Findes et yderligere aber og det er, at byggetilladelsesfrie skærmtage skal have sin næring i facaden. Suk!
(skal undersøge nærmere, hvad det præcist indebærer. Måske kan facaden anses tage bæring, eftersom den tager forskydningskraft, hvis det tilsluttes med nogle vinkler (eller om bæris indfældes i tagskægget) trods at den i bagkant står på tre piller.
Jeg synes, at skærmtaget enten skal starte under eller over det fremspringende tag. Et skærmtag med kraftig hældning, som med sin øvre del ligger over det nuværende ydertag, kunne se ret fedt ud. De indre søjler kan du altid forankre i væggen. Det giver dig desuden mere handlefrihed, hvis du skal forstørre skærmtaget. Hvis du vil have mig til at tjekke nedbøjningen, skal du fremfinde plan og sektion.
Hvorfor ikke på tagskægget eller bygge ud tagskægget, i det mindste visuelt.
Det tror jeg ikke bliver så pænt. Tagets udkragning er jo et meget tydeligt formelement. Bedre at lade skærmtaget begynde i en højde over tagkanten. Havde jeg tid ville jeg have tegnet en skitse, men det har jeg ikke lige nu.
Ville virkelig sætte pris på en skitse, for jeg kan slet ikke se, at det ville blive pænt.
Du tænker altså et skærmtag med udspring "bagud" over det eksisterende tag. Pillerne skal jo stå uden for det eksisterende tag. Jeg er ikke vildt interesseret i at lave indgreb i den eksisterende tagpap.
Tænker du et tagudhæng på skærmen og søjlerne udenfor det nuværende udhæng. Har svært ved at se, hvordan jeg skulle få det til at passe med det, du har tegnet.
Man kan gøre lidt som man vil. Jeg forestiller mig lette konsoller i stål, som man fastgør i tagfoden. Ingen søjler. Klarglas eller polykarbonat som materiale. Med tilstrækkelig hældning behøver du ikke tænke så meget på sne.
Hvis limtræsbjælken er usamlet over de tre søjler, har du meget store marginaler på din side. Et let skærmtag med en kraftig hældning, som ikke er for dybt, bliver næsten ubetydeligt. Du har vel gitterspær?
Det er hjemmegjorte bjælker af krydsfiner, typ kertobjælker og ingen fagværk. Bjælken er uden samlinger.
Sagen er, at jeg helst af alt, i den bedste af verdener, gerne vil bygge et rigtigt altantag på måske 7x2.2m uden ikke stolper, men så skal min afveksling jo kunne klare det.
Det er dit hus, gør som du synes bliver godt. Jeg tror, at bjælken over skydvinduerne klarer det. Det er altid et problem med terrasseoverdækning, når facaden er lav og begrænset.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.