33 524 läst ·
70 svar
34k läst
70 svar
HJÄLP! Vilken såg ska jag köpa för finsnickeri och renovering?
Hej nu har jag tittat på dv 744s klyvanhåll och det verkar ok .Det är svårt för mej att ge en rätvis bedömning efter som jag själv inte gillar små portabla sågar .
Angående kapanhållet så är det som med alla som har en liten vinkel skiva som löper i ett spår det glappar som fan.
Men som han sa (på mässan) det här är en BYGGSÅG det spelar ingen roll men det finns sa han en annat kapanhål att köpa
om han förstod mig rätt så är det ställbart så det inte glappar i spåret men det sålde så dåligt.
För övrigt så var sågen inte inställd den var bara upp packad ur kartongen sa han för han tyckte jag klagade lite mycket på den
MVH Pär H
Angående kapanhållet så är det som med alla som har en liten vinkel skiva som löper i ett spår det glappar som fan.
Men som han sa (på mässan) det här är en BYGGSÅG det spelar ingen roll men det finns sa han en annat kapanhål att köpa
om han förstod mig rätt så är det ställbart så det inte glappar i spåret men det sålde så dåligt.
För övrigt så var sågen inte inställd den var bara upp packad ur kartongen sa han för han tyckte jag klagade lite mycket på den
MVH Pär H
Lite off topic. Beställde en DW744XP med benställning från Lawson för 20 minuter sedan. Det kostade 8550:- så jag tjänade 2500:- mot att handla i sverige.
edit: Kom på att dom tar säkert 1000:- för benställningen och då har jag tjänat 3500:-
edit 2: Det tar sig sa mordbrännaren. Tack Daniel_N för uppgiften. Vinsten nu 4200:- = 33%
Product: DeWalt DW744S Heavy Duty Electronic Portable Table Saw 240v with Stand DW744XPS
Qty: 1
Each: £584.50
Total: £584.50
Carriage: £26.95 Europe (Sweden)
Total Ex Vat: £611.45
Vat: £107.01
Total: £718.46
edit: Kom på att dom tar säkert 1000:- för benställningen och då har jag tjänat 3500:-
edit 2: Det tar sig sa mordbrännaren. Tack Daniel_N för uppgiften. Vinsten nu 4200:- = 33%
Product: DeWalt DW744S Heavy Duty Electronic Portable Table Saw 240v with Stand DW744XPS
Qty: 1
Each: £584.50
Total: £584.50
Carriage: £26.95 Europe (Sweden)
Total Ex Vat: £611.45
Vat: £107.01
Total: £718.46
Tittade på 3an och 4an innan jag köpte. Det var Dewalt och Festool jag hade gott öga till innan mitt val, men mer och mer har jag börjat tänka på Dewalt som "bygg" och Festool som "precision" (å andra sidan, nu har jag mer Festool än Dewalt, så nu är jag partisk). Just 3an och 4an i din bild var ett steg på vägen till den synen, tyckte precisionen inte fanns där.Frisyren skrev:Jag har läst alla inlägg med intresse och det finns verkligen intressanta produkter om plånbok och utrymme vore obegränsad/t. Festools lösningar, dragsåg och CMS-system, känns väldigt genuina. Var och kände på dem i går och fick en demostration av hur de fungerar. Priset avskräcker dock.
Efter alla positiva omdömen om DW 744 så har den seglat upp som en het kandidat. Hur är DW 744 att gera med? Anhållet som många framhåller är för kap och klyv om jag förstått det hela rätt.
Är DW 744 bättre än Makitas (2704) motsvarighet (bild 2)?
Ingen gillar kombinationsmaskiner för det blir aldrig riktigt bra på någonting, men de är ju onekligen smidiga och har effekt som bordssågarna. Är alla överens om att ex. DWs varianter (bild 3 och 4) INTE är något att satsa på om man vill ha lite precision i finsågandet?
(Med köp från Storbritannien, som de senaste inläggen vittnar om, skulle man med dagens kurs kunna få DW 744 för 8400,- (med 29 punds frakt). Makita 2704 för 5 900,-, det är lockande)
Tror det viktigaste du kan göra är att fundera igenom vad du gör under dina projekt (hur många kap, hur många klyv, hur många stora skivor, ...) och sedan för varje alternativ du funderar på att köpa funderar igenom hur gör du dessa kommande projekt efter ditt val. Jag slutade med en svindyr CMS (som istället för precisio gav mig sänksågen för skivor), samt en billig kap/gersåg, om du har en annan mix kanske ditt fokus blir det motsatta.
Tillägg: Framförallt Festool är svindyra, blir din ekonomi pressad av att köpa Festool, fundera igen, det saknas hela tiden ett tillbehör som kostar en ny skjorta. Var på Hornbach, minns inte deras märke, men de hade en bordssåg modell billig (4000 eller så), med ett justerbord som underligt nog kändes som det skulle kunna fungera.
--- Mats ---
benställningen kostar 1700kr normalt. helt sjukt, men sant.Snorunge skrev:
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Nu har jag inte instruktionsboken till Boschen här, men jag kan kolla imorgon om det är så att de redovisar ineffekt.
Rörande kap/geranhållet på DW 744 så är det helt värdelöst med glappet i spåret. Själv kör jag med en trälinjal som löper i spåret så man slipper glappet som är mer än irriterande.
