33 525 läst ·
70 svar
34k läst
70 svar
HJÄLP! Vilken såg ska jag köpa för finsnickeri och renovering?
Det är inget lätt beslut detta.
Det lutar lite åt att det är en bordssåg som jag i första hand behöver. Festools CS 50 EB-Set (är det den du har Mats?) verkar mycket bra men också dyr, nästan dubbelt mot Makita och DW - Är den dubbelt så bra?
Radialsågen verkar också intressant men om jag förstår det hela rätt så går det inte att montera något mothåll med mikrometerjusteringsmöjligheter.
Det lutar lite åt att det är en bordssåg som jag i första hand behöver. Festools CS 50 EB-Set (är det den du har Mats?) verkar mycket bra men också dyr, nästan dubbelt mot Makita och DW - Är den dubbelt så bra?
Radialsågen verkar också intressant men om jag förstår det hela rätt så går det inte att montera något mothåll med mikrometerjusteringsmöjligheter.
Mikrometer på snickeri? *ler* Hundradelar har man på de bästa metallbearbetningsmaskinerna men knappast på trä.
Anar att du menar klyvanhåll och var är problemet? Det finns en skala på armen och sen gör man som vanligt, dvs tar en skala och mäter avståndet mellan klingans tand och anhåll. Skall man förlita sig på sågens måttskalor så pratar vi stora proffsågar.
Vill du sen ha mikrometerjustering så bygg det själv med några skruvar som förflyttar anhållet.
/Kent
Anar att du menar klyvanhåll och var är problemet? Det finns en skala på armen och sen gör man som vanligt, dvs tar en skala och mäter avståndet mellan klingans tand och anhåll. Skall man förlita sig på sågens måttskalor så pratar vi stora proffsågar.
Vill du sen ha mikrometerjustering så bygg det själv med några skruvar som förflyttar anhållet.
/Kent
Felder: *dregel*snickarboden skrev:Analysera vad du skall ha den till. Skall du klyva upp virke så fundera på en större såg medans om du skall ha den för precisonskrävande jobb i mindre format så är t ex DW 744 ypperlig. tyvärr väsnas den en del så man tappar fokus *mutter*
Grattis till multifräsen!
Mats>De flesta har nog tyvärr inte plats för justerbord och sen så hänger det en hel del på kvaliten på dessa med. Skall vi prata precision så är det väl Felder och SCM som leder men det där kostar en del och kräver plats. Nu gick jag visserligen upp ett steg och pratar rena proffsmaskiner men det var ju precision vi pratade om? *S*
Ett dåligt justerbord är noll värt men man kan sätta på justerbord med klass på t ex Jonsereds gamla bordsågar. Inget för skivor direkt men underbara för inredningsjobb så länge man slipper tilta bordet
Det där med att klyvanhållet måste låsas i både fram och bakkant stämmer på en del hobbysågar men inte på proffsmaskiner.
/Kent
--- Mats ---
Nej, jag valde till slut TS75an plus CMS plus bordsbreddaren. Svindyrt och inte värt pengarna om man har plats till annat, men är man utrymmesbegränsad så ger den mycket. Upp till 55 cm bredd kvar kapar och klyver jag lätt, blir det större saker får jag skruva ur sågen (och den möjligheten är skälet till att jag lät bli CS 50). Dessutom hade jag redan fräsen, vilket var det som till slut fick mig att ta steget.Frisyren skrev:Det är inget lätt beslut detta.
Den är inte dubbelt så bra som Makita och Dewalt, och glöm inte Metabo. Men den är bättre och mer precis än dem. Hade jag haft plats hade jag satsat på en riktig sak.
Radialsågen som snickarboden har låter spännande, men eftersom den verkar klara klyv av större stycken så är det nog något rejält mycket värre än dewalts.
