23 508 läst ·
93 svar
24k läst
93 svar
Luftrenare/filter
Sida 1 av 7
Min fru undrade hur hälsosamt det egentligen är med allt det fina fina dammet som yr upp i verkstan när man är där och arbetar och kör maskiner. Förmodligen inte alls svarade jag och började fundera på luftfilter. Nu kommer många säkert säga att man ska se till att ha bra dammuppsamling vid sina maskiner och att det räcker, men jag håller inte med. Inte ens med bra dammsutsug på bra maskiner slipper man allt fint damm. Exempelvis är kap- och geringssågen en riktig syndare som är svår att få helt dammfri.
Frågan är då, blir man av med det mesta av det lösa dammet med en luftrenare? Kollade snabbt på Axminster och fann att de har tre modeller, ingen av dem vansinnigt dyr. Dessutom kostar filter inte speciellt mycket.
Någon som har erfarenheter av dessa:
- Axminsters egna
- JETs stora
- JETs lilla
Frågan är då, blir man av med det mesta av det lösa dammet med en luftrenare? Kollade snabbt på Axminster och fann att de har tre modeller, ingen av dem vansinnigt dyr. Dessutom kostar filter inte speciellt mycket.
- Axminsters egna
- JETs stora
- JETs lilla
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 579 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 579 inlägg
Även om det inte handlar om så mycket pengar kan man ju alltid minska på utgifterna genom att bygga själv om man redan har en lämplig fläktmotor. Jag gissar att en fläkt från gammal köksfläkt skulle fungera.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det beror naturligtvis på hur lokalen ser ut men det borde bli bli både enklare och billigare att bara "blåsa ut skiten".
Sedan är det ju nödvändigt att du får in ny luft i motsvarande mängd så att det finns något att blåsa ut. Frågan är om det går att lösa uppvärmningen av den nya luften på ett bra sätt?
Har du inget emot att frysa så är väl den enkla lösningen att öppna ett fönster i vardera änden av lokalen och sätta en gammal köksfläkt som blåser ut i den ena öppningen.d^_^b
Nu villl jag minnas att du nog nämnt att du har verkstaden i källaren(?) så då kanske en luftrenare inte är någon dum ide. Den kan ju dessutom stå och snurra för det mesta och då bör det fina dammet försvinna undertiden du inte är där.
Du skall nog inte snåla på volymen i varjefall, det är viktigt att all luft i rummet kan cirkulera igenom filtret inom någon rimlig tidsrymd.
Sedan är det ju nödvändigt att du får in ny luft i motsvarande mängd så att det finns något att blåsa ut. Frågan är om det går att lösa uppvärmningen av den nya luften på ett bra sätt?
Har du inget emot att frysa så är väl den enkla lösningen att öppna ett fönster i vardera änden av lokalen och sätta en gammal köksfläkt som blåser ut i den ena öppningen.d^_^b
Nu villl jag minnas att du nog nämnt att du har verkstaden i källaren(?) så då kanske en luftrenare inte är någon dum ide. Den kan ju dessutom stå och snurra för det mesta och då bör det fina dammet försvinna undertiden du inte är där.
Du skall nog inte snåla på volymen i varjefall, det är viktigt att all luft i rummet kan cirkulera igenom filtret inom någon rimlig tidsrymd.
Redigerat:
Bra timing. Har inte erfarenhet, men har precis bestämt mig för att installera en utblåsfläkt i garaget (vanlig badrusfläkt, enligt principen att ju mer jag blåser ut, ju mer ren luft måste jag få in), samt komplettera med ett filter från bifogad webbsida, dock ej gjort ännu, men projektet har fått godkännande (kan det vara att vi alla har börjat hosta och snuva efter ett halvår med stängda dörrar i verkstaden?).phl skrev:Min fru undrade hur hälsosamt det egentligen är med allt det fina fina dammet som yr upp i verkstan när man är där och arbetar och kör maskiner. Förmodligen inte alls svarade jag och började fundera på luftfilter. Nu kommer många säkert säga att man ska se till att ha bra dammuppsamling vid sina maskiner och att det räcker, men jag håller inte med. Inte ens med bra dammsutsug på bra maskiner slipper man allt fint damm. Exempelvis är kap- och geringssågen en riktig syndare som är svår att få helt dammfri.
