Hej

Jag behöver råd om vilken såg jag ska satsa på. Jag har ledsnat på att arbeta med handhållna verktyg som sticksåg och handcirkelsåg. Även om man tvingar fast riktskivor och annat är det omöjligt att få bra precision i arbetet.

För reglar och andra mindre finlirsjobb kan man använda ganska "trubbiga" verktyg, men ska man snickra ihop en liten hylla eller skåp i ädelträ krävs det precision i sågandet. Jag skulle vilja införskaffa en såg som kan uppfylla bägge dessa behov om möjligt. Med begränsat utrymme och budget inser jag givetvis att jag måste kompromissa med kvaliteten, jag strävar inte efter proffssnickeriets möjligheter (men kanske strax där under :-)). Det jag vill kunna göra är att gera, kapa och ev. klyva. Det ska kunna göras med millimeterprecision med rejäla anhåll. Utrustningen behöver inte vara smidig att flytta, den ska stå permanent i verkstaden (kan dock inte vara så skrymmande).

Jag har funderat på tre alternativ (Se även bifogad bild. Det måste inte vara Makita om det finns andra märken av likvärdig eller bättre kvalitet. DeWalt har liknande prod. som också är gedigna).

*En bra ger- och kapsåg (bild 1) som ev. kan kompletteras med en billig klyvsåg från Jula.

*En bordssåg (bild 2) - Som jag antar man kan gera, kapa och klyva med.

*En kombinationsmaskin (bild 3 och 4, samma maskin med vändbart bord). Ser rangligt ut!

Kan något av alternativen vara vettigt för hobbysnickaren och ständiga renoveraren, eller måste man ha på en juster- eller formatsåg (vad är skillnaden?) för att uppnå riktig precision?

Är det någon som har erfarenhet och/eller bra idéer i frågan som ni vill dela av med er så vore jag tacksam.

Mvh.

• Sågalt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Personligen gillar jag inte kombinationsmaskiner. Ofta knöliga att ställa om.

Själv har jag en DeWalt kap och geringssåg MED STATIV, en klyvsåg Bosch blå med golvstativ, ett Profy fräsbord med tillkopplad handöverfräs och en gammal Luna bandsåg. Jag använder garaget som snickerirum och har lyckats placera maskinera utspridda så att jag bearbeta även långa bitar utan att flytta dem. Funkar jättebra.

Totalt har jag betalat c:a 14.000:- för maskinerna.

• Gilla
rufor
  • Laddar…
Titta på en radialarmsåg med, de är rätt mångsidiga och framförallt ta en titt på Festo TS55, sen har Festo moduler för bordsmontage med så man kan få till en hel del där.

Rörande juster och formatsågar så är det nog lite svävande...
En bordssåg som jag ser det är en såg där man kan sätta ett geringsanhåll i ett spår t ex som ovan visad Bosch eller DW 744 eller andra större modeller.
Justersåg eller formatsåg är mer svävande men en såg som denna... http://www.scmgroup-usa.com/machines/standard_line/si300n.html kan nog kallas både och. Men kanske inget direkt som man har för hobbybruk *S*

Kan säga att jag byggt kök med ELU's (DW) vändbara, inget att rekommendera men det går och den är inte det minsta ranglig dock så föredrar jag min DW 744 där men min DW Powershop 125 (radialarmsåg) klarar sådana jobb galant med. Den motsvaras av denna... http://www.dewalt.se/powertools/productdetails/catno/DW720K/

/Kent

Såg att svenska DW har tagit in 746 i sortimentet, synd bara att den sågen fått lite kritik för anhållet på amerikanska siter :-(
DW 744 har troligen världens bästa anhåll men den är lite klen för klyvning av grövre virke och väsnas för jävligt *mutter*

Nåja, titta på DW 746 om du vill gå upp ett steg i storlek, det hade jag gjort och sen finns det andra motsvarande med såsom Moreten, Robland, Kity eller varför inte Moretens som säljs via www.logosol.se?

/Kent

Med en Festool sänksåg typ TS55 eller TS75 kan man absolut kapa och klyva med millimeterprecision.

