Bosse: Min beregning af den udbredte last har jeg desværre ikke tilbage, kun summen, 18 kN/m. Af det bør vel 12 kN/m være sne. Da bøjer IPE 270 ned ca. 16 mm. Det var den 19/11 jeg lavede beregningen, men kan altså ikke kontrollere den. Jeg plejer dog ikke at regne i underkanten. Det er et meget stort tag...
Bosse: Min beregning af den udbredte last har jeg desværre ikke længere, kun summen, 18 kN/m. Af det bør vel 12 kN/m være sne. Da bøjer IPE 270 ned ca. 16 mm. Det var den 19/11, jeg lavede beregningen, men kan altså ikke kontrollere den. Jeg plejer dog ikke at regne i underkant. Det er et meget stort tag...
Hvad brugte du for påvirkningsbredde da? Selv får jeg 6,9kN/m for karakteristisk snelast
Jeg kan virkelig ikke huske, hvordan jeg tænkte, andet end at jeg husker, at jeg syntes der var et usædvanligt stort overhæng ved ydervæggene. Men jeg må have lavet en regnefejl, for når jeg nu regner det om fra bunden, får jeg 6,88 kN/m for karakteristisk snelast, dvs. det samme som du. Så er 18 kN/m tydeligvis urimeligt. Det bør i stedet være 11,2 kN/m for snelast og egenvægt. Jeg plejer at bruge computerens egen lommeregner. Den kan drille, hvis man glemmer at trykke på Clear og derefter på Clear All. Jeg er en gammel mand.
Justus, ingen skygge skal falde på dig eller dine beregninger. Jeg er bare glad for, at bjælken muligvis kan dimensioneres ned
Som sagt er jeg yderst taknemmelig for al input....
Hvad tror I om denne opbakning?
Bjælken fastgøres med fransk skrue nedad og eventuelt opad. Overliggeren og underliggeren limes desuden.
Tænker mig 4 franske skruer nedad i hver opbakning og 4 franske skruer opad ved hver opbakning. I næste "lag" kan jeg desuden trække en regel lodret direkte over bjælken fra hver side. Den regel fastgøres både i overliggeren, underliggeren og længere nede i konstruktionen.
Jeg kan virkelig ikke huske, hvordan jeg tænkte andet end, at jeg husker, at jeg syntes, der var usædvanligt store udhæng ved ydervæggene. Men jeg må have lavet en regnefejl, for når jeg nu regner det om fra bunden, får jeg 6,88 kN/m for karakteristisk snelast, dvs det samme som du. Så er 18 kN/m tydeligvis urimeligt. Det bør i stedet være 11,2 kN/m for snelast og egenvægt. Jeg plejer at bruge computerens egen lommeregner. Den kan lave sjov, hvis man glemmer at trykke på Clear og derefter på Clear All først. Jeg er en gammel mand.
Det er virkelig let at ske, det er sket for os alle
Justus, ingen skygge skal falde på dig eller dine beregninger. Jeg er bare glad for, at bjælken eventuelt kan dimensioneres ned
Som sagt er jeg utrolig taknemmelig for al input....
Hvad tror I om dette ophæng?
Bjælken fastgøres med fransk skrue nedad og eventuelt opad. Overliggeren og underliggeren limes desuden.
Jeg forestiller mig 4 franske skruer nedad i hver ophæng og 4 franske skruer opad ved hver ophæng. I næste "lag" kan jeg desuden trække en regel lodret direkte over bjælken fra hver side. Den regel fastgøres både i overliggeren, underliggeren og længere ned i konstruktionen.
[billede]
Placér de dobbelte stolper i enden af bjælken i stedet, så støtten ikke bliver så ”lang”, der kan opstå tvangskræfter, hvis man har en for udbredt støtte. Det er nok med en skrue på hver side i underkanten på bjælken. Skruer du i overkanten opstår også tvangskræfter. Så forsøg at give bjælken mulighed for at bevæge sig frit parallelt med dens længdeakse. De vinkelbeslag, du har tegnet, skruer du kun i træreglen og presser dem mod bjælken. Da hindres bjælken i at bevæge sig sidelæns, men kan bevæge sig i længderetningen. Derefter skal bjælken afstives sidelæns langs hele dens længde. Du kunne skrue opad gennem flangen, men så bør hullet i stålet være aflangt i bjælkens længderetning. Helst bør overflangen afstives sidelæns direkte til tagbjælkerne.
Svært at forklare, så jeg vedhæfter et billede af, hvordan jeg gjorde hjemme. Det blev meget rodet, så vi får se, hvor forklarende det blev
Pointen med bossespecials skitse er, at den viser, hvordan du kan afstive bjælken både mod vipping og mod forskydning sidelæns uden at forhindre dens bevægelse i længderetningen. Stålet har som bekendt betydeligt større længdeudvidelse end træ.
Hvad mener du med tagtegningen? Det er jo et andet hus.
For pokker, hvor deprimerende, jeg indser nu, at jeg ikke har nogen konstruktionsplan for det store hus. Jeg undrer mig over, hvordan konstruktøren så skal kunne udføre beregningen.