- Axminsters egna
- JETs stora
- JETs lilla
http://www.classichandtools.com/acatalog/Dust-Filtration.html
OBS! Varning, webbsidan jag refererar till är inte lämplig för folk ens med mycket verktyg, den innehåller en uppsjö med olika sorters dyrbara handvertkyg.
--- Mats ---
Har du någon större nytta av filtret om du tänker blåsa ut luften? (Jo det blir ju inte så dammigt där ute, du är kanske rädd om fasaden?)Mats Bengtsson skrev:
Men allvarligt, är det någon tanke här med filtret som jag inte förstår. Jag är själv intresserad av någon enkel lösning. Även jag har funderat i dessa banorna. Jag jobbar f.ö. också i garaget.
Luftrenarna som PHL länkar till verkar ju intressanta med då blir det mindre pengar till verktyg.:S Visserligen kan jag ju alltid dra till med hälsoaspekten men då blir väl svaret som vanligt att "Du hinner ju ändå aldrig vara där, har du tid över så kan du ju istället...".
Att bara blåsa ut luften tycker jag verkar genuint korkat med tanke på vad det kostar att värma upp mitt hus
Redan idag har jag spånsugen monterad utomhus så kör jag med den så blåser jag ut dyrbar varm luft. Fördelen är att ingen billig spånsug har filter bra nog till att ta finare damm. Då är det cyklon + finfilter som gäller.
Läser man på nätet verkar det faktiskt som om de här luftrenarna fungerar. De verkar vara effektiva både på kort och lång sikt, dvs redan efter 10 minuter är moln av löst damm borta och dagen därpå syns inte dammspåren på alla horisontella ytor. Kanske dags att börja lobbyn där hemma, lillgrabben är ju faktiskt ofta med i verkstan
Läser man på nätet verkar det faktiskt som om de här luftrenarna fungerar. De verkar vara effektiva både på kort och lång sikt, dvs redan efter 10 minuter är moln av löst damm borta och dagen därpå syns inte dammspåren på alla horisontella ytor. Kanske dags att börja lobbyn där hemma, lillgrabben är ju faktiskt ofta med i verkstan
Så snart jag kan intyga att luftrenaren fungerar skall jag stänga av den genuint korkade externfläkten (som blåser ut runt en 100-del av en spånsug), till dess har jag bestämt mig för att mest korkat är att jobba i moln av löst damm.phl skrev:Att bara blåsa ut luften tycker jag verkar genuint korkat med tanke på vad det kostar att värma upp mitt husRedan idag har jag spånsugen monterad utomhus så kör jag med den så blåser jag ut dyrbar varm luft. Fördelen är att ingen billig spånsug har filter bra nog till att ta finare damm. Då är det cyklon + finfilter som gäller.
Läser man på nätet verkar det faktiskt som om de här luftrenarna fungerar. De verkar vara effektiva både på kort och lång sikt, dvs redan efter 10 minuter är moln av löst damm borta och dagen därpå syns inte dammspåren på alla horisontella ytor. Kanske dags att börja lobbyn där hemma, lillgrabben är ju faktiskt ofta med i verkstan![]()
Bra plan, släpade ut grabben i verkstaden hela söndagen, och fick ok på fläkt på kvällen samma dag.
--- Mats ---
Luftfilter verkar som en bra idé, oavsett vad man har gjort så tycker jag att man nästa dag har ett lager fint damm på alla ytor. Man undrar ju vad det ställer till med i lungorna...
