91 112 läst ·
169 svar
91k läst
169 svar
Lambda-styrd vedpanna
Jag märker överslängarna i att den kör med full styrsignal tills börvärde uppnåtts (dvs passeras i hög fart) varefter den börjar sakta ner, vända och svänga tillbaka... Efter en stundes svängande brukar den konvergera mot börvärdet (ca 10 min). Dessa extrema svängningar förekommer efter t.ex. lucköppning.
Börvärdet är CO-halten (osäker på om det är CO eller CO2...) som är inställd på 12,2 %.
Regleringen räcker inte till i början av eldningsfasen när man just har lagt in ett fullt ilägg. Det känns som om man skulle vilja kunna släppa in ännu mer sekundärluft i det skedet, trots att sekundärluften är fullt öppen och primären stängd. På ca 30 minuter ligger CO-halten uppåt 14% för att sedan sjunka till inställt värde. Varefter eldningen fortgår så kommer sekundären att minska varvid primären ökar i motsvarande grad, när primären är fullt öppen är det läge att lägga i mer om accarna tillåter ;-)
Börvärdet är CO-halten (osäker på om det är CO eller CO2...) som är inställd på 12,2 %.
Regleringen räcker inte till i början av eldningsfasen när man just har lagt in ett fullt ilägg. Det känns som om man skulle vilja kunna släppa in ännu mer sekundärluft i det skedet, trots att sekundärluften är fullt öppen och primären stängd. På ca 30 minuter ligger CO-halten uppåt 14% för att sedan sjunka till inställt värde. Varefter eldningen fortgår så kommer sekundären att minska varvid primären ökar i motsvarande grad, när primären är fullt öppen är det läge att lägga i mer om accarna tillåter ;-)
Jag ser ingen motivering varför man ska ligga mellan 1,4-1,6 och för CHP woodniklas-k skrev:
powder anges 1.1-1.2. Men jag kan prova att skruva upp börvärdet lite till om du tycker det
Vad är det du undrar om Primär/Sekundär luft?
ylven skrev:Jag märker överslängarna i att den kör med full styrsignal tills börvärde uppnåtts (dvs passeras i hög fart) varefter den börjar sakta ner, vända och svänga tillbaka... Efter en stundes svängande brukar den konvergera mot börvärdet (ca 10 min). Dessa extrema svängningar förekommer efter t.ex. lucköppning.
Låter ju mest som dålig programvara, dom kan få köpa min
CO2 12,2% motsvarar enligt Niklas papper ungefär lambda 1,5
Teoretiskt så styr primärluften hur mycket gengas som ska bildas, jämför med hur mycket man gasar på mopeden. Sekundärluften styr sedan blandningen bränlsle - luft, det ställbara munstycket på mopeden.
Det verkar väl rimligt att ställa primärluften fast och styra bara sekundärluften. I alla fall till en början.
Baxi har enligt uppgift en ny lambda-styrning på gång. Dom styr även fläktvarvet. Går att ringa och prata med dom.
Gamla styrningen:
http://www.baxi.dk/commFiles/Info/attachments/302/Brugervejledning_Solo_Innova_LC.pdf
Det verkar väl rimligt att ställa primärluften fast och styra bara sekundärluften. I alla fall till en början.
Baxi har enligt uppgift en ny lambda-styrning på gång. Dom styr även fläktvarvet. Går att ringa och prata med dom.
Gamla styrningen:
http://www.baxi.dk/commFiles/Info/attachments/302/Brugervejledning_Solo_Innova_LC.pdf
Appropå detta intressanta ämne, jag är sugen på att undersöka hur stor möjlighet jag har att bygga en Lambdasondstyrning till min Baxi Innova 50. Hur funkar era styrningar, och har ni några tips för hur jag kan börja i funderandet.
Är sugen på någon form av PLC som hjärna i systemet, men tror att jag har för lite kunnskap på området för att få ihop ett program/system som fungerar. Hur ska jag börja tycker ni? Ni verkar ju vara några stycken som har provat en hel del, har ni lust att dela med er om hur själva styrprogrammet, och vilka "hårdvarudelar" som används, för att få det att fungera?
Eller finns något komplett system att köpa till rimlig kostnad som är färdigt, förutom Baxis egna?
Är sugen på någon form av PLC som hjärna i systemet, men tror att jag har för lite kunnskap på området för att få ihop ett program/system som fungerar. Hur ska jag börja tycker ni? Ni verkar ju vara några stycken som har provat en hel del, har ni lust att dela med er om hur själva styrprogrammet, och vilka "hårdvarudelar" som används, för att få det att fungera?
Eller finns något komplett system att köpa till rimlig kostnad som är färdigt, förutom Baxis egna?
Du kan ju kolla mitt recept i början av tråden, fördelen med LC1 är att den har ett så stort mätområde och att hela styrningen av sonden är inbyggt. Den skickar mätvärdet vi serieporten hela tiden så det borde vara enkelt att bygga ett litet PLC-program som styr en motor.
Det som framförallt är märkbart är att det sotar mycket mindre. Jag sotar pannan kanske hälften så ofta som förr och skorstenen har jag slutat sota. Det tar ca 6 veckor under värsta eldningssäsongen för rökgastempen att stiga från 170 till 200 grader. Det borde ju visa sig i minskad vedförbrukning men jag har inte sån koll att jag kan säga hur mycket.
En annan stor fördel är summern som piper när det är dags för ett andra ilägg. Man kommer aldrig ner vare sig för tidigt eller sent utan det är lagom mycket glöd.
Sen är det ju kul...
En annan stor fördel är summern som piper när det är dags för ett andra ilägg. Man kommer aldrig ner vare sig för tidigt eller sent utan det är lagom mycket glöd.
Sen är det ju kul...
Erfarenheten är att det funkar bra och lambdasonden har hållit i snart två år. Kan verkligen rekommendera Innovates grejer. Det är samma fina sond som sitter i lambdastyrda Gasell.
Jag kör numera med lite magrare förbränning, Lambda 1,3.
Tanken var att låta styrsystemet även styra av och påslag av pannfläkten. På så vis kan fläkten alltid stängas av vid samma lambdavärde och det är ingen risk att den står och går i onödan efter att det slutat brinna. Med bara rökgastermostat beror avstängningen både på hur sotig pannan är och hur varmt vattnet är när det brunnit ut.
Jag kör numera med lite magrare förbränning, Lambda 1,3.
Tanken var att låta styrsystemet även styra av och påslag av pannfläkten. På så vis kan fläkten alltid stängas av vid samma lambdavärde och det är ingen risk att den står och går i onödan efter att det slutat brinna. Med bara rökgastermostat beror avstängningen både på hur sotig pannan är och hur varmt vattnet är när det brunnit ut.