Få verktyg ersätter varandra, så förutom den en Bosch GTS10 bordscirkelsåg eller DeWalt enligt ovan eller dito Makita.) och en ger-/kapsåg. Där finns mycket att välja på. DeWalt 707 (en ersättare har precis kommit, vet inte hur den är dock). Bosch GCM 8/10/12, beroende på vilken storlek man behöver. Personlig favorit till finsnickeri Makita LS1013 L (med laser). För bygg tycker jag DW707 är smidigare. För finsnickeri är inte en portabel bänk särskilt bra, det är bättre med en stationär bänk med skivor/bord på sidorna så man har stöd hela vägen.

Ett sånt paket borde rimligen landa på runt 20000kr inkl. moms, men det är väl investerade pengar. Sen har alla sina personliga favoriter, men principen sänksåg, bordssåg och ger-/kap är nog de flesta med på.

snickarboden skrev:
DW Powershop 125 (radialarmsåg) klarar sådana jobb galant med. Den motsvaras av denna... [länk]

/Kent
Kan snickarboden eller nån förklara för en novis hur man använder en radialarmsåg. Att den sågar uppefrån fattar jag, men kommer man inte och såga i sågbordet som man gör på Festool MFT bord. Eller går klingan i nått spår? Och hur är den att klyva med jämfört med en ex DW 744 XP?

Tack för alla förslag.

Jag har ytterligare någon fråga för att kunna extrahera ner era förslag till ett bra alternativ för mig.

Jag har redan en handcirkelsåg så det är inte aktuellt med en Festool sänksåg även om den är vida överlägsen min cirkel. Även om Festool har en bra styrskena som kan läggas exakt så inbillar jag mig att det blir svårt att ex. göra flera stycken exakt lika. Då behöver man ett stadigt bord med bra anhåll.
Det leder intresset mot en bra bordssåg, Makita, Bosch och DW verkar alla ha bra varianter. DWs nya 706 ser intressant ut. Jag har dock inte hittat något pris för den, antar den är dyr.

Jag har inte riktig koll på hur bordssågarna fungerar. Måste man ha en kap- och gersåg om man har en bra bordssåg? Finns det inte både geranhåll och möjlighet att luta klingan i 45° på dessa sågar?

Jag gör sällan eller aldrig några riktigt tunga jobb (de lejer jag bort), utan det är mindre tungt (ur sågsynpunkt) renoveringsarbeten (fönster, panel, läkt, köksrenovering ect), samt hobbysnickeri.
Dvs. jag tror inte jag behöver de kraftigaste maskinerna men däremot så ska de vara stadiga och precisa.

Radialarmsåg som föreslås förstår jag inte riktigt hur de fungerar, det ser inte ut som de kommer med några anhåll. Är de för lite grövre arbeten?

Frisyren skrev:
Tack för alla förslag.

Jag har ytterligare någon fråga för att kunna extrahera ner era förslag till ett bra alternativ för mig.

Jag har redan en handcirkelsåg så det är inte aktuellt med en Festool sänksåg även om den är vida överlägsen min cirkel. Även om Festool har en bra styrskena som kan läggas exakt så inbillar jag mig att det blir svårt att ex. göra flera stycken exakt lika. Då behöver man ett stadigt bord med bra anhåll.
Det leder intresset mot en bra bordssåg, Makita, Bosch och DW verkar alla ha bra varianter. DWs nya 706 ser intressant ut. Jag har dock inte hittat något pris för den, antar den är dyr.

Jag har inte riktig koll på hur bordssågarna fungerar. Måste man ha en kap- och gersåg om man har en bra bordssåg? Finns det inte både geranhåll och möjlighet att luta klingan i 45° på dessa sågar?

Jag gör sällan eller aldrig några riktigt tunga jobb (de lejer jag bort), utan det är mindre tungt (ur sågsynpunkt) renoveringsarbeten (fönster, panel, läkt, köksrenovering ect), samt hobbysnickeri.
Dvs. jag tror inte jag behöver de kraftigaste maskinerna men däremot så ska de vara stadiga och precisa.

Radialarmsåg som föreslås förstår jag inte riktigt hur de fungerar, det ser inte ut som de kommer med några anhåll. Är de för lite grövre arbeten?
Om du skall göra finssnickeri kommer du inte att klara dig utan bordssåg. Det innebär att om valet är "antingen eller", välj en borddsåg. Du kan klara dig utan kap/gersåg, om du aldrig har särskilt stora trästycken att såga i, men det är ändå två olika sågar för två olika ändamål, så även med en bra bordssåg kommer du ibland att se lättare lösningar med en kap/gersåg.