--- Mats ---
Mats>Tror vi missförstått varandra. Min radialarmsåg är som den på länken ovan men av äldre datum, inget att klyva större stycken på direkt. Men den klarar finsnickeri oerhört bra och det är därför jag gillar den. Plus att jag slipper hasa fram kap/geren från bilen *S*
Rörande det andra så är inte stora proffsågar så jäkla kul, dessutom så är det omöjligt att köra dadoklingor i dem eftersom borden oftast löper invid klingan (european style). Olika sågar för olika saker helt enkelt. Mindre arbetsstycken kör jag hellre på min DW än på monstret på jobb, en SCM class 300i som i och för sig har en oerhörd precision men jag gillar inte formatsågar. Visst stora sågar är jättebra då man skall kapa stora skivor men i övrigt nej, jag föredrar en mindre såg som man kan flytta och stå intill, det är lite svårt på de stora.
/Kent
Rörande det andra så är inte stora proffsågar så jäkla kul, dessutom så är det omöjligt att köra dadoklingor i dem eftersom borden oftast löper invid klingan (european style). Olika sågar för olika saker helt enkelt. Mindre arbetsstycken kör jag hellre på min DW än på monstret på jobb, en SCM class 300i som i och för sig har en oerhörd precision men jag gillar inte formatsågar. Visst stora sågar är jättebra då man skall kapa stora skivor men i övrigt nej, jag föredrar en mindre såg som man kan flytta och stå intill, det är lite svårt på de stora.
/Kent
Ok, min miss, det var din beskrivning av 180 graders vinkling som fick mig att felaktigt tro att den faktiskt kunde ställas så att den klöv långa bitar (jag var djupt imponeradsnickarboden skrev:Mats>Tror vi missförstått varandra. Min radialarmsåg är som den på länken ovan men av äldre datum, inget att klyva större stycken på direkt. Men den klarar finsnickeri oerhört bra och det är därför jag gillar den. Plus att jag slipper hasa fram kap/geren från bilen *S*
/Kent
Och jag håller med dig, tittar du innan i tråden säger jag samma sak som du, olika sågar för olika saker. Mitt exempel nedan var att även med en bordssåg kommer vissa saker att vara mer lämpliga att göra med en kap/gersåg. Och det är lätt at tlägga till att även med två sådana sågar kommer vissa saker att vara lämpligare med sticksåg, och ...
--- Mats ---
Efter att ha byggt en båt, renoverat två hus, byggt en snickarbod (40m2) och slutför nu byggandet av en gäststuga (34m2) med full källare så är min erfarenhet av en (min) ganska stor verktygsarsenal under de sista 25 åren följande.
1. Kap/gersåg av bra kvalitet med bra klingor. Jag har en ELU PS374 med tre klingor. Finns i DW utförande samt motsvarande i andra fabrikat (Undrar om det är Makita som har den enda konkurerenten enligt mitt synsätt. MDF sliter oerhört på klingorna. Snitten blir som putsade. Denna såg är ovärderlig och används mest. Klarar även 300mm klyv. Plus ett antal rullstativ.
2. Medelstor cirkelssåg, tvingar och 2 resp. 4m rätskiva för kapning av stora skivor, bänkskivor m.m.
3. Bra liten cirkelsåg t.ex. Hitachi C6BU2 - lätt och med fin klinga. Just nu är det bara Hitachin härunder som användes
4. Bordssåg: Överreklamerad då tekniken med tvingar, rätskiva är enklare och mer användbart. Det jag använder bordssågen till är att klyva lister med, vilket inte behövs lika ofat som bra klyvsåg och gersåg. Däremot för att klyva t.ex. 22x95 formvike till olika lister i ett bygge då är klyven bra,.
Min erfarenhet!!
1. Kap/gersåg av bra kvalitet med bra klingor. Jag har en ELU PS374 med tre klingor. Finns i DW utförande samt motsvarande i andra fabrikat (Undrar om det är Makita som har den enda konkurerenten enligt mitt synsätt. MDF sliter oerhört på klingorna. Snitten blir som putsade. Denna såg är ovärderlig och används mest. Klarar även 300mm klyv. Plus ett antal rullstativ.
2. Medelstor cirkelssåg, tvingar och 2 resp. 4m rätskiva för kapning av stora skivor, bänkskivor m.m.
3. Bra liten cirkelsåg t.ex. Hitachi C6BU2 - lätt och med fin klinga. Just nu är det bara Hitachin härunder som användes
4. Bordssåg: Överreklamerad då tekniken med tvingar, rätskiva är enklare och mer användbart. Det jag använder bordssågen till är att klyva lister med, vilket inte behövs lika ofat som bra klyvsåg och gersåg. Däremot för att klyva t.ex. 22x95 formvike till olika lister i ett bygge då är klyven bra,.
