Ekonomi & Juridik

Homestyling - lönar det sig?

När Edward Blom skulle sälja lägenheten stylade han den med läcker mat såklart.

När Edward Blom skulle sälja lägenheten stylade han den med läcker mat såklart. Foto: HusmanHagberg

Våren är här och det är högsäsong för att sälja bostäder. Homestyling kan då komma ifråga för att göra bostaden mer attraktiv. Men hur mycket ger en styling av bostaden egentligen? Vi undersökte forskningsläget och talade med mäklare.

Homestyling innebär att en person eller ett företag gör en bostad snyggare inför en försäljning. Det innebär ofta att de plockar bort överflödiga prylar så att bostaden ger ett städat och lugnt intryck, samt att man tillför designdetaljer som gör den mer hemtrevlig, lyxig och inbjudande. Klassikern är fruktfatet och färska blommor, men det handlar ofta om placera ut väl valda designmöbler och inredningsdetaljer. Det kan också handla om mer omfattande åtgärder som att måla om, eller byta funktion på ett rum.

Det kan även innebära att spännande - och ibland konstiga - objekt tillförs för att skapa uppmärksamhet. Exempelvis gjorde en lägenhet klicksuccé på mäklarens hemsida efter att den stylats med apelsiner i varenda rum. Lägenheten var från början oinredd och gav därför ett lite tråkigt intryck. Men istället för att flytta in en massa möbler placerades det apelsiner alla upptänkliga ställen som på fönsterbrädorna och i handfaten. Lägenheten blev sedan lite extra populär.

Tjej i huset
En mäklare hos Skandiamäklarna placerade sig själv i bostaden hon sålde. Foto: Skandiamäklarna

Homestyling går att köpa som en tilläggstjänst hos mäklarna. Ofta är det inte  mäklarna själva som utför tjänsten. De har istället företag kopplade till sig som är experter på området. Det är den som säljer bostaden som bekostar tjänsten, men via mäklaren. 

- Man kan tycka att det är dyrt med de 10 000-25 000 kronor som en homestyling ofta kostar, men det gör så otroligt mycket för känslan. Min erfarenhet är att säljaren i princip alltid får tillbaka pengarna och mer därtill. De 2-4 extra spekulanter som dyker upp gör stor skillnad, säger Angelica Hermansson, mäklare och kontorschef hos Svensk Fastighetsförmedling på Kungsholmen i Stockholm.

Värdet av homestyling

Det finns två aspekter när det kommer till homestyling och dess värde. Dels värdet det har för säljaren, dels värdet det har för mäklaren. Mäklare har sett att genom att erbjuda homestyling som en tilläggstjänst blir kunderna mer positiva inför deras varumärke.

- Det gör ju också att jag får fulla förutsättningar för att kunna leverera bästa möjliga försäljning om bostaden är stylad, säger Angelica Hermansson.

Homestyling
En tänd brasa är inte fel när bostaden ska visas. Foto: HusmanHagberg

Man ser också att det påverkar försäljningen positivt. I en kandidatuppsats på Linnéuniversitet - “Addera värde inom mäklarbranschen” - kommer man bland annat fram till att en väl genomförd styling gör att bostaden säljs både snabbare och till ett högre pris.

- Samtliga undersökta mäklarbyråer; Bjurfors, Fastighetsbyrån, Bolaget och Våningen & Villan har tilläggstjänsten homestyling implementerad i sitt tjänstepaket. Aspekter som motiverar denna implementering är efterfrågan från säljare samt att bostäder generellt säljs snabbare och till ett högre pris, skriver Linda Dürholt & Josefine Möller i uppsatsen.

Angelica Hermansson delar den uppfattningen. Det gör även Erica Holmberg, mäklare på Fastighetsbyrån i Bromma och Essingeöarna:

- Även om det är ganska dyrt med styling så ger det ett par budgivare extra och då får man snabbt tillbaka pengarna. I alla fall i storstadsområdena, säger hon.

I undersökningen konstateras det dock att, precis som proffsfotografering, homestyling är på väg att bli så vanligt att det snart kan betraktas som alldagligt. Frågan är då om det kommer att fortsätta att vara en värdehöjare för bostaden, eller om det snarare blir så att det är vad som förväntas?

- Jag upplever att det här i så fall snarast gäller Stockholms innerstad, där är homestyling mycket vanligt. Men utanför stadskärnan är det fortfarande en upplevelsehöjare. Lämnar vi storstaden helt är det mer ovanligt med professionell homestyling, säger Erica Holmberg.

