23 508 läst ·
93 svar
24k läst
93 svar
Luftrenare/filter
Det finns nu två Dust Control DC380 på auktion hos Retrade, aktuellt bud 100:- (!).
Se länk:
http://www.retrade.se/aitem?aitem_id=203533
Dom finns i Kågeröd, lite långt för mig att åka, men några av våra skåningar kanske kan vara intresserade?
/fth
Se länk:
http://www.retrade.se/aitem?aitem_id=203533
Dom finns i Kågeröd, lite långt för mig att åka, men några av våra skåningar kanske kan vara intresserade?
/fth
Har du fått renaren Mats? Sitter och väger mellan Microclene MC780 och JET AFS-1000B. Microclene-renaren tar ju på pappret finare damm vilket ju, som du skriver, är önskvärt. Jag hittar dock inga recensioner av den renaren, ej heller vad det är för typ av filtrering i den. Det lutar åt JET-renaren men du kanske har någon input som får mig att fundera om?
Fick igår de andra sakerna från dem, men luftrenaren var på restlista. Återkommer när jag får besked om leverans.phl skrev:Har du fått renaren Mats? Sitter och väger mellan Microclene MC780 och JET AFS-1000B. Microclene-renaren tar ju på pappret finare damm vilket ju, som du skriver, är önskvärt. Jag hittar dock inga recensioner av den renaren, ej heller vad det är för typ av filtrering i den. Det lutar åt JET-renaren men du kanske har någon input som får mig att fundera om?
--- Mats ---
Jag har också fått mig ålagt att skaffa en luftrenare. Faktiskt på hustruns initiativ. Hon sa att det luktar så gott i hela huset när jag sågar i trä. -Ja, visst gör det?, sa jag. Synd bara att det som luktar kan vara skadligt.
Finns det något att vinna på att gruppköpa tror ni?
Finns det något att vinna på att gruppköpa tror ni?
Det enda jag vet är att Jet-renaren väger en del och därmed blir dyr i frakt. Axminster vill ha 70 pund för en renare, lägger man till en till så ger de inte ens prisuppgift på frakten. Offerten jag fick var från www.sharpend-uk.com och jag funderar på att beställa rätt omgående. Min fru var på mig igår igen om luftrenare, bäst att smida medans järnet är varmt.
Har läst en massa mer om Microclene-renarna och även om de på pappret har bättre filtrering så är jag lite fundersam till dem då de endast verkar ha ett filter.
Jet-renaren är uppenbart en kinaprodukt som säljs under åtminstone två andra namn. Jag tror att man om man vill kan byta påsfiltret i Jet-renaren till bättre filter om man är lagd åt det hållet. Finns gott om företag som säljer filtermaterial här i Sverige. Dessutom borgar det för att man borde kunna fixa billigare förfilter än de 12-pundsfilter som Jet:en använder.
Får se vad det blir, tror det blir en order på Jet:en trots leveranstiden.
Gött med dautan mattiasp, då har du oxo helt plötsligt mindre tid till verkstan
Jet-renaren är uppenbart en kinaprodukt som säljs under åtminstone två andra namn. Jag tror att man om man vill kan byta påsfiltret i Jet-renaren till bättre filter om man är lagd åt det hållet. Finns gott om företag som säljer filtermaterial här i Sverige. Dessutom borgar det för att man borde kunna fixa billigare förfilter än de 12-pundsfilter som Jet:en använder.
Får se vad det blir, tror det blir en order på Jet:en trots leveranstiden.
Gött med dautan mattiasp, då har du oxo helt plötsligt mindre tid till verkstan
Jo, det får en att tänka på gwyrlims signatur om hur det är med fördelningen talang/hålla sig borta från datorn. För övrigt tror jag att det är en bra grej med kolfiltret. Jag har för mig att jag läst någonstans att de terpener som finns i furu är cancerogena. Om det är helt sant vet jag inte, men hellre på den säkra sidan än den osäkra. Kolfilter bör kunna ta bort terpenerna, eftersom de är opolära organiska aromatiska föreningar.
Jag tror att djävulskapet i furu är abietinsyran. Det är säkert mycket i det som är cancerogent, men enligt någon studie av kanadensiska sågverksarbetare var det abietin som gick på lungorna via sågdamm som var stora mandräparen. Men jag kan minnas fel.
Är hur som helst intresserad av en eller två renare om det går att få till vettigt pris. Finns dessutom i Västerås, så om mattiasp är på kan vi väl få till något.
Är hur som helst intresserad av en eller två renare om det går att få till vettigt pris. Finns dessutom i Västerås, så om mattiasp är på kan vi väl få till något.