Bästa och sämsta leverantörerna av digital-TV

Kundnöjdhet digital-TV.

Kundnöjdhet digital-TV. Grafik: SKI

Ingen som är jättenöjd med sin leverantör av digital-TV.

Telia presterar bäst när det kommer till hur nöjda svenska folket är med sin digital-TV - dock från en relativt låg nivå. Svenskt Kvalitetsindex har undersökt kundnöjdheten bland kunder hos olika leverantörer av digital-TV och topp tre utgörs av Telia, Sappa och Canal Digital. Alla dessa, inklusive Boxer, presterar över genomsnittet men fortfarande på gränsen till missnöjda kunder.

Ingen tar sig över 75 i betyg, vilket är gränsen för när man har en mycket god relation till sina kunder. Genomsnittet för branschen som helhet anges till 61,1 - vilket generellt är ganska lågt. De som får under 60 anses ha stora svårigheter att behålla sina kunder.

Bland de som hamnar under 60 hittar vi Telenor, Viasat, Com Hem och kategorin Övriga där mindre leverantörer ingår.

– Tidigare år har vi lyft fram den höga andelen klagomål och det har vi anledning att göra igen. När 8 av 10 klagomål inte löser sig vid en första kontakt, så påverkas kundnöjdheten negativt. Det tåls att upprepas: klagomål behöver inte påverka nöjdheten negativt men då krävs en utmärkt klagomålshantering vilket tyvärr fortfarande tycks saknas hos dessa leverantörer, säger Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex.