Sådan står der i Beskrivelsen til Hajoms skydedøre:
Overkarmen skal fastgøres i vater op mod en bærende stabil bjælke – se fig 2 alternativt fig 3. Her er det vigtigt, at man har den anbefalede 20 mm drev- plads mellem bjælke og overkarmen, så bjælken i vægåbningen har muligheden for at synke de 10 mm, som tolereres i en konstruktionsberegning. Bærende konstruktion med opdimensionerede træ- søjler kan man kun belaste den bærende søjle – dog ikke overkarmen i øvrigt. Brug et ikke-komprimerende materiale mellem søjlen og bjælken.
Jeg tænkte, at Bosse skulle kommentere det, eftersom det var hans forslag til løsning, som du vil ændre i.
Jeg kender jo ikke til dine tanker bag at arrangere en 6 meter bred åbning, men personligt ville jeg nok have overvejet at sætte en søjle i midten og bruge limtræ. Du ville få en betydeligt enklere rejse da.
3 stk stolper 50x150 (det bliver vel 45x145) er lidt overkill, men ingen ulempe. Skru dem ordentligt sammen. Lidt spillerum i enden er godt. Om du kan bruge lægter i stedet for beslag for at forhindre vipping, afhænger vel primært af pladsen. I enderne fungerer det sikkert.
Jeg synes du skal studere åbningen i plan også. Har du en 6 meter lang skydedør, så bliver den maksimale åbning jo ikke 6 meter, når du har kørt alle partierne til den respektive ende (afhængigt af antallet af spor). Bjælken og stolpen behøver nødvendigvis ikke ligge lige ovenfor skydedørene.
Eftersom IPE 330 er 150 mm bred, tænkte jeg, at det passede med ubehandlet regelværk, da det netop findes i 150 mm. Pladsen til oplaget er ikke noget problem, så jeg vælger at bruge 3 stk.
Jeg havde tænkt mig at bruge 3-spors for maksimal åbning. Ifølge oplysninger kan 3-spors åbnes til 65-67 procent af sin totale åbning.
3-spor bliver desuden ret godt, da jeg skal isolere både udenfor og indenfor bjælken. Væggen, hvor bjælken ligger, bliver således ret tyk, hvilket passer fremragende til et 3-sporsystem, der er 220-240 mm dybt.
Har du seks partier på ca. 1 meter hver og tre spor og skyder partierne til enderne, så bliver den frie åbning 4 meter, dvs. 2/3 af strækningen. At sætte en pelare 1 meter ind fra hver side påvirker ikke bevægelsesrummet men reducerer spændvidden betydeligt.
Nej, samlet to søjler med fire meter imellem. Ja, karmen skal ligge uden for bjælken, men det kan vel ikke være et uløseligt problem. D har jo verdens tagudhæng.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.