Hej forumet,
Tänkte starta en liten projekttråd för mitt förrådsbygge

Ursprungligen tänkte vi bygga ett förråd kombinerat med gäststuga på 45 kvm. Vi har tillstånd från grannen, men kommunen kunde inte godkänna bygge närmare än 4,5m från tomtgräns ändå pga detaljplanens utformning :/

Så vi fick tänka om. Enligt de nya reglerna kan vi ju bygga 15 + 30 kvm utan bygglov, så så fick det bli. Förra året kom en 15 kvm gäststuga upp, och i år är det dags för min efterlängtade verkstad/förråd.

För att inte ta för mycket av gräsmattan på framsidan så kommer den bli relativt smal; 3,6 x 8 meter.
Jag har kikat på byggsatser, stommar mm, men i slutändan blev det ändå lösvirke och jag har en tanke om att få till lite sekelskiftesstil på den

1777836887535.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inspirationsbild - gavel.
När våren kom på allvar var det dags att börja gräva; Hyrde en minigrävare av en granne som är entrepenör.
20260501_111010.jpg
Skapa konto

Gropgrävande pågår.

Efter lite meck, då berg och annat var i vägen, så blev det ändå en hyfsat grop som kunde grusas. Inte helt jämn djupmässigt, men marken är rätt dränerad från början så hoppas det kommer gå bra.

20260510_145442.jpg
Skapa konto

De första grundstenarna utlagda.

När grunden väl var murad (1-2 lager leca lite beroende på dup) så var det dags flr själva stommen; Nu påbörjas bygget på riktigt :)

20260531_134550.jpg
Skapa konto
20260531_175120.jpg
Skapa konto

Det kommer bli en verkstadsdel på ca 5,5mx3,6m och en "kontorsdel" med isolering, på 2,5m x 3,6m, där också ett lågt loft är planerat (ca 130 cm i höjd). Jag kommer såga ut för fönster också, men bara dörr och portöppning är uttaget just nu.
20260606_151249.jpg
Skapa konto

Så långt är det kommet hitills. Jag har börjat bygga takstolarna också, så det blir nästa steg, och efter det få på ett tak så man får det lite torrare.

• Gilla
Cinaed och 20 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Hej forumet,
Tänkte starta en liten projekttråd för mitt förrådsbygge

Ursprungligen tänkte vi bygga ett förråd kombinerat med gäststuga på 45 kvm. Vi har tillstånd från grannen, men kommunen kunde inte godkänna bygge närmare än 4,5m från tomtgräns ändå pga detaljplanens utformning :/

Så vi fick tänka om. Enligt de nya reglerna kan vi ju bygga 15 + 30 kvm utan bygglov, så så fick det bli. Förra året kom en 15 kvm gäststuga upp, och i år är det dags för min efterlängtade verkstad/förråd.

För att inte ta för mycket av gräsmattan på framsidan så kommer den bli relativt smal; 3,6 x 8 meter.
Jag har kikat på byggsatser, stommar mm, men i slutändan blev det ändå lösvirke och jag har en tanke om att få till lite sekelskiftesstil på den

[bild]
Inspirationsbild - gavel.
När våren kom på allvar var det dags att börja gräva; Hyrde en minigrävare av en granne som är entrepenör.
[bild]
Gropgrävande pågår.

Efter lite meck, då berg och annat var i vägen, så blev det ändå en hyfsat grop som kunde grusas. Inte helt jämn djupmässigt, men marken är rätt dränerad från början så hoppas det kommer gå bra.

[bild]
De första grundstenarna utlagda.

När grunden väl var murad (1-2 lager leca lite beroende på dup) så var det dags flr själva stommen; Nu påbörjas bygget på riktigt :)

[bild][bild]

Det kommer bli en verkstadsdel på ca 5,5mx3,6m och en "kontorsdel" med isolering, på 2,5m x 3,6m, där också ett lågt loft är planerat (ca 130 cm i höjd). Jag kommer såga ut för fönster också, men bara dörr och portöppning är uttaget just nu.
[bild]

Så långt är det kommet hitills. Jag har börjat bygga takstolarna också, så det blir nästa steg, och efter det få på ett tak så man får det lite torrare.
Spännande projekt, ser fram emot att följa det. 🙂👍

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Intressant bygge. Hur har du tänkt göra med golvet? Upphöjt med isolering mellan bjälkarna eller?

• Gilla
D_K och 1 till
  • Laddar…
J jhall skrev:
Intressant bygge. Hur har du tänkt göra med golvet? Upphöjt med isolering mellan bjälkarna eller?
I kontorsdelen så har jag tänkt att göra en typ hybridgrund. Precis som du skriver; isolering (EPS) mellan lecablocken, sen fuktspärr och golv ovanpå.

I verkstads/garagedelen blir det nog bara trädgårdsplattor på grusbädden rakt av.
Betonggolv hade varit trevligt, men det kostar antingen väldigt mycket (med bil), eller blir en massa släpande (har räknat att det går 70-80 säckar cement + armering; Så det är isf 1,5 - 2 ton cement som sen skall blandas och spridas ut osv...

• Gilla
jhall
  • Laddar…
Tack för att dela med dig! Det blir spännande för mig att följa ditt projekt!

70-tals obrukbar garage ska förhoppningsvis bli nytt garage...

Efter två otroliga misslyckade försökt att beställa garagestomme, satsar jag på att gå vidare själv med projektet. Befinner mig i den första fasen: Grunden.
På bilden kan man se den gamla murstens grunden som jag håller på att utöka med nya murstenar som ska muras fast. Den gamla betonggrunden utan armering och med stora sprickor, har jag krossat och fördelat på ytan och tillsammans med markduk och makadam, (samt armering) blir förhoppningsvis underlaget för den nya betongplatta.

För vi se hur mycket jag klarar själv innan det blir stopp...
Stort lycka till med ditt eget projekt! Skärmavbild 2026-06-10 kl. 09.59.55.png
Skapa konto

• Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.