B
Lity Lity sagde:
Ja jeg håber, at de går med til at forstærke.

Tak! ☺️
tænk på, at de skal tage en tyk plyfa og lave et hul i, som røret trækkes igennem, pladen skal være mindst 120cm lang, ville jeg påstå.. den skrueelimes så mod bjælken, en på hver side.

du skal have en helhed, der går rundt om røret.

Havde de boret hul midt i bjælken, så ville det nok have været roligt,

snedkerne har ikke læst konstruktionsteknik og bøjningsmodstand osv,
 
  • Synes
Daniel Barnaniel og 1 anden
  • Laddar…
Nu har du fået en masse gode svar allerede på hultagningen og at den skal laves om, vi havde samme problem, da vores badeværelse blev renoveret i 2018, store udtag i bjælkelaget. 2 år efter det var færdigt, opdagede jeg, at en klinkeplade knasede, når vi gik på den. Efter meget om og men viste det sig, at tætningslaget havde løsnet sig fra flydespartlet. Sandsynligvis på grund af svigten i bjælkelaget, da det var svækket så meget af udtagningen. Hele badeværelset blev revet ud og lavet om tidligere i år med kraftige forstærkninger i bjælkelaget. Denne gang med 15mm krydsfiner, som blev skrue-limet, præcis som svaret ovenfor siger.

Så stå fast, få en byggesagkyndig til at lave en 3-trins-inspektion af badeværelset (konstruktion, tætningslag og slutbesigtning), så kan I være sikre på, at det er bygget i henhold til alle regler bagefter.
 
  • Synes
Lity
  • Laddar…
En bedre løsning er at bore sig igennem bjælkelaget,
Og forstærke med konstruktions plyfa,

Bøjler på afløbsdelene hvis de bliver svajende,
 
  • Synes
Lity
  • Laddar…
Jeg havde en lignende spørgsmål, da mit badeværelse blev lavet om. De sagde, at det var ok uden at forstærke, men at jeg var den, der bestemte. De satte plyfa i flere lag. Jeg ville også have ny isolering. Svaret var, at det ikke var nødvendigt, men det var mig, der bestemte. Så var der lidt andet tillægsarbejde, som de gjorde. Det skulle blive en ÆTA på nogle tusinde, men de har ikke faktureret det.
 
  • Synes
Lity
  • Laddar…
Heij83 Heij83 sagde:
Er gulvafløbet virkelig 200mm fra væggen?
Jo det er det faktisk i det mindste. Det er vel det eneste, de faktisk havde styr på, da jeg spurgte også. Den sidder cirka 35cm ud nu, men skal flyttes, så den ender med kanten på 30cm. Så det burde være i orden. Bare de forankrer den ordentligt denne gang så.
 
  • Synes
Heij83
  • Laddar…
H Husärlivet sagde:
Hej!

synd de ikke droppede det i kælderen. Hos os gjorde de det, det eneste jeg faktisk bad om, og de bukkede og takkede. Men i dit tilfælde kan du måske bede dem forstærke bjælkerne på hver side ved at lime og skrue på nye typer 45x95 reglar?? Der burde jo være plads, kan man synes!!
Skru fast hulplade på oversiden
 
  • Synes
Lity
  • Laddar…
lilytwig lilytwig sagde:
Jeg havde en lignende problemstilling, da mit badeværelse blev lavet om. De sagde, at det var ok uden at forstærke, men at jeg var den, der bestemte. De satte plyfa i flere lag. Jeg ville også have ny isolering. Svaret var, at det ikke var nødvendigt, men det var mig, der bestemte. Så var der lidt andet tillægsarbejde, de gjorde. Det skulle blive en ÆTA på nogle tusind, men de har ikke faktureret det.
Tak! Ja det er vel det værste, der kan ske, at de tager betaling for det, men i øjeblikket siger de bare "nej, det er ikke nødvendigt". Isoleringen har vi ikke talt om endnu, men vi skal tage det med dem også. Det sad jo der før, så det burde sidde der bagefter også. Jeg er også lidt usikker på ydervæggen. Jeg læste om, at der skal sidde dampspærre og folie der. Jeg gætter på, at det er en lignende funktion, som den der aluminiumsfolie havde, men den har jo siddet der siden -67, da huset blev bygget. Desuden må tømreren være faldet ind i væggen, for nu er der et hul i folien, som ikke var der fra starten.
 