En bra bordssåg skall ha ett justerbord, annars kommer hur mycket precision du än har i inställningen din bit att flytta sig mer än den halva millimeter du vill ha i precision. Längdanhållet för sågning måste kunna låsas både fram och bak, annars kommer du att lyckas flytta det, eller drabbas av att det sitter den där halva millimetern fel. du skall kunna byta sågklingegenomföring, annars kan du inte då till "no clearance" när du vill såga riktigt tunna skivor. Sågklingan får inte flytta sig i sidled vid tryck, heller inte vinkelanhållet, annars kommer du vid sågning att drabbas av den halva millimetern igen. Geranhållet får inte gå att "vrida" i sidled gneom för glapt T-spår eller för klent anhåll, annars kommer du att drabbas av de där tiondels graderna fel.

Jag var för 8 månader sedan i samma situation (val av bordssåg), och jag hade inte utrymme till en riktig (till exempel hammer). Jag har tittat på Bosch, grön och blå, Dewalt, Makita, Metabo och Festool, samt många andra.

Jag kommer alltid att önska jag kunde fått in en riktig bordssåg, men valde en Festool. Den är bra på många sätt, men den är ingen riktig bordssåg. Den har precisionen jag behöver i allt utom höjning av sågklingan, men det går åt en hel del pill för att ordna utbyggnadsmöjligheter när deras rena anhåll inte räcker till.

Dewalt och Maikta och Metabo kunde inte uppfylla kraven ovan. Boschs blå funderade jag mycket på, men Festool blev lösningen då jag använder fräsen mycket, och såg att om jag köpte sågen från Festool så hade jag vad jag behövde till fräsen också.

Följande länk ger en del tnakeställare: http://www.woodworkingonline.com/20...-didnt-know-you-could-do-with-your-table-saw/
Gillar de flesta av deras podcasts, även det om tenons via bordssåg är givande.

--- Mats ---

Kapanhållet på GTS10 passar inte alls i spåret, så det är värdelöst, men har man inte ett justerbord är det nog bättre med en gerkap för material som inte är mer än ca 30cm brett.

Mats, den där videon var riktigt bra. Många roliga och användbara tips! Men sågen låter inget vidare. Vad är det för fel?

Rörande radialarmsågen så ja, den sågar i bordet, man byter helt enkelt bord och anhåll med jämna mellanrum och man gör såväl bord som anhåll själv.

Radialarmsågar är inte för större arbetsstycken för byggen (även om det finns rätt stora sådana sågar) utan just mestadels för finsnickeri. Ett av skälen till att jag har en sån är att den är suverän på vissa jobb för båtinredningar men det är även den sågen jag mestadels använder för att såga tappar. Jag känner oftast inte för att köra dem på vertikalfräsen.
En liten kul sak är att radialarmsågen även kan användas som en bordsfräs som går att snedställa. Det finns liksom skäl till att jag gillar dessa sågar *ler*

I korthet, om jag skulle vara tvungen att ha en enda såg så skulle det bli en radialarmsåg, den klarar det mesta med bravur men jag har liksom rubbet i sågväg mm och lite mer än så och skulle det inte räcka så får jag väl ta och köra saker på jobbet.

För de som inte kopplat det så klarar radialarmsågen kapning och gering i _alla_ vinklar dvs -180-+180 grader och med snedställning av klingan i -90+90 grader samt omställning av sågkroppen mellan kapning till klyvning. De områdena klarar ingen bordscirkelsåg eller kap/ger av av. Det är ett stort plus vid båtinredningar kan jag säga.

För klyvning så funkar radialarmsågen men eftersom jag har en bordsåg så klyver jag oftast på bordssågen, men jag drar mig inte det minsta för att köra det på radialen om det skulle behövas.

/Kent

Glömde en sak...
De som försökt sig på att köra tappar eller halv i halv i t ex två meters längder med en liten bordssåg förstår nog fördelarna med en radialarmsåg, Det är helt omöjligt att hålla ett arbetsstycke i den längden på en liten bordssåg medans det är noll problem med en radial.

