3 976 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Husägare får rätt mot reliningföretag
På konsumentens sida
· 3 636 inlägg
ARN ger husägare rätt efter tvist med företag om bristfällig relining av avloppsrör.
Du kan läsa artikeln här: Husägare får rätt mot reliningföretag
Du kan läsa artikeln här: Husägare får rätt mot reliningföretag
Tror att relining företagens prissättning baseras på vad det kostar att göra om hela tätskicktet i badrummet och nya ytor och samtliga golv i alla utrymmen där golvet måste bilas upp för att byta rören. Har hört andra som har betalat 1000€ per meter avloppsrör som skulle relinas, alltså ungefär 10k svenska kronor. Tror nog jag själv skulle gladeligen bila upp golvet istället.
Lite billigare om man har krypgrund och kan bara kila ner och byta rören själv.
Lite billigare om man har krypgrund och kan bara kila ner och byta rören själv.
Jag har räknat med att en relining eller repipeing skulle kosta över 300tkr för min källare. Dels för att det är många avlopp (6 st) samt många krökar och knytpunkter. Dvs de tar en viss summa per avlopp och en för knytpunkter utöver meterpriserna. 2/3 delar är klinkers varav ett rum med golvvärme. Turligt nog har jag (peppar peppar) inga problem med avloppen idag trots 70 år gamla gjutjärnsrör.
Är du säker? Vi trodde heller inte vi hade problem innan vi tittade efter med kamera. Det var inte mycket kvar av rören på sina ställen.Suzy-Q skrev:
Jag har räknat med att en relining eller repipeing skulle kosta över 300tkr för min källare. Dels för att det är många avlopp (6 st) samt många krökar och knytpunkter. Dvs de tar en viss summa per avlopp och en för knytpunkter utöver meterpriserna. 2/3 delar är klinkers varav ett rum med golvvärme. Turligt nog har jag (peppar peppar) inga problem med avloppen idag trots 70 år gamla gjutjärnsrör.
Med inga problem.. menar jag inga stopp eller dyl märkbara problem på de senaste 15 årenA Anaii skrev:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 694 inlägg
Swoosh Relining har jag ingen erfarenhet alls av men däremot har jag en del erfarenhet av deras andra tjänster bl.a. spolning och inspektion, detta i storstockholmsområdet. Har inget negativt alls att säga om Swoosh egentligen och med tanke på att dom är rikstäckande och omsätter gissningsvis flera hundra miljoner är ett ärende hos ARN inte speciellt anmärkningsvärt.
Skulle förvåna mig kraftigt om dom inte följer ARN's rekommendation. Det är först vid ev. undlåtenhet att följa rekommendationen som jag tycker denna notis kan vara relevant och intressant.
Om jag ska tro ryktet finns det dock gott om små lycksökare i branschen.
Skulle förvåna mig kraftigt om dom inte följer ARN's rekommendation. Det är först vid ev. undlåtenhet att följa rekommendationen som jag tycker denna notis kan vara relevant och intressant.
Om jag ska tro ryktet finns det dock gott om små lycksökare i branschen.
Klicka här för att svara