S SCS0709 sagde:
Nu har du fået en masse gode svar allerede på hulltagningen og at den skal gøres om, vi havde samme problem, da vores badeværelse blev renoveret i 2018, store udtag i bjælkelaget. 2 år efter det blev færdigt, bemærkede jeg, at en klinkeplade knirkede, når vi trådte på den. Efter meget om og men viste det sig, at tætningslaget havde sluppet fra flydespartlet. Formentlig på grund af svigtet i bjælkelaget, da det var blevet svækket så meget af udtagningen.
Hele badeværelset blev revet ud og lavet om tidligere i år med kraftige forstærkninger i bjælkelaget. Da med 15mm krydsfiner, der blev skrues sammen som svaret ovenfor siger.

Så stå på jer, få en bygningsinspektør til at lave en 3-trins inspektion af badeværelset (konstruktion, tætningslag og slutbesigtigelse), så kan I føle jer sikre på, at det er bygget i henhold til alle reglerne bagefter.
Gud så kedeligt at skulle gøre det om. Stod entreprenøren for det?

Tak!
 
J Jontha sagde:
Som tidligere nævnt, hvor fan er konstruktionen for brønden?? Den skal jo kortlægges op med mindst 195 bjælker.

Hullerne er rigtig grove. Det ser ikke ud til at være så stor afstand i rummet samt at de ligger over den kortere side. Man kan/skal forstærke de der bjælker ved hullet ved at limeskrue krydsfiner på begge sider af hullet. Bare save profilen ud for hullet.

Så er det frit frem at kortlægge og forstærke bjælker.
Tak! Rummet er ca 300x130, og til venstre over samme bjælkelag ligger køkkenet (lige så langt som badeværelset, så al vægt ligger over samme bjælkelag).
 
B Boan sagde:
tænk på at de skal tage en tykk plade og lave et hul i, som røret føres igennem, pladen skal være mindst 120cm lang ville jeg påstå.. den skrue-limes så fast mod bjælken, en på hver side.

du skal få en helhed som går rundt om røret.

Havde de boret hul midt i bjælken så havde det nok været i orden,

snedkerne har ikke læst konstruktionsteknik og bøjningsmodstand osv,
Tak!
 
N Nissetissetimmerman sagde:
[billede]
Tak! Hvor er den taget fra? Den var god ☺️
 
Her er et billede af situationen på badeværelset. Der kan I også se, hvordan de havde afskærmet for afløbet i bruseren.

Et andet spørgsmål. Jeg undrer mig over, om det er okay, at de har skåret ud til vandrørene, som de har gjort i den vandrette regel, som går langs gulvet, hvor væggenes regler står på?

Reglen ved vandledningen til toilettet ser også ud til at være lidt tvivlsom (men den har sikkert set sådan ud allerede inden de gik i gang).
 
  • Billede af et badeværelse under renovering med synlige rør og isolering på gulvet. Flere af gulvets bjælker er blevet skåret for rørføring.
Lity Lity sagde:
Her er et billede af den nuværende situation på badeværelset. Der kan I også se, hvordan de havde sat reglerne for afløbet i bruseren.

Et andet spørgsmål. Jeg undrer mig over, om det er ok, at de har skåret ud til vandrørene, som de har gjort i den vandrette regel, der løber langs gulvet, hvor væggenes regler står på?

Reglen ved vandledningen til toilettet ser jo også ud til at være lidt tvivlsom (men den har sikkert set sådan ud allerede, før de gik i gang).
Da jeg lavede mit badeværelse, var jeg bange for, at skruerne til gulvspånpladen skulle gå ned i vandledning eller afløb. Derfor havde jeg betydeligt større afstand mellem toppen af reglen og hullerne til vand og afløb.
 
A alexanderlukas sagde:
Da jeg lavede mit badeværelse, var jeg ræd for, at skruerne til gulvspånpladen ville gå ned i vandledningen eller afløbet. Derfor havde jeg betydeligt større afstand mellem toppen af reglen og hullerne til vand og afløb.
Jamen selvfølgelig... Der er jo også anbefalinger til det. Læste 6,5 cm fra overkanten for ikke at risikere skader på afløbene. Men det føles som om, de bare har taget chancer og håbet på det bedste.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.