Min erfarenhet!!
Vilken såg man har mest nytta av handlar mycket om vad man använder en såg till. Det innebär också att svaret på frågan om vilken är viktigast, kapsågen eller bordsågen beror på vad man menar när man säger finsnickeri och renovering.scenic46 skrev:Efter att ha byggt en båt, renoverat två hus, byggt en snickarbod (40m2) och slutför nu byggandet av en gäststuga (34m2) med full källare så är min erfarenhet av en (min) ganska stor verktygsarsenal under de sista 25 åren följande.
Min erfarenhet!!![]()
1. Om du jobbar med skåp, skåpsidor, skåpluckor, schänkar, hyllor, träarbete med trämaterial exempelvis träfästning genom tappar, klyvning av längre material, ... så är du utanför kapsågens område, och för repetitiv för att gilla rätsidor och cirkelsåg.
2. Om du jobbar med lister, större MDF lösningar typ garderober i MDF samt plank så är du inom kapsågens lämplighetsområde och utanför den normala bordssågens lämpliga arbetsområde. Då är kapsåg samt rätbräda till cirkelsåg att föredra.
Gör du både och behöver du både och. Du kan klara allt med en cirkelsåg rätbräda och tålamod. Du kan klara 1an och 2an om det enda du har är en bordssåg, men du kan inte klara 1an om det enda du har är en kapsåg.
--- Mats ---
Hejsan!
Utan att vara någon expert får jag fråga varför ingen pratat om dragsågen? Det är ju det Festool har och finns även hos ex Metabo. Löser de inte lite av problemet Kap/Ger eller bordssåg? Givetvis kräver den ganska stort utrymme runt sågen då man ska gera i horisontalplanet men ändå?
Jag har ingen erfarenhet av den typen av såg själv utan har vanlig bordssåg. Kanske någon kan komplettera?
/Ulf
Utan att vara någon expert får jag fråga varför ingen pratat om dragsågen? Det är ju det Festool har och finns även hos ex Metabo. Löser de inte lite av problemet Kap/Ger eller bordssåg? Givetvis kräver den ganska stort utrymme runt sågen då man ska gera i horisontalplanet men ändå?
Jag har ingen erfarenhet av den typen av såg själv utan har vanlig bordssåg. Kanske någon kan komplettera?
/Ulf
dragsågen har varit uppe CS 50 EB set i tråden längre ner. Skälet till att jag valde bort den när jag handlade var att den är varken eller:UlfY skrev:Hejsan!
/Ulf
1. Jag har utrymmesbrist. Skall jag köpa en fast bordssåg som är inget annat för så mycket pengar blir det inte festool.
2. Draget är på 30 centimeter, det innebär att det den löser utmärkt via draget är vad jag tycker man får utmärkt med en kap/gersåg
3. Den ger inte den löstagbara cirkelsågen som gör att man kan klara stora skivor. efter att ha köpt denna kommer jag fortfarande att vara på jakt efter en bra cirkelsåg.
--- Mats --
Hej jag undrar en sak vad är så bra med dess små bordsågar. Det där med att dom tar liten plats köper jag inte (man behöver i alla fal större bord runt om sågen). Portabla JA det är väl det enda som jag kommer på.
Sen kan man inte kapa större bitar än ca10-20 cm utan en massa jiggar
Varför köper man inte tex en begagnad EJCA, ROBLAND etc som har justerbord dom blir marginellt större än bordssågarna
men precisionen, användarvänligheten bra mycket större .Priset möjligt en begagnad kostar 3000-15000 .Jag vet inte vad en bords såg kostar gissar 5000-8000 så priset kan inte heller vara avgörande .Måste vara enbart att dom är portabla. Jag menar att man lätt (dom väger väl lite gran i allafall)stoppar den i bilen.För flyttbara i verkstaden är alla maskiner .
