ACME skrev:
Jag har bl.a. en CS50, men jag har aldrig använt den till geringsarbeten. Det går mycket smidigare på kap- & gersågen.
Jag har en CS70, och jag har faktiskt använt den till gerningsarbeten. Till och med kompoundsnitt. Det går, men det är osmidigt. Dessutom måste man tänka efter vad man håller på med. Om man gör som man brukar med gersågen blir allting tokigt. Efter lite hjärngymnastik och svordomar blir det rätt igen. Det som gör det extra svårt är att man inte kan sikta med klingan på något vettigt sätt, uten det blir till att smyga upp till sin markering genom att ta lite i taget, om någon nu förstår hur jag menar. Anledningen var att jag hade lånat ut gersågen till farsan.

För övrigt hade jag gärna haft en stor snickerisåg om jag hade haft platsen och inte behövde flytta på grejerna. Jag tycker att min Festool CS70 är en bra kompromiss mellan portabilitet och precision. Dessutom har den en spånuppsamling som är överlägsen många konkurrenters. Jag passade på att såga lite MDF igår, iförd kontorskläderna, och jag har samma byxor på mig idag.

Rörande frågan om varför man vill ha mindre bordssåg så är mycket sagt men...
Det finns faktiskt ingen Robland, Kity, Scheppach, Moreten, Luna, Jonsered, Waco, Hammer o s v som slår DW 744's klyvanhåll, det är troligen världens bästa. Skall man matcha det så är det Felder och större maskiner i ren proffsklass som gäller.

Synd bara att de inte har det på sin större såg, DW 746 :-(

Rörande det med att det är lättare att jobba med en mindre såg än en större vid mindre jobb håller jag helt med om, jag är ingen fan av monstret på jobb trots att den slår det mesta, skälen till detta är att det är en tungjobbad maskin i och med lång slaglängd (3200 mm) samt att det är en SCM som precis som Felder m fl har justerbordet invid klingan. Det är inte så jag vill ha en bordssåg för mindre jobb utan jag föredrar de äldre modellerna med ett fast bord som omsluter klingan. Det är mycket enklare för mig att jobba med en sådan.
Sen å andra sidan så kan jag aldrig få så raka snitt med någon mindre såg än med den på jobb, möjligen med en Festo sänksåg men knappast med reperterbarhet och så lätt.

/Kent

På vilket sätt skiljer sig DW744s klyvanhåll mot GTS10ans?

Kanske dum fråga, men frågar man inget får man inget veta. :)

FredrikR skrev:
På vilket sätt skiljer sig DW744s klyvanhåll mot GTS10ans?

Kanske dum fråga, men frågar man inget får man inget veta. :)
DW744'an har kugghjul på en axel i både fram och bakkant på anhållet. Därmed kommer anhållet att förflyttas helt paralellt med klingan.

Klyvannhållet bör ej vara parallellt med klingan utan ha ett littet släpp bakkant klingan par tre tiondelar eller så mycket det behövs för att bakkant klinga inte skall ta i materialet .

MVH Pär H

Ps jag skall till nord bygg i morgon då skall jag titta på klyvanhållet till DV 744 och se om jag tycker det är bra. Har aldrig set det

pär h skrev:
Ps jag skall till nord bygg i morgon då skall jag titta på klyvanhållet till DV 744 och se om jag tycker det är bra. Har aldrig set det
Nu framgår inte om du ska köpa en eller bara titta på anhållet. Men ifall du tänker handla så tror jag att dom här är billigast i landet.
Jag har tittat på england och där kan man nog få en för ca 8000-9000:-. Nu har jag svårt att hitta nån bra webshop i england (dom flesta säljer inte utanför landet).

Nån som vet nån bra webshop i england med bra priser som säljer DW744XP'n utanför landet?

Nä skall bara titta.
mvh pär h

pär>Titta även på finesserna då som att kunna höja anhållet samt dra tillbaka det för kapning av mindre bitar. Att det sen tas av på fem sekunder är inte helt fel heller.

Du har rätt rörande "släppet" men det gäller att det "släppet" inte blir större eller mindre då man flyttar anhållet.
Har faktiskt inte brytt mig om att mäta upp det på min 744'a eftersom det funkar perfekt (som på alla andra 744'or med).

/Kent

Jag köpte min 744xp frrån england (http://lawson-his.co.uk/). Priset gick på £686.79 +£29 i frakt. Totalt med växelkursen som den var då gav jag 9000 för den.

Jag har läst alla inlägg med intresse och det finns verkligen intressanta produkter om plånbok och utrymme vore obegränsad/t. Festools lösningar, dragsåg och CMS-system, känns väldigt genuina. Var och kände på dem i går och fick en demostration av hur de fungerar. Priset avskräcker dock.

Efter alla positiva omdömen om DW 744 så har den seglat upp som en het kandidat. Hur är DW 744 att gera med? Anhållet som många framhåller är för kap och klyv om jag förstått det hela rätt.
Är DW 744 bättre än Makitas (2704) motsvarighet (bild 2)?

Ingen gillar kombinationsmaskiner för det blir aldrig riktigt bra på någonting, men de är ju onekligen smidiga och har effekt som bordssågarna. Är alla överens om att ex. DWs varianter (bild 3 och 4) INTE är något att satsa på om man vill ha lite precision i finsågandet?

(Med köp från Storbritannien, som de senaste inläggen vittnar om, skulle man med dagens kurs kunna få DW 744 för 8400,- (med 29 punds frakt). Makita 2704 för 5 900,-, det är lockande)

• DW.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men alltså, både Dewalt, Bosch och Makitas bordssågar ser ut att vara stöpta i samma form.

Är detta en slump, att dom sneglat lite på varann, eller är det någon form av gemensam tillverkning? :)

Makitan har 1650W i ineffekt, inte uteffekt. Boschen har 1800W, DeWalterna vet jag inte, men det skadar aldrig med några extrawatt på såna maskiner, särskilt inte vid klyvning.

Helt rätt Handyman. Det blev fel ang. Makitan (de redovisar inte uteffekt va jag kunnat se).
1650 W är ineffekt på Makitan.

Alla tre DW-maskinerna på bilden har 2000 W i ineffekt.

Gurnett skrev:
Jag köpte min 744xp frrån england ([länk]). Priset gick på £686.79 +£29 i frakt. Totalt med växelkursen som den var då gav jag 9000 för den.
Jo jag har tittat på Lawson angående DW 744XP och som jag förstod det först så säljer man uppreparerade gamla DW744'or och försett den med ny motor och lite färg. Nu är min engelska inte den bästa, men vad säger ni om det som står här. Nu när jag läst det igen så tror jag att det är på E-Bay man gör så men inte på Lawson.:confused:

Snorunge skrev:
Jo jag har tittat på Lawson angående DW 744XP och som jag förstod det först så säljer man uppreparerade gamla DW744'or och försett den med ny motor och lite färg. Nu är min engelska inte den bästa, men vad säger ni om det som står här. Nu när jag läst det igen så tror jag att det är på E-Bay man gör så men inte på Lawson.:confused:
det stämmer, enligt texten du länkade till säljer lawson nya maskiner, inte reconditioned.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.