22,625 læst ·
86 svar
23k læst
86 svar
Afløb gennem bjælkelag?
som jeg opfatter det så skal der foretages hulltagning relativt midt i bjælkerne. Så mit svar er at det ikke er muligt at eftermontere bjælkerne senere. I mine øjne må afløbet væk.Lity sagde:
Tak! Nej hulltagningerne ser jo ikke godt ud hvor jeg end læser, men jeg er ikke ingeniør og kan sværge på, at det er forkert ligesom... Så tænkte hvis nogen ved med sikkerhed, at det er forkert som de har gjort. Mindst burde det støttes op. Forstår virkelig ikke hvorfor de ikke bare forstærker så vi slipper for at diskutere det. Det burde hverken være tidskrævende eller dyrt at gøre det.
Tak for tipset! Har helt glemt at kigge på hvad gulvvarmens producent siger, så vil tjekke det. Men kan det sættes med 300cc nu når der ligger en masse afløb mellem bjælkerne?
Er ingen ekspert men hvor jeg end læser så må man ikke udhule en bjælke hverken ovenpå eller nedenunder.
Sådan står der i Ebecos monteringsanvisninger. Det burde betyde, at de stiller sig tilfreds med kortlinger for at forstærke, hvis jeg tolker det korrekt (og underlaget med spartel eller deres cable board)?Dr Benz sagde:
Interessant. Så må jeg nok trække mig i dette.
Jeg ville dog aldrig have turdet at tage chancen, så vi kommer til at lave cc 300 eller støbe igen.
Så har vi hullerne, som slet ikke ser godt ud, hvis man læser lidt i Sikkert Vand. Men nogen, der virkelig ved det, må nok udtale sig.
Sådan skriver LK, når det gælder deres gulvvarme.
Ja præcis, og når man kigger på, hvordan de har trukket vandrørene gennem dem, der er tættere på døren, så tror jeg, at de sidder for tæt på både under- og overdelen, for tæt og for mange? Men de huller har jeg ikke tænkt mig at begynde at skændes om, for så bliver det vel aldrig færdigt...Dr Benz sagde:
Nej, jeg finder frem til, at man skal være restriktiv med udtag i overdelen, og hvis det skal gøres, bør det være over opbygningen. Der findes også tabeller for, hvor stor procentdel af bjælken der må fjernes, og hvor bredt det må være afhængigt af procenten. Udtagerne til toilettet er okay, hvis man ser på målene i procent og sådan, men spørgsmålet er jo, om det virkelig kan regnes som "over opbygning", hvis det er 80 cm væk... I tabellen er den højeste procent, de viser, 50% af højden, men her er det mellem 60 og 65% af højden, og ret bredt. I tabellen står der, at udtaget må være 1,2x højden bredt, hvis det er 50% udtaget på højden (dvs. 26 cm bredt, hvis det er udtaget 11 cm på højden). Der er ingen tal for større udtag i procent, hvilket måske betyder, at det ikke er okay?
Angående EBECO Så lyder det jo som om det er ok, og det er jo godt.
Men når det kommer til hullerne, vil jeg nok lade nogen, som faktisk ved præcis, hvad der gælder og ikke.
Jeg er i hvert fald meget forsigtig med de 28mm huller, som jeg borer til gulvvarmen i bjælkelaget.
Men når det kommer til hullerne, vil jeg nok lade nogen, som faktisk ved præcis, hvad der gælder og ikke.
Jeg er i hvert fald meget forsigtig med de 28mm huller, som jeg borer til gulvvarmen i bjælkelaget.
Ja, præcis, så udover at de burde forstærke, så skal det nok være okay med 600cc.Dr Benz sagde:
Ja, jeg føler det samme... Afventer tilbagemelding fra en arkitekt og en besigtigelsesmand, men det ser ikke særlig lovende ud at nå at få nogen ud, inden de dækker gulvet og væggene igen... Vil jo ikke tvinge dem til at tage en pause, så det står ufuldført i flere måneder, hvis firmaet er optaget med andet bagefter. Har allerede overskredet tiden...
Cc 60 med limmet 22 spån, flydespartel med armeringsnet min 20mm er en godkendt konstruktion, dog bør de forstærke udtagene.Lity sagde:
Ja præcis, så udover at de burde forstærke så skal det nok være okay med 600cc.
Ja jeg føler også sådan... Afventer feedback fra en arkitekt og en besigtigelsesmand, men det ser ikke alt for lovende ud at nå at få nogen ud, inden de dækker gulv og vægge igen... Ønsker jo ikke at tvinge dem til at holde pause og at det står ufærdigt i flere måneder heller, hvis firmaet er booket op på andet arbejde bagefter. Har allerede trukket tiden ud...
Du har ret. Det der var tidligt i processen. Siden da har de beklædt gulv og vægge, men så måtte de rive alt igen fordi de havde lavet en masse fejl, og da det blev "nøgne" igen opdagede vi en masse mere. Brønden var dog forkert monteret alligevel. Der går en regel på samme led som bjælken nu, så brønden er støttet på to sider, men ikke alle fire. Tanken var jo ikke, at de skulle rive gulvet op igen, så han må have tænkt, at det var tilstrækkeligt.P Patzie sagde:
Jeg mente til forebyggende og til bygningssagkyndig.Lity sagde:
Brønden skal være opreglet langs alle fire sider for at det skal være en godkendt montering (var sådan da jeg monterede sidst i hvert fald). Med de svækkelser som de har lavet på gulvbjælkerne, ville jeg ikke føle mig tryg.Lity sagde:
Ja præcis. Skal forsøge at holde øje, så de gør det rigtigt denne gang. Føler mig så pokkers irriterende ved at mikrostyre deres arbejde, men jeg stoler ikke på, at de gør det rigtigt...Fredrik_T sagde:
Nej, vi føler os ikke trygge ved det, men forhåbentlig finder vi en løsning på mandag, når de er tilbage igen.
Som tidligere nævnt, hvor faan er konstruktionen for brønden?? Den skal jo kortlægges op med mindst 195 bjælker.
Hullerne er virkelig grove. Det ser ikke ud til at være så lang afstand i rummet samt at de ligger over den kortere side. Man kan/ska forstærke de der bjælker ved hullet ved at limskrue krydsfiner på begge sider af hullet. Bare save ud profilen for hullet.
Så er det frit frem at kortlægge og forstærke bjælker.
Hullerne er virkelig grove. Det ser ikke ud til at være så lang afstand i rummet samt at de ligger over den kortere side. Man kan/ska forstærke de der bjælker ved hullet ved at limskrue krydsfiner på begge sider af hullet. Bare save ud profilen for hullet.
Så er det frit frem at kortlægge og forstærke bjælker.
