M Mawe85 sagde:
Nu svarer dette måske ikke på dit spørgsmål, men burde det ikke være 30cc på reglerne?! Det ser ud til, at du har 60cc.
Af hvad jeg har læst mig til, er det lidt af et grænsetilfældemål mellem oplagene. I de dokumenter jeg finder, går grænsen for 300cc ved 3,6m mellem oplagene, hvilket det er her, men bjælkerne her er grovere end de i dokumenterne. Derimod burde de sætte kortlingar mellem bjælkerne hvad jeg forstået?
 
M
Ville faktisk tro, at det er ret almindeligt, at man gør sådan. Tittar jeg på rørene i loftet i kælderen, har de garanteret trukket rørene på lignende vis hos os. (Blev renoveret i 2014, før vi flyttede ind)

Har kun et rør fra toilettet, ikke separate til håndvask/bruser/toilet. Det er betydeligt lettere at trække det sådan, end at bore ned gennem betonen, mistænker jeg.
 
M Modski sagde:
Ville faktisk tro, at det er ret almindeligt, at man gør sådan. Kigger jeg på rørene i loftet i kælderen, har de garanteret trukket rørene på lignende vis hos os. (Blev renoveret i 2014, inden vi flyttede ind)

Har kun et rør fra toilettet, ikke separate til håndvask/bruser/toilet. Det er betydeligt lettere at trække det sådan end at bore ned gennem betonen, mistænker jeg.
Okay, her er det dog ikke beton i loftet.
 
BirgitS
Hvis de ikke vil rette fejlene, kan du tage en besiktningsman ind, f.eks. fra den brancheorganisation (BKR/PER, GVK) som de er tilsluttet.
 
  • Synes
Lity
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sagde:
Om de inte vill rette op på fejlene, så kan du tage en inspektør med, f.eks. fra den brancheorganisation (BKR/PER, GVK) som de er tilsluttet.
Tak! Ja problemet i dette tilfælde er jo, at vi ikke er sikre på, at det er fejl, men jeg vil prøve at gøre som jeg skrev tidligere i tråden ved at bede dem forklare, hvorfor de synes, det er okay. Måske (ikke sandsynligt) har de tænkt det igennem, inden de savede, og i så fald burde de jo have beregninger på, hvordan bæreevnen er blevet påvirket.
 
Mange billeder fra alle mulige vinkler. Med tommestok så det er muligt at se, hvad målene er. Optag alle samtaler, så du har dokumenteret, hvad de siger.
 
  • Synes
Lity
  • Laddar…
Om det er for trangt på wc. Opfyldes kravene for tilgængelighed? Det kan være et argument
 
M Mortsken sagde:
Meget foto fra alle mulige vinkler. Med tommestok så det er muligt at se, hvad målene er.
Optag alle samtaler, så du har dokumenteret, hvad de siger.
Tak! Mener du i forebyggende øjemed, hvis der sker noget bagefter, til en bygningsinspektør, eller at du ønskede at se flere billeder?

Ja, jeg har brugt stemmeoptagelse, når jeg har været der og talt med dem, og resten tager jeg via sms for at have det hele nedskrevet.
 
Er afløbet til toilettet virkelig 110mm? Ser mindre ud på billedet.

når det gælder cc så skal det altid være 300 hvis man skal have klinker ovenpå. Uanset afstand mellem oplag. Tykkelsen på reglen spiller heller ikke større rolle mig bekendt. Men nogen anden må gerne bekræfte dette.
 
M Mortsken sagde:
Meget foto fra alle mulige vinkler. Med tommestok så det er muligt at se hvad det er for mål. Optag alle samtaler, så du har dokumenteret hvad de siger.
Kan de ikke flytte det, vil toilettet enten komme i konflikt med badeværelsesskabet eller have omkring 1 cm plads til badeværelsesskabet, så... Risikoen er jo så, at de finder på en grim løsning hvor afløbet bliver synligt, hvilket vi virkelig ikke ønsker. Planen er at have omkring 15-20 cm til badeværelsesskabet, og på den anden side er brusedøren, som vil blive indfældet når den ikke bruges.
 
Dr Benz Dr Benz sagde:
Er afløbet til toilettet virkelig 110mm? Ser mindre ud på billedet.

når det gælder cc, så skal det altid være 300, hvis man skal have klinker ovenpå. Uanset afstand mellem opbevaringer. Tykkelsen på reglen spiller heller ikke større rolle mig bekendt. Men nogen anden må gerne bekræfte dette.
Jeg udgik fra tabellen i sikre vådrum fra gvk, men har ikke fundet nogen anden god liste. Den groveste bjælke de har tabel for er 45 bred, og denne her er 70.

