D
Tænker at jeg lykkes med at køre gennemførelsen på 1-2 uger. Så kører jeg 6 st stempler og regel på 45x220.

Tak

Jeg har forsøgt at spare lidt på telefonen (så en lille parentes for at man har misset en nul) men jeg tror, at du kan komme ned på måske en IPE240, hvis du er rigtig modig.
Dette forudsætter at:
*Bjælken er ordentligt afstivet i siden.
*Hvis du kan tillade dig, at bjælken bøjer ned 10mm pga. egenvægt ved montering. Dette kan du bygge ud, inden du sætter partiet.
*Ingen sne på taget ved montering.
*At du har 20mm fugeafstand over karmen.

Dog kan nedbøjningen fra sne komme til at blive synlig. Nedbøjning større end L/300 plejer at blive synlig. Total nedbøjning her ca L/250.

Hvis du vælger IPE270, ville jeg også sige, at nedbøjningen fungerer.

Hvad tror du justus?

Senest redigeret:
  • Synes
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
D
Ahhh skulle jo være succes. Ikke så meget for højden som for bredden......

Men snart kommer vel Justus og ødelægger festen

Dog skulle jo en IPE 270 eller 300 også være succes, giver mig jo nogle cm ekstra.

B bossespecial sagde:
Jeg har forsøgt at snoldregne lidt med telefonen (så en lille parentes for at man har misset en nul) men jeg ville tro, at du kan krybe ned til måske en IPE240 hvis du er rigtig modig.
Dette forudsætter at:
*Balken er ordentligt staget til siden.
*Hvis du kan tillade dig, at balken bøjer ned 10mm af egenvægt ved montage. Dette kan du bygge væk, inden du sætter partiet.
*Ingen sne på taget ved montage.
*At du har 20mm tetningsmål oven karm.

Dog kan nedbøjningen af sne komme til at synliggøres. Nedbøjning større end L/300 plejer at begynde at vise sig. Total nedbøjning her ca L/250.

Vælger du IPE270 vil jeg også sige, at nedbøjningen fungerer.

Hvad tror du justus?
Gjorde en lille redigering

D Derbyboy sagde:
Ahhh skulle ju vara succé. Inte så mycket för höjden som för bredden......

Men snart kommer väl Justus och förstör festen

Dock skulle ju en IPE 270 eller 300 också vara succé, ger mig ju några cm extra.
Nej då, tror snarare att han förgyller festen:D

Afhængigt af hvordan man fastgør karmen i overkanten, kan man have brug for at være lidt kreativ, så en eventuel fastgørelse tillader lidt vertikale bevægelser.

D
Spændende :)

Jeg lavede lidt justering af min Word-skitse ovenfor i overensstemmelse med dine instruktioner. Jeg kan have overset noget.

Med eksisterende fundament og oplag på 145mm så ville følgende vægkonstruktion være mulig.

Regner videre på en IPE 330 indtil Justus vågner :)

Hvis jeg kan bruge en IPE 300 så kan jeg have 70mm isolering i stedet for 45mm

Hvis jeg kan bruge IPE 270 så kan jeg desuden få en smallere væg (bygger mindre ind i rummet).
Skitse af vægkonstruktion på millimeterpapir med angivelse af materialer og tykkelser, samt en blyant og et viskelæder ved siden af.

Egentlig kom jeg frem til HEA 260 netop for at holde nedbøjningen på et meget lavt niveau (ca L/450). Derefter oversatte jeg resultatet til en IPE og endte så med et noget højere inertimoment og IPE 330. Det er klart, at hvis man skaber en margen (pladsmæssigt og visuelt) for en lidt større nedbøjning, så synes jeg, at en IPE 270 kan fungere.

• Synes
johel572
  • Laddar…
D
Hvad mener I med større margin for nedbøjningen. Er det mellemrummet mellem bjælke og dørkarmen?

Læste at skydedørene maks kan indsættes der hvor det kan blive 10 mm nedbøjning.

D Derbyboy sagde:
Er det springet mellem bjælke og dørkarmen?
Ja.

D
Men den sætter man igen med nogen form for lågbræt eller lignende va?

Skødet bliver snart klart og så skal jeg hyre en konstruktør.

Tror I, jeg klarer kuldebroen, hvis jeg kører 45 mm udenfor bjælken og 45 mm indenfor bjælken? Isolering altså......

Svar: Ja. 45 + 45 fungerer sikkert. Du havde vel kun 120 i den eksisterende væg?

D
Dagens væg er i tre sektioner kan man sige:

15 cm isolering nederst, så kommer vinduespartier og ovenover 10 cm isolering.

Tanker omkring at beklæde balken i oliebord?

Jeg ville nok foreslå, at du bruger en større del isolering udenfor bjælken netop for at holde bjælken varmere. Derefter nogle centimeter isolering mellem bjælke og diff.spærring for at forhindre kondens.

Justus: IPE270 endte vel ret præcist på 10mm for snelast?

D
Ok skal regne lidt på at lægge 70mm udenfor og 21 mm indenfor. Kan blive sådan at oplaget da havner indenfor fundamentmuren.

Høvler man isoleringen da? Altså ”trækker fra” fra en fulde med 45 mm isolering.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.