fald ikke i nærheden af midten af bjælken...
De har lavet en masse andre fejl (som vi opdagede), som de er i gang med at rette nu, så vi har indtil mandag til at prøve at få svar på, om de har lavet en fejl med bjælkerne. De havde ikke behøvet at trække afløbene gennem bjælkerne, da afløbene kunne være blevet flyttet nede i kælderen. Tilliden er med andre ord ikke stor for, at de ved, hvad de laver...
Vi har haft svært ved at finde en synsmand/byggekonstruktør osv. der kan komme med så kort varsel. Forsikringsselskabet var ikke så interesseret, men mente, at det var virksomhedens problem.
Sender med et lidt dårligt blitzbillede fra før, de begyndte at dække vægge og gulv.
Hej!Lity sagde:
Hej!
Vi har en firma her som renoverer badeværelset, og de har savet i bjælkelaget to steder. Bjælkerne er 220x70. Inde ved bruseren har de savet 13-14 cm ned i højden og 20 cm bredt (lidt diagonalt), og ved toilettet er det ca. 8 cm på højden og 16 cm bredt. Har forsøgt at læse om eurokode 5 for at forstå, hvor stort et udsnit der er tilladt, men finder kun oplysninger om tyndere bjælker.
Der er cirka 3,6 m mellem understøtningerne i kælderen. Langs den højre væg går der en betonvæg under, så hullerne de har lavet, er cirka 70 og 80 cm fra understøtningen. Vi har spurgt entreprenøren, om de ikke har brug for at forstærke, men det mener de ikke.
Langs den venstre væg går køkkenet, så det er et ret tungt belastet område. Kan det passe, at de ikke har brug for at forstærke på trods af så store udsnit? Huller er én ting, men her har de jo savet i overfladen af bjælkerne.
Når jeg kigger i træguiden, finder jeg kun tabeller for udsnit ved understøtninger, ikke når det er et stykke ude (ved ikke om det betyder, at de ikke burde have lavet udsnittet så langt fra understøtningen, eller om det stadig betragtes som tæt nok på). Det er jo i hvert fald ikke i nærheden af midten af bjælken...
De har lavet en masse andre fejl (som vi opdagede), som de er ved at rette op på nu, så vi har indtil mandag, til at prøve at få svar på, om de har gjort noget forkert med bjælkerne. De havde ikke behøvet at trække afløbene gennem bjælkerne, da afløbene kunne være flyttet nede i kælderen. Tilliden er med andre ord ikke stor for, at de ved, hvad de laver...
Vi har haft svært ved at finde en synsmand/byggekonstruktør osv., der kan komme på så kort varsel. Forsikringsselskabet var ikke så interesserede, men mente, at det var firmaets problem.
Jeg vedlægger et lidt halvdårligt blitzbillede fra før de begyndte at dække vægge og gulve.
ærgerligt de ikke trak det i kælderen. Hos os gjorde de det, det eneste jeg faktisk bad om og de bukkede og takkede. Men i dit tilfælde kan du måske bede dem forstærke bjælkerne på hver side ved at lime og skrue nye, typ 45x95 regler?? Der burde jo være plads synes man!!
Jamen selvfølgelig... Dejligt at de gjorde sådan hos jer! Det virker så unødvendigt besværligt, at de gjorde det sådan her.H Husärlivet sagde:
Forstår ikke rigtig, hvorfor de skændes om forstærkningen. Det burde jo ikke tage nogen tid at gøre.
Jeg er desuden bekymret for, at de vil sige, at de ikke kan flytte kloakken til toilettet (den sidder 2dm forkert nu), fordi de allerede har lavet hul i bjælken. Det kommer til at blive mega trangt ved siden af toilettet i sådanne tilfælde.
Klart afløbet kan flyttes. Bed dem om at flytte afløbet så snart som muligt og bed dem forstærke bjælkelaget. I skal betale dyre penge, og så skal I få det, som I vil have det. Punktum. Giv jer ikke!!!!
