5,438 læst ·
13 svar
5k læst
13 svar
Forstærkning af bjælkelag. Afløbsføring 110mm
Som overskriften indikerer, skal jeg igennem en tagbjælke i mellemloftet for at nå hen til det sted, hvor toilettet er tænkt at være placeret.
Det er et gammelt hus, der blev lidt ombygget i 70'erne.
Bjælken, jeg tænker at gå igennem, er 75x230mm og 1170mm lang. Midt på bærer den en afstivning fra en anden tagbjælke.
Hvad tænker I? Skal man lægge krydsfiner på begge sider og tage hulsaven frem, eller skal man bruge plade? Hvor langt skal man forstærke?
Cirklen indikerer, hvor jeg vil have op afløbet, og røret viser, hvor det befinder sig i øjeblikket.
Det er et gammelt hus, der blev lidt ombygget i 70'erne.
Bjælken, jeg tænker at gå igennem, er 75x230mm og 1170mm lang. Midt på bærer den en afstivning fra en anden tagbjælke.
Hvad tænker I? Skal man lægge krydsfiner på begge sider og tage hulsaven frem, eller skal man bruge plade? Hvor langt skal man forstærke?
Cirklen indikerer, hvor jeg vil have op afløbet, og røret viser, hvor det befinder sig i øjeblikket.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det gælder om at lave hullet så tæt på bjælkens midte som muligt og centreret på højden. Forstærk med krydsfiner på begge sider. Et 110 mm hul i en 230 mm høj bjælke er egentlig for stort. Det, der redder bjælken, er, at den er så kort. Det bedste ville ellers have været at flytte bjælken lidt, men det er måske ikke muligt.
Tak for dine synspunkter.
Hvad er grunden til, at du mener, at gennemførelsen bør gøres nær midten af bjælkens længde?
Hvad er grunden til, at du mener, at gennemførelsen bør gøres nær midten af bjælkens længde?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det afhænger af, at de indre kræfter i bjælken ser lidt forskellige ud i forskellige dele. Hultagninger ved bjælkens midte længdemæssigt set gør mindst skade. Man bør undgå hultagninger tæt på understøtningerne. Dette er generel viden.
Ja det er lidt at tænke over. Man kommer relativt tæt på lageret uanset hvad man gør i dette tilfælde. Spørgsmålet er, hvordan man bedst kan modvirke det.
Tak for dine tanker.
Tak for dine tanker.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Et 75 mm hul er meget bedre.
Måske er det en konstruktör der har svaret, men jeg må undre mig. Med 21mm krydsfiner, en på hver side af bjælken som helimes med trælim og som skrues tæt. Jeg har svært ved at se, at det skulle svække bjælken. 42mm krydsfiner er stærkere end en regel, det har jeg i hvert fald lært.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Formålet med plywooden er at modvirke sprækdannelser, ikke at kompensere for den nedsatte bæreevne. Tråde i Byggahus forum har mange læsere, der måske har lignende, men ikke identiske problemer.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er klart, at hvis man limer to 21 mm krydsfinerplader sammen, så kan de fungere som en bjælke. Krydsfiner og træ har sammenlignelige elasticitetsmoduler. Krydsfineren er absolut mindre følsom over for hulboringer.
Klik her for at svare