Angående det med justerbord så visst underlättar det men det är inget måste, man kan göra slädar mm som löser problemet för mindre arbetsstycken men skall man såga skivor så är det ett litet helvete med för små sågar. Där är en handcirkel lösningen för de allra flesta kan inte köra t ex skivor på 2400x1200 på bordsågen med precision. För sådant krävs sådana sågar som jag länkade till tidigare. Små trevliga monster för en 50000:- och uppåt, truck i verkstaden är ett måste.

/Kent

snickarboden skrev:
Glömde en sak...
De som försökt sig på att köra tappar eller halv i halv i t ex två meters längder med en liten bordssåg förstår nog fördelarna med en radialarmsåg, Det är helt omöjligt att hålla ett arbetsstycke i den längden på en liten bordssåg medans det är noll problem med en radial.

Angående det med justerbord så visst underlättar det men det är inget måste, man kan göra slädar mm som löser problemet för mindre arbetsstycken men skall man såga skivor så är det ett litet helvete med för små sågar. Där är en handcirkel lösningen för de allra flesta kan inte köra t ex skivor på 2400x1200 på bordsågen med precision. För sådant krävs sådana sågar som jag länkade till tidigare. Små trevliga monster för en 50000:- och uppåt, truck i verkstaden är ett måste.

/Kent
En släde som går på båda sidorna om sågen ersätter ett justerbord genom att bli ett hemmagjort justerbord. Skall den dessutom klara av att med precision ställas i valfria vinklar med stabilitet och precision så har man lagt mycket arbete på att göra något som man får med ett köpt justerbord.

visst, det går att komma runt avsaknaden av justerbord med allehanda konstruktioner, men på samma sätt kan man säga at tman kan komma ifrån avsaknaden av en bordssåg med en cirkelsåg och allehanda konstruktioner. Med en viss justering kan jag väl då säga att man måste ha ett justerbord, eller vara beredd på att lägga mycket arbete på att klara millimeterprecision trots avsaknaden av ett.

--- Mats ---

Mr Handyman skrev:
Kapanhållet på GTS10 passar inte alls i spåret, så det är värdelöst, men har man inte ett justerbord är det nog bättre med en gerkap för material som inte är mer än ca 30cm brett.

Mats, den där videon var riktigt bra. Många roliga och användbara tips! Men sågen låter inget vidare. Vad är det för fel?
Om du ser fler videos får du lyssna på deras routrar med. De ser mycket annorlunda ut än de europeiska. Jag vet inte om de låter annorlunda eller om det är videon som gör ljudet annorlunda.

--- Mats ---

Tack snickarboden för beskrivningen av en radialarmsåg. Var väl ungefär så jag misstänkte att det fungerade med sågbordet och anhållet att det måste bytas med jämna mellanrum. Spelar väl ingen större roll heller. Det som verka bra är att man kan tilta klingan 90 grader eller nån annan skum vinkel.

Nu ska jag byta upp mig vad gäller klyvsåg, Funderar på en DW744XP men den kan man ju inte tilta klingan så hårt som med en radialarmsåg. Nu löser det sig ändå för att för några månader sedan så ramlade jag över en MoreTens MF30 Multifräs billigt på blocket med X-Y bord och den är tiltbar 270 grader och den kan man ju sätta i en billig Clas Ohlson klinga i ifall man vill ha ett smalt spår. Sen kan jag ju köra pinnfräsar i den också, så därmed känns en radialarmsåg ganska onödig för mig.

Hittade den här videon om radialarmsågen på nätet. Kanske inte den bästa filmen.

Analysera vad du skall ha den till. Skall du klyva upp virke så fundera på en större såg medans om du skall ha den för precisonskrävande jobb i mindre format så är t ex DW 744 ypperlig. tyvärr väsnas den en del så man tappar fokus *mutter*
Grattis till multifräsen! :-)

Mats>De flesta har nog tyvärr inte plats för justerbord och sen så hänger det en hel del på kvaliten på dessa med. Skall vi prata precision så är det väl Felder och SCM som leder men det där kostar en del och kräver plats. Nu gick jag visserligen upp ett steg och pratar rena proffsmaskiner men det var ju precision vi pratade om? *S*
Ett dåligt justerbord är noll värt men man kan sätta på justerbord med klass på t ex Jonsereds gamla bordsågar. Inget för skivor direkt men underbara för inredningsjobb så länge man slipper tilta bordet :-(

Det där med att klyvanhållet måste låsas i både fram och bakkant stämmer på en del hobbysågar men inte på proffsmaskiner.

/Kent

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.