MVH Pär H
Sen kan man inte kapa större bitar än ca10-20 cm utan en massa jiggar
Varför köper man inte tex en begagnad EJCA, ROBLAND etc som har justerbord dom blir marginellt större än bordssågarna
men precisionen, användarvänligheten bra mycket större .Priset möjligt en begagnad kostar 3000-15000 .Jag vet inte vad en bords såg kostar gissar 5000-8000 så priset kan inte heller vara avgörande .Måste vara enbart att dom är portabla. Jag menar att man lätt (dom väger väl lite gran i allafall)stoppar den i bilen.För flyttbara i verkstaden är alla maskiner .
MVH Pär H
pär: Portabel som sagt, man kan öka bordsytan _tillfälligt_ om det behövs, man kan komma nära klingan och stå ganska bekvämt och säkert när det gäller mindre ämnen, inga justerbord som sticker ut en meter eller mer o tar plats.
Skivor sågar man bättre med cirkelsåg + räls. Kapar gör man bättre i en kap/ger-såg.
Det enda jag kan sakna är ett kraftigare bord och något bättre stabilitet samt att slippa kolla avståndet mellan klinga och anhåll, men det är inte ofta man kan skippa det på en justersåg heller...
Skivor sågar man bättre med cirkelsåg + räls. Kapar gör man bättre i en kap/ger-såg.
Det enda jag kan sakna är ett kraftigare bord och något bättre stabilitet samt att slippa kolla avståndet mellan klinga och anhåll, men det är inte ofta man kan skippa det på en justersåg heller...
Portabel även inne i vekstaden, vilket löser utrymmesbristen. Mitt bord klarar upp till 55 centimeter på ett för mig acceptabelt sätt. Det står normalt vänt så jag kan klyva det vill säga det står så jag klarar långa stycken genom bordet. Men jag kan enkelt lyfta det, och vända det 90 grader, och då klarar jag istället breda stycken. På grund av utrymme har jag inte köpt en bordsförlänging, bara breddare. Istället för förlänging har jag två rullar. Det gör att när jag vänder bordet finns det ingen extra längd som är i vägen, och istället klarar jag en extra bredd. Klyver jag för långa material, då flyttar jag bordet temporärt bakåt en meter eller två (där kan det inte stå permanent, men jag kan leva med det under ett par brädors tid.Dr_Jerkyll skrev:pär: Portabel som sagt, man kan öka bordsytan _tillfälligt_ om det behövs, man kan komma nära klingan och stå ganska bekvämt och säkert när det gäller mindre ämnen, inga justerbord som sticker ut en meter eller mer o tar plats.
Det enda jag kan sakna är ett kraftigare bord och något bättre stabilitet...
Med en riktig såg (och jag håller med om att de är bättre) skulle vändoperationen vara mycket svårare, och justerbordet skulle vara längre, jag skulle helt enkelt inte få plats.
Tillika passar fräsen i samma bord. Den tar inte plats "dessutom" utan den tar plats "istället".
... Mats ---
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Bordssågar (med vilket jag menar typ GTS10, motsvarande DeWalt och Makita), har fördelen att man kan flytta dem med sig, t.ex. om man håller på och renoverar olika rum. Dessutom är projektet bra mycket större att köpa en såg som väger 100-200kg och släpa hem. Problemet är också att en del justerbord på begagnade maskiner i den prisklassen är rätt dåliga, dvs. utslitna eller skeva. Användarvänligheten är jag inte heller med på. Väljer ofta att jobba vid Boschen med småsaker hellre än att gå till justersågen, eftersom man kan komma närmre med småbitarna. Reglagen på Boschen är t.ex. mycket bättre än på en stor Felder justersåg.
Kapa är förstås bättre i en justersåg, men det är enligt mig inte för kapning man använder en bordssåg. Kapar gör man i gerkapen.
Annars är det klart bra med en tyngre såg, men det behöver man väl också snarare än istället för.
Kapa är förstås bättre i en justersåg, men det är enligt mig inte för kapning man använder en bordssåg. Kapar gör man i gerkapen.
Annars är det klart bra med en tyngre såg, men det behöver man väl också snarare än istället för.