Tak! Ja, det er sådan vi også føler, men det er så svært at stå fast, når de er så stærke i deres holdninger. Jeg må øve mig på bare at svare "løs det" og gå derfra, haha. Spøg til side, vi talte i dag om, at vi skal blive bedre til at bede dem forklare hvorfor, når de siger noget, for mange gange føles det som om, de ikke ved hvorfor de gør ting, men lyder overbevisende. Så hvis vi beder dem forklare, kan vi måske puste hul i deres argumenter. I det mindste begynder de måske at tænke, før de handler (men det er måske at forvente for meget).H Husärlivet sagde:
Lity sagde:
Tak! Ja det er sådan vi føler også, men det er så svært at stå fast, når de er så stærke i deres meninger. Jeg må øve mig på blot at svare "løs det" og gå derfra, haha. Spøg til side, vi talte i dag om, at vi skal blive bedre til at bede dem forklare hvorfor, når de siger ting, fordi mange gange føles det som om, de ikke ved, hvorfor de gør ting, men lyder overbevisende. Så hvis vi beder dem om at forklare, sprænger vi måske hul i deres argumenter. I det mindste begynder de måske at tænke, før de gør (men det er måske at forvente for meget).
men I har hyret dem til at lave et job hos jer og betaler for det. Det koster måske ekstra, hvis de skal forstærke og så, men hvis I ønsker det, selvom de siger, det ikke er nødvendigt, og at det koster ekstra, så siger I bare, at I vil have dem til at gøre det alligevel. Spørger I noget, og de ikke har svar, så ring til deres chef bare og spørg. I har jo hyret dem, fordi I stoler på dem, og så forventer man sig et professionelt og stabilt arbejde fra deres side. I skal sige til dem, det I tænker på og vil, ellers vil I fortryde senere, kan jeg love. Gør det for jeres egen skyld og sov godt om natten bagefter☺️H Husärlivet sagde:
Tak ☺️ Ja, jeg "skændes" jo hellere nu end er utilfreds med resultatet. Og ja, det er jo så små summer i det store billede, så det kan jo være det værd isf. Vi skal sige til om isolering i væggene også. Den tog de bort, men satte ikke tilbage (nu når væggene alligevel er pillet ned igen). Behøver vi betale ekstra for det med så er det jo værd det. Så kedeligt, hvis det runger i hele huset fra badeværelset.H Husärlivet sagde:men I har hyret dem til at lave et job hos jer og betaler for det. Det koster måske ekstra, hvis de skal forstærke og sådan, men vil I det også selvom de siger, at det ikke er nødvendigt, og at det koster ekstra, så siger I bare, at I vil have, at de gør det alligevel. Spørger I om noget, og de ikke har svar, så ring deres chef og spørg. I har jo hyret dem, fordi I stoler på dem, og derfor forventer man et professionelt og stabilt arbejde fra deres side. I skal sige til dem, hvad I tænker på og vil, ellers vil I fortryde det senere, kan jeg love jer. Gør det for jeres egen skyld og sov godt om natten så☺️
held og lykke nuLity sagde:
Tak ☺️ Ja jeg "skændes" jo hellere nu end er utilfreds med resultatet. Og ja, det er jo så små beløb i det store hele, så det kan jo være værd det hvis. Vi skal sige til om isolering i væggene også. Den tog de bort, men satte ikke tilbage (nu når væggene alligevel er nedtaget igen). Behøver vi betale ekstra for det med så er det jo værd det. Så kedeligt hvis det runger i hele huset fra badeværelset.
Godt at I står fast overfor tømreren! Vi havde også afløb gennem bjælkelaget, men afløbet kunne ikke omlægges i kælderen, så tømreren forstærkede bjælkerne med tykke træplader med hul til afløbsrøret på begge sider af bjælken. Afløbet gik gennem bjælken allerede før, og det havde holdt siden badeværelset blev ombygget i 70'erne, men tømreren mente, det var sikrest at forstærke alligevel.
Held og lykke!
Held og lykke!
Ja, jeg håber, at de går med til at forstærke.mrsnhp sagde:
Godt at I står fast over for tømreren! Vi havde også afløb gennem bjælkelaget, men afløbet kunne ikke trækkes om i kælderen, så tømreren forstærkede bjælkerne med tykke træplader med hul til afløbsrøret på begge sider af bjælken. Afløbet gik gennem bjælken allerede før, og det havde holdt siden badeværelset blev renoveret i 70'erne, men tømreren syntes, at det var sikrest at forstærke alligevel.
Held og lykke!
Tak! ☺️
Altvidende
· Västra Götaland
· 12 292 indlæg
Sænk det ene rør lidt mere, så det er muligt at brygge hullet i bjælken i overkanten, en ekstra udsavet op-og-ned vendt regel på hver side bør være tilstrækkelig