Vissa bygger också "sanding tables" med inbyggda luftfilter, då fyller fläkten och filtren dubbla syften:
http://www.woodworkersworkshop.com/plansshare/air_filter_downdraft_sanding_table.htm
Hålen på arbetsytan påminner ju rätt mycket om MFT, man kanske skulle kunna bygga ett underrede med fläkt och filter till MFT?
/fth
Vissa bygger också "sanding tables" med inbyggda luftfilter, då fyller fläkten och filtren dubbla syften:
http://www.woodworkersworkshop.com/plansshare/air_filter_downdraft_sanding_table.htm
Hålen på arbetsytan påminner ju rätt mycket om MFT, man kanske skulle kunna bygga ett underrede med fläkt och filter till MFT?
/fth
Det är inte så hiskla genomtänkt, men det käns logiskt för mig.jac skrev:Har du någon större nytta av filtret om du tänker blåsa ut luften? (Jo det blir ju inte så dammigt där ute, du är kanske rädd om fasaden?)
Men allvarligt, är det någon tanke här med filtret som jag inte förstår. Jag är själv intresserad av någon enkel lösning. Även jag har funderat i dessa banorna. Jag jobbar f.ö. också i garaget.
Luftrenarna som PHL länkar till verkar ju intressanta med då blir det mindre pengar till verktyg.:S Visserligen kan jag ju alltid dra till med hälsoaspekten men då blir väl svaret som vanligt att "Du hinner ju ändå aldrig vara där, har du tid över så kan du ju istället...".![]()
Från mitten av april, ungefär, behöver jag inte värma i garaget mer, så jag förlorar inte så mycket på det som går ut. Fläkten kommer att sitta längst ner vid garagedörren, i ena änden av ett långsmalt garage. Den suger alltså kall luft från golvet och läckluft genom dörren, samt skapar luftväxling i garaget (och därmed tar den varm luft därifrån med)
Filtret kommer att sitta ungefär i mitten, där jag brukar vara.
Insläppet av luft är längst upp i motsatt ände av garaget, på motsatt långvägg mot utsläppet, och ovanför elementet (det enda i garaget). Det kommer alltså att värmas upp då mycket kommer in som kallras.
Filtret får på detta sätt renare luft att filtrera, men också mer luft som rör sig, än om det ensamt skall skapa luftrörelse "i mitten av ett garage med stillastående luft".
Vad tiden lider, om filtret fungerar, skaffar jag nog fler och stänger av utfläkten, men den är i princip "värme"-gratis halva året.
--- Mats ---
Jag var tydligen inte den enda som läste Mats första inlägg som en kråka. Begrep först inte att du faktiskt tänkte dig en luftrenare i din uppställning Mats. Vad har styrt ditt val av luftrenare? JET AFS-1000 har fått ruskigt mycket bra omdömen på nätet, nackdelen är att frakt från UK landar på minst 70 pund ;(
Först och främst: Ett ok. Därefter en kombination av "handla medans det fortfarande gäller" tillsammans med "impuls".phl skrev:Jag var tydligen inte den enda som läste Mats första inlägg som en kråka. Begrep först inte att du faktiskt tänkte dig en luftrenare i din uppställning Mats. Vad har styrt ditt val av luftrenare? JET AFS-1000 har fått ruskigt mycket bra omdömen på nätet, nackdelen är att frakt från UK landar på minst 70 pund ;(
Lägg till 95% av allt ner till 1 micron, effektivt till 0.4 micron (vad det än betyder). Stora jet har 98% ner till 5 microner (min tro är att det är de små partiklarna jag skall åt).
Kan monteras på väggen likväl som hängande i taket (tänkt steg ett är hängande i taket, och om detta fungerar bra, skaffar jag nog en till, då sätter jag troligen den på väggen). 100 Watt effekt kändes rätt för första filtret (då kan jag köra det i princip alltid). Tror jag får mer effektivitet med ett par stycken spridda i garaget, än med en enda 200 wattare.
Sist men inte minst: Jag får ändå ett paket därifrån nästa vecka, kunde lika gärna lägga in fläkten också när jag var i farten.
--- Mats ---