Det kan være problematisk at kombinere stål og træ. Ofte kræver det, at man borer huller og bolter fast. Nogle gange kræves der påsvejsede ekstra flanger i bjælkens kantender. Oven for en bjælke kræves intet hammerbånd. Hvis du udnytter hele pladsen over åbningen, tror jeg, at du kan få plads til en limtræsbjælke. Det bliver meget enklere og billigere. I stedet for HEA 220 kan du bruge 215x360 mm limtræ, hvis du vil minimere bjælkens højde.

• Synes
bjorkand
  • Laddar…
D
Underligaren under bjælken kan jeg måske lime fast.

Får jeg en limträ ind, kan jeg måske fastgøre skydedørene direkte i limträ'et.

215 limträ bliver for bred, da væggene kun er 120-140mm.

Der er ingen regelværk under tagbjælkerne, kun loftpladerne ligger i princippet mod reglerne, evt. lidt råspont imellem.

215x360 kan erstattes med 90x495, 115x450 eller 140x405.

D
Sådan nu har jeg været ude og kigge igen.

Åbningen bliver 600cm. Højden jeg har at lege med opad er 360 mm. Men det er stramt, og hvis jeg har regnet forkert på nogle millimeter, så bliver det besværligt.

Antager at det bliver en HEB eller HEA så?

Eller hvad siger dine beregninger Justus?

Skulle jeg klare mig med IPE 30 så plejer det at lugte af succes.

Jeg vil scanne farfars tegninger inkl. konstruktions tegninger i ugen, så vi kan tage os en rigtig gjupdylning ;)

Ja, med de forudsætninger er det kun stål, der gælder. Enten HEA 260 eller HEB 240 eller IPE 330. IPE 330 er kun 160 mm bred.

D
En IPE 33 ville jo være en succes uden lige :)

Jeg har fundet ud af, at bredden ikke spiller så stor en rolle. Kan jo bygge indad i rummet nogle cm.

• Synes
tobbbias
  • Laddar…
D
Kære Justus,

Tror du punktbelastingen bliver et problem?

Huset er muret på betonghulsten som igen ligger på en støbt betonsål som igen står på fjeld.

Krybekælder med rørinstallationer og betonfundament, del af diskussion om punktbelastning og bygningens stabilitet.

Godt spørgsmål. Med 13 kN/m i udstrakt last og 6 m spændvidde bliver lasten pr. støtte 39 kN. En IPE 330 med en støttelængde på 300 mm og en bredde på 160 mm giver et støttepres på 785 kPa, dvs ca. 8 kg/cm2. I min gamle håndbog Bygg angives brudgrænsen for tryk for betonhuldæk til 42,5-50 kg/cm2, så det burde være fint. Undskyld de gamle enheder, men det gik hurtigst sådan.

• Synes
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
D
Min farfar ville have kunnet lide, at du brugte de gamle enheder :)

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
D
Justus har du nogen tip til, hvordan stemningen bør foregå i sådanne tilfælde?

Mener du stemplingen?

D
Haha, ja det gik lidt hurtigt. Tak

D
Hvad tror du om at leje 6 st stempler

Åbningen er 640cm plus bjælkelag 30cm + 30cm (to søjler/bjælkelag)

Det bliver altså 700cm tag som skal holdes oppe

To st regler 45x220 og tre stempler i to sektioner

Det er altså en regel og tre stempler på en sektion som skal holde 350 cm tag oppe.

Lyder det ok?

D
Skal jeg behandle bjælken, inden jeg "lægger" den op?

Brandsikring, maling og/eller korrosionsbeskyttelse?

Mvh

D Derbyboy sagde:
Det är alltså en regel och tre stämpor på en sektion som ska hålla upp 350 cm tag.
Det fungerer hvis du skal det en kort tid.
Stålet bør brandsikres. Enten male det med brandbeskyttelsesmaling eller beklæde det med dobbelt gips.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.