Ekonomi

Bauhaus skapar egen Youtubemodell

Youtube räcker inte till, och Bauhaus satsar därför på en egen medieplattform.

Bauhaus finns sedan en tid tillbaka på Youtube, där de exempelvis publicerar gör det själv-filmer ihop med sitt eget hantverkarteam. Men Googles videotjänst räcker inte längre till. Byggvaruhuset ser flera brister med affärsmodellen och ska därför satsa på en egen variant med egen videospelare.

– Saker och ting har förändrats i grunden. I dag är våra egna kanaler attraktiva och vi har fyra miljoner besökare på vår egen sajt. När vi har jobbat med Youtube kan vi inte kontrollera vad som händer innan och efter vi lägger ut innehåll, nu tar vi kontroll på allt. Det är ett sätt att hjälpa leverantörer att bli mer relevanta, säger Johan Saxne, marknadschef på Bauhaus, till tidningen Resumé.

Målet är att enklare kunna kapitalisera på innehållet de producerar, exempelvis genom köpknappar som leder till byggmaterial på sajten.

Projektet kallas för Bauhaus Media och leds av Annahita Mojarrad.