Men på den anden side er der facade tegninger mm samt en beskrivelse af taget som jeg kan tage frem. Store dele af taget kan/skal rives op så jeg kan nok dokumentere en hel del.
Jeg tager hjem nu og laver skitsen om i overensstemmelse med jeres instruktioner.
Lykkedes det jer at blive enige om hvilken bjælke der er nødvendig?
Skal du for resten hyre en konstruktør? Samler du alle skitser, du har lavet, og laver en skaleret tegning, burde du vel få igennem en byggeanmeldelse alligevel? Hvis du nu stoler på de resultater, du har fået
Måske, vi må se, hvor længe I kan holde ud med mine spørgsmål......i så fald ville jeg gerne lære selve udregningen. Formlen har jeg, men jeg gik i stå på, hvordan jeg skulle finde visse værdier.
Men hvis leverandøren siger, at der skal være maks nedbøjning på 10 mm, og så anbefaler de en afstand på 10 mm rundt om hele karmen, så klarer selve konstruktionen 0 mm nedbøjning.
Det betyder, at jeg egentlig kun behøver at tilpasse afstanden til nedbøjningen.
Eksempel.
En bjælke giver nedbøjning på 20 mm, så sørger jeg for, at rummet mellem karm og bjælke er 20 mm. Hvorfor har de så overhovedet anbefalinger?
Det mest almindelige er nok en limtræsdrager over en så lang skydedørsparti, og da er det naturligt, at karmen fastgøres i limtræet. Det længste parti, som jeg har erfaring med, er ca. 4 meter, men da blev de store taglaster ikke optaget i facaden. Du må læse producenternes anvisninger grundigt, men jeg mener at huske, at karmene har plads til en smule spil.
Jeg kiggede netop på WillabGardens foldedørsparti WG 95, som kan leveres maksimalt 5 meter langt. Karmen skrues fast rundt om med c/c 600 mm samt 100 mm fra hjørnerne. Mellem karm (strangpresset aluminium) og den omgivende regel er der en gummiliste. Se billede.
Jeg mistænker, at de producenter, du har kigget på, bruger grovere materialer, men de har sikkert mange monterings-eksempler.
Med en IPE 270 bliver den sæsonvise variation i nedbøjning 10 mm, hvilket svarer til L/600. Dette mener jeg, at en seriøs producent skal kunne håndtere.
IPE 330 giver 5 mm for snelast.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.