Jeg har forsøgt at spare lidt på telefonen (så en lille parentes for at man har misset en nul) men jeg tror, at du kan komme ned på måske en IPE240, hvis du er rigtig modig.
Dette forudsætter at:
*Bjælken er ordentligt afstivet i siden.
*Hvis du kan tillade dig, at bjælken bøjer ned 10mm pga. egenvægt ved montering. Dette kan du bygge ud, inden du sætter partiet.
*Ingen sne på taget ved montering.
*At du har 20mm fugeafstand over karmen.
Dog kan nedbøjningen fra sne komme til at blive synlig. Nedbøjning større end L/300 plejer at blive synlig. Total nedbøjning her ca L/250.
Hvis du vælger IPE270, ville jeg også sige, at nedbøjningen fungerer.
Jeg har forsøgt at snoldregne lidt med telefonen (så en lille parentes for at man har misset en nul) men jeg ville tro, at du kan krybe ned til måske en IPE240 hvis du er rigtig modig.
Dette forudsætter at:
*Balken er ordentligt staget til siden.
*Hvis du kan tillade dig, at balken bøjer ned 10mm af egenvægt ved montage. Dette kan du bygge væk, inden du sætter partiet.
*Ingen sne på taget ved montage.
*At du har 20mm tetningsmål oven karm.
Dog kan nedbøjningen af sne komme til at synliggøres. Nedbøjning større end L/300 plejer at begynde at vise sig. Total nedbøjning her ca L/250.
Vælger du IPE270 vil jeg også sige, at nedbøjningen fungerer.
Afhængigt af hvordan man fastgør karmen i overkanten, kan man have brug for at være lidt kreativ, så en eventuel fastgørelse tillader lidt vertikale bevægelser.
Egentlig kom jeg frem til HEA 260 netop for at holde nedbøjningen på et meget lavt niveau (ca L/450). Derefter oversatte jeg resultatet til en IPE og endte så med et noget højere inertimoment og IPE 330. Det er klart, at hvis man skaber en margen (pladsmæssigt og visuelt) for en lidt større nedbøjning, så synes jeg, at en IPE 270 kan fungere.
Jeg ville nok foreslå, at du bruger en større del isolering udenfor bjælken netop for at holde bjælken varmere. Derefter nogle centimeter isolering mellem bjælke og diff.spærring for at forhindre kondens.
Justus: IPE270 endte vel ret præcist på 10mm for snelast?