D
Sådan står der i Beskrivelsen til Hajoms skydedøre:

Overkarmen skal fastgøres i vater op mod en bærende stabil bjælke – se fig 2 alternativt fig 3. Her er det vigtigt, at man har den anbefalede 20 mm drev- plads mellem bjælke og overkarmen, så bjælken i vægåbningen har muligheden for at synke de 10 mm, som tolereres i en konstruktionsberegning. Bærende konstruktion med opdimensionerede træ- søjler kan man kun belaste den bærende søjle – dog ikke overkarmen i øvrigt. Brug et ikke-komprimerende materiale mellem søjlen og bjælken.

Men så er det ret roligt. Husk at de snebelastninger man regner med i sig selv er ekstremværdier som måske kun sker hver 50. år.

D
Hvad tror I om at i stedet for vinkelbeslag bruge reglar for at forhindre vipning?

Hvad tror I om 3 stk 50x150mm reglar til understøttelse?

Hvad tror I om at efterlade en sprække mellem sidestolpe og bjælke?

Diagram af bjælkelag med glippe mellem sidestolpe og bjælke, inkluderer en pil og en nærbillede.

D
Justus og Bosse! Tog I fri i dag?

Ikke ok

• Haha
  • Synes
Workingclasshero og 1 anden
  • Laddar…
Jeg tænkte, at Bosse skulle kommentere det, eftersom det var hans forslag til løsning, som du vil ændre i.

Jeg kender jo ikke til dine tanker bag at arrangere en 6 meter bred åbning, men personligt ville jeg nok have overvejet at sætte en søjle i midten og bruge limtræ. Du ville få en betydeligt enklere rejse da.

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Jeg VAB'er, så det er bare at lægge sig i mit forslag

D
Hmm, kedeligt at høre Bosse! Håber det er kortvarigt.

Jeg begynder at indse, at en 6m åbning kan være for voldsomt for en amatør som mig :(

Jeg er brudt, men jeg kommer igen med en ny plan inden længe....

3 stk stolper 50x150 (det bliver vel 45x145) er lidt overkill, men ingen ulempe. Skru dem ordentligt sammen. Lidt spillerum i enden er godt. Om du kan bruge lægter i stedet for beslag for at forhindre vipping, afhænger vel primært af pladsen. I enderne fungerer det sikkert.

Jeg synes du skal studere åbningen i plan også. Har du en 6 meter lang skydedør, så bliver den maksimale åbning jo ikke 6 meter, når du har kørt alle partierne til den respektive ende (afhængigt af antallet af spor). Bjælken og stolpen behøver nødvendigvis ikke ligge lige ovenfor skydedørene.

D
Tak!

Eftersom IPE 330 er 150 mm bred, tænkte jeg, at det passede med ubehandlet regelværk, da det netop findes i 150 mm. Pladsen til oplaget er ikke noget problem, så jeg vælger at bruge 3 stk.

Jeg havde tænkt mig at bruge 3-spors for maksimal åbning. Ifølge oplysninger kan 3-spors åbnes til 65-67 procent af sin totale åbning.

D
3-spor bliver desuden ret godt, da jeg skal isolere både udenfor og indenfor bjælken. Væggen, hvor bjælken ligger, bliver således ret tyk, hvilket passer fremragende til et 3-sporsystem, der er 220-240 mm dybt.

D
Sorry at jeg bomber med beskeden....tror bestemt jeg savner jer :)

Plantegning af hus med nordøst- og sydvestfacader, viser detaljeret opdeling af rum som køkken, stue og soveværelser.

Det er facaden mod nordøst som skal tages op

• Synes
Heltny
  • Laddar…
Har du seks partier på ca. 1 meter hver og tre spor og skyder partierne til enderne, så bliver den frie åbning 4 meter, dvs. 2/3 af strækningen. At sætte en pelare 1 meter ind fra hver side påvirker ikke bevægelsesrummet men reducerer spændvidden betydeligt.

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
D
Du mener en søjle hver meter, dvs. 5 søjler på strækningen 6 meter?

D
Ah nu forstår jeg to søjler ind på hver side og fire meter frit i midten.

Bliver det ikke svært at få søjlen ind under bjælken, hvis jeg skal isolere, og karmen er 220 mm bred?

Hmmmm så skal væggen jo blive 220 + dimensionen på bjælken.

Nej, samlet to søjler med fire meter imellem. Ja, karmen skal ligge uden for bjælken, men det kan vel ikke være et uløseligt problem. D har jo verdens tagudhæng.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.