/Kent
/Kent
Visa gärna en bild Kent! Har gått och funderat över hur man skulle kunna lösa just detta problem.snickarboden skrev:
Daniel_N>Bild kommer ikväll då jag hinner.
/ent
/ent
Tack för dina svar Mats.Mats Bengtsson skrev:Tittade på 3an och 4an innan jag köpte. Det var Dewalt och Festool jag hade gott öga till innan mitt val, men mer och mer har jag börjat tänka på Dewalt som "bygg" och Festool som "precision" (å andra sidan, nu har jag mer Festool än Dewalt, så nu är jag partisk). Just 3an och 4an i din bild var ett steg på vägen till den synen, tyckte precisionen inte fanns där.
Tror det viktigaste du kan göra är att fundera igenom vad du gör under dina projekt (hur många kap, hur många klyv, hur många stora skivor, ...) och sedan för varje alternativ du funderar på att köpa funderar igenom hur gör du dessa kommande projekt efter ditt val. Jag slutade med en svindyr CMS (som istället för precisio gav mig sänksågen för skivor), samt en billig kap/gersåg, om du har en annan mix kanske ditt fokus blir det motsatta.
Tillägg: Framförallt Festool är svindyra, blir din ekonomi pressad av att köpa Festool, fundera igen, det saknas hela tiden ett tillbehör som kostar en ny skjorta. Var på Hornbach, minns inte deras märke, men de hade en bordssåg modell billig (4000 eller så), med ett justerbord som underligt nog kändes som det skulle kunna fungera.
--- Mats ---
Du har förmodligen rätt i dina analyser över kvaliteten på de olika produkterna. Inte minst den här tråden har visat att det inte finns någon försvarare av kombinationsmaskinerna (3 och 4 i bilden ovan).
Stora skivor och dylikt kommer jag förmodligen fortsätta kapa med handcirkeln. Det jag vill kunna göra med precision är mindre arbeten. Exempelvis vid fönsterrenovering när jag måste byta ut underdelen på en fönsterbåge (i ett av alla halvdåliga fönster på lantstället). Då vill jag kunna kapa, gera och ev. klyva mindre stycken med hyfsad precision. Vill även kunna såga till lika stora delar med bra precision vid olika projekt (typ hyllplan m.) vilket är hoplöst med handjagare.
Det blir för dyrt med Festool, tyvärr. Kombinationsmaskinerna gillar ingen. Kvar på listan (bilden) återstår bordssågen DW 744 (Makita diton verkar ha lite klen motor). Frågan är hur smidigt och bra geringsarbeten görs på DW 744, det verkar finnas lite kritik mot geranhållet.
Kent: Jag är också nyfiken hur du löst gerproblemet.
/Henrik
Jag blev lite besviken på geringsanhållet till min GTS10. Det är rätt mycke spel i sidled. Men efter att ha tittat runt på nätet, på andra sidan pölen, så har jag fått uppfattningen att geringsanhåll som kommer med en bordståg som standard är något som ska bytas ut eller modifieras för att få det annvändbart. Det finns säker undantag. Hur det än är har jag fått uppfattningnen att allt handlar om hur bra jiggar man kan gör. Nu kan det ju vara "det amerikanska sättet" men det verkar ju funka för dom.
Hur mycke jag än hatar att det finns en likhet mellan programspråket perl och snickeri så gäller "There is more than one way to do it".
Hur mycke jag än hatar att det finns en likhet mellan programspråket perl och snickeri så gäller "There is more than one way to do it".
Det verkar vara hög kvalité på Incra prylar:
Incra Miter Gauge 1000 £99.95
Incra Miter Gauge 2000 £159.95
Incra 160mm Precision Marking Protractor £33.95
Hittade det här förslaget på en trälinjalen i en tidning:

Incra Miter Gauge 1000 £99.95
Incra Miter Gauge 2000 £159.95
Incra 160mm Precision Marking Protractor £33.95
Hittade det här förslaget på en trälinjalen i en tidning:
Jag valde Festool just för att deras anhåll var mycket exakta i glapp och sidledsförflyttning och repeterbarhet. Så där är jag nöjd, den minan klarade jag.gwyrlim skrev:Jag blev lite besviken på geringsanhållet till min GTS10. Det är rätt mycke spel i sidled. Men efter att ha tittat runt på nätet, på andra sidan pölen, så har jag fått uppfattningen att geringsanhåll som kommer med en bordståg som standard är något som ska bytas ut eller modifieras för att få det annvändbart. Det finns säker undantag. Hur det än är har jag fått uppfattningnen att allt handlar om hur bra jiggar man kan gör. Nu kan det ju vara "det amerikanska sättet" men det verkar ju funka för dom.
Men Festools vinkelanslag har två svagheter: Man kan inte sätta sidstopp för annat än korta bitar, och man har svårt att fästa framförallt platta bitar så de inte glider i sidled. Så sidstopp/fastspänning slutar även det med små jiggar. Detta är lättare än att bygga jiggar som skall vara helt vinkelräta, eller ännu värre vinkelkorrekta utan att vara vinkelräta, men tog lite tid. När jag till slut förstod att Festools aluminiumskenor passar till det som kallas 1/4-tums t-track blev det mer görbart.
--- Mats ---