Hennes intryck går hand i hand med resultatet som man sett i kandidatuppsatsen.

- Samtliga intervjuade VD:s är överens om att homestyling är ett storstadsfenomen men ser en tydlig ökad efterfrågan även i mindre städer, skriver Linda Dürholt & Josefine Möller.

Piano
Fruktfat och färska blommor, apa spelar piano. Myskänslan kan infinna sig. Foto: HusmanHagberg

Så fungerar homestyling praktiskt och psykologiskt

Kontentan är att mäklarna är överens om att homestyling höjer värdet på bostaden och snabbar upp försäljningen. Med två identiska objekt där det ena är stylat och det andra ostylat skulle det stylade både generera större intresse och högre pris.

- Folk kommer absolut att börja buda på den stylade först. Har du en helt tom bostad känns den kal och tråkig, spekulanterna kommer att se varenda skruvhål. Med styling trollar du till viss del bort sådant. Enligt mig skulle den stylade få tidigare budgivning och gå upp mer i pris. Men det är svårt att säga exakt hur stor skillnad det skulle bli rent prismässigt, säger Erica Holmberg.

Angelica fyller i:

- Jag är övertygad om att det skulle komma fler spekulanter på den stylade lägenheten. Det ger i sin tur bättre förutsättningar för ett högre slutpris.

Hon förklarar att där hon verkar, i Stockholms innerstad, är varje kvadratmeter boyta enormt viktig. Är det en kvadratmeter som inte utnyttjas är det 100 000 kronor av spekulantens plånbok som går till spillo. Varje kvadratmeter måste framhävas på bästa möjliga sätt.

Är lägenheten liten blir detta ännu viktigare.

- Köpgruppen på ettor och tvåor är ofta unga människor som gör sin första eller andra bostadsaffär. De blir väldigt påverkade av det intryck som lägenheten ger. De vill kunna se sig själva boendes i lägenheten. Dessutom springer man ofta på många visningar samma dag. De där tio minuterna som spenderas i bostaden ska då hinna lämna ett positivt intryck så att den blir ihågkommen, säger Angelica.

Styla själv eller digital homestyling

Många väljer att ta in en professionell stylingfirma. Men du kan såklart även styla själv.

- Jag skulle säga att det är viktigast att plocka undan alla små pinaler, personliga fotografier och överflödiga möbler så att du frigör golvyta och skapar ett rent och städat intryck. Sedan kan du lägga till blommor, kuddar och plädar - glöm heller inte att lägga på ett överkast på sängen, tipsar Erica Holmberg.

Bostaden ska bli personlig, men inte dig personifierad utan snarare passa en bred massa spekulanter. De ska kunna se sig själva i bostaden.

Digital homestyling
Fastighetsbyrån visar olika alternativ för hur du kan göra om köket, sk. digital homestyling

Ett helt nytt fenomen är att du kan få bostaden stylad digitalt. Det innebär att din bostad läggs upp som den är, och att man sedan adderar bilder som visar hur den skulle kunna se ut efter en renovering. Har du då ett gammalt kök med renoveringsbehov så kan köparen se detta, men också hur den hade kunnat se ut med ett nyrenoverat kök i olika stilar.

Vetenskaplig homestyling

Sally Augustin, amerikansk designpsykolog, har tillsammans med Fastighetsbyrån genomfört en undersökning där man sett att det finns vissa saker som är viktigare än andra när man stylar sin bostad.

Rapporten heter: “Home Styling. Använd designpsykologi för en snabbare försäljning och ett högre pris”:

Försäljningen går snabbast och priset blir högst när köparna trivs och känner sig avslappnade

“Försäljningen går snabbast och priset blir högst när köparna trivs och känner sig avslappnade, inte bara när de befinner sig i bostaden utan även när de fattar beslut om vilken bostad de vill köpa. I samband med home styling är det därför viktigt att inreda så att spekulanterna omedelbart får en uppfattning om sitt framtida liv i den nya bostaden. Det är det som gör en bostad till en minnesvärd och positiv upplevelse.”

Tips från rapporten:

  • Se till att färgers nyans, mättnad och ljusstyrka hör ihop i hela bostaden.
  • Undvik helvitt och gult.
  • Använd naturliga material för att skapa ett lugn.
  • Ha gröna växter, men max fyra i varje rum.
  • Skapa balans, undvik rörighet och mixa inte allt för många mönster.
  • Skapa visuella blickfång som ger rätt associationer.
  • Skapa tydliga avgränsade områden, kan vara i samma rum, med olika separata funktioner.