Nej, afløbet er ikke 110. Det kunne ikke løses, sagde de. Så det skal være en kværntoilet der i stedet for en almindelig. Der har ikke været toilet der tidligere. Kun håndvask og bruser/badekar.
 
Lity Lity sagde:
Jeg gik ud fra tabellen i sikre vådrum fra gvk, men har ikke fundet nogen anden god liste. Den groveste bjælke de har tabel for er 45 bred, og denne er 70.

Nej, afløbet er ikke 110. Det kunne ikke løses sagde de. Så der skal være en kværntoilet der i stedet for en almindelig. Der har ikke været toilet der før. Kun håndvask og bruser/badekar.
men bredden på bjælken erstatter ikke cc-målet…
Overalt jeg læser skal det i hvert fald være cc300.

når det gælder afløbet så kiggede jeg igen og det ser ud til at kunne være 110 i gulvet men en indsnævring op til 70? Eller er det 70 i gulvet og endnu mindre op? Hua hvis det er tilfældet…..‍
 
Dr Benz Dr Benz sagde:
fast bredden på bjälken ersätter inte cc-måttet…
Overalt jeg læser skal det i hvert fald være cc300.

når det gælder afløbet så kiggede jeg igen og det ser ud til at kunne være 110 i gulvet, men en indsnevring op til 70? Eller er det 70 i gulvet og endnu mindre op? Hua i så fald…..‍
Nej det er måske kun højden på bjælken, der påvirker? Her er tabellen jeg kiggede på i hvert fald.

Nej det er nok et groft rør, der kommer fra køkkenet. Det, som går til bruseren er 75, og ville gætte på, at det til toilettet er det samme. Diameteren når man har kværntoilet kunne være ganske lille, så tror ikke at de har gjort noget forkert der. Muligvis at de har taget en genvej hvis det faktisk havde været muligt at have et almindeligt toilet, men det er lidt ligegyldigt så længe det bliver godt. Har som sagt ikke været toilet der tidligere, så alt er bedre end ingenting. (Der findes toiletrum på to steder i huset, og et bruserum, men intet komplet badeværelse.)
 
  • Tabel med maksimum c/c afstande og trægulvkvaliteter for bjælker i vådrum, inklusive mål og specificeringer for C14 og C24 bjælker.
Senest redigeret:
Lity Lity sagde:
Nej det kanske bara är höjden på bjälken som påverkar? Här er tabellen jeg kiggede på i hvert fald.

Nej det er nok et grovt rør som kommer fra køkkenet. Det som går til bruseren er 75, och ville gætte på at det til toilettet er det samme. Diameteren når man har kværntoilet kunne være ganske lille, så tror ikke at de har gjort fejl der. Muligvis at de har taget en genvej om det faktisk havde været muligt at have et almindeligt toilet, men det er lidt det samme så længe det bliver godt. Har som sagt ikke været toilet der tidligere, så alt er bedre end intet. (Der er toalettrum to steder i huset, og et bruserum, men intet komplet badeværelse.)
Interessant. Så må jeg nok trække mig på dette.
Jeg havde dog aldrig turdet chancen uden vi kommer til at gøre cc 300 eller støbe igen.
Så har vi hulboringerne som ikke virker godt hvis man læser lidt i sikkert vand. Men nogen som virkelig ved må nok udtale sig.

sådan her skriver LK når det gælder deres gulvvarme.
 
  • Instruktionsside fra LK om installation af gulvvarme med beskrivelser og et diagram, der viser lagdeling med komponenter som varmeplade og isolering.
Dr Benz Dr Benz sagde:
Interessant. Så må jeg nok trække mig tilbage på dette.
Jeg ville dog aldrig have turdet gamble uden vi vil lave cc 300 eller støbe igen.
Så har vi huller, der ikke ser godt ud, hvis man læser lidt i sikker vand. Men en, der virkelig ved det, skal nok udtale sig.

sådan skriver LK når det gælder deres gulvvarme.
Tak! Nej hullerne ser jo ikke godt ud, uanset hvor jeg læser, men jeg er ikke ingeniør og kan sværge på, at det er forkert ligesom... Så tænkte hvis nogen ved med sikkerhed, at det er forkert, hvad de har gjort. I det mindste at det burde støttes op. Forstår virkelig ikke, hvorfor de ikke bare forstærker, så vi slipper for at skændes om det. Det burde hverken være tidskrævende eller dyrt at gøre det.

Tak for tippet! Har helt glemt at kigge på, hvad gulvvarmens producent siger, så skal kigge på det. Men går det at sætte det med 300cc nu, når der ligger en masse afløb mellem bjælkerne?
 
  • Synes
Dr Benz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.