Husägare får rätt mot reliningföretag
ARN ger husägare rätt efter tvist med företag om bristfällig relining av avloppsrör.
En husägare i Hägersten har kommit på kant med ett företag som utfört relining av fastighetens avloppsrör. Problemen med stopp i avloppet fortsatte efter det att arbetet var slutfört och det är här som meningsskiljaktigheterna uppstår.
Företaget säger att det inte är reliningen som är problemet och att det krävs en fördjupad undersökning. Men husägaren lutar sig mot att företaget ifråga redan gjort en undersökning innan de utförde reliningen, och att det var de som från början rekommenderade detta som lösning.
Eftersom parterna inte lyckades komma överens om en åtgärdsplan anmälde husägaren företaget till Allmänna Reklamationsnämnden.
ARN går på husägarens linje och konstaterar att tjänsten inte är fackmannamässigt utförd. Eftersom avloppsrören redan efter sex månader uppvisade samma problem som innan arbetet, bedömer nämnden att tjänstens syfte inte uppnåtts. De rekommenderar därför Swoosh Relining att återbetala hela summan på nästan 100 000 kronor.
Kommentarer
8