bygga_bo skrev:
Kul - skall bli intressant att höra vad du tycker efter en stunds användande. Själv har jag inte kommit längre än till tanken på att en luftrenare skulle kunna vara på sin plats, men som vanligt har det kommit annat i vägen...

Hur mycket låter den? Jag är inte ute efter en siffra (dB), utan är mer intresserad av någon form av liknelse - tex som en "vanlig" köksfläkt på normalfart eller något i den stilen. På ett ungefär sisådär...
Ljud är svårt, men på sama sätt som den flyttar mer luft än väntat, låter den mer än väntat. Den låter mindre än dammsugaren, och mindre än spånsugen. Jag tror ditt eget förslag är bra, som en spisfläkt på en av de högre hastigheterna. Stod och hyvlade igår, och kände inget behov att sätta på hörselskydden, och heller ingen irritation, men det kan vara nyhetens behag (och ålderns hörsel).

Efter tre timmars gång igår kunde jag och min fru konstatera att det kändes mycket kallare i garaget. Eftersom ingen nämvärd extra luft bör gå ut, beror det förmodligen på två saker. Dels att luften rör sig, och eftersom luften i garaget är kallare, märks det nu mer. Dels kanske för att luften från garagets hörn cirkulerar, och den är kallare. Om det är det sista skall det börja kännas varmare igen, så det får vi väl se.

Börjar tro att två fläktar är viktigt. Har nu (tror jag) förstått hur den kan flytta så mycket luft så snabbt. Den har ett stort runt filtrerat luftintag, där alla luft går in. Sedan blåser den ut den luften, men på ett speciellt sätt. Den blåser ut den åt sidorna, i 45 grader nedåt, och kanske 20 grader framåt. Det gör att den utblåsta luften skapar ett stort lufttryck neråt framåt, som sätter luften i rörelse. luften som sedan cirkulerar träffar väggar och golv och kortvägg, och det som inte går ut kommer sedan tillbaka in mot rummets mitt, till slut mot fläkten. Under fläkten kan den inte passera, där fångas den av den nedåtgående frmåtriktade luftströmmen. Över fläkten går bra, men genom fläkten går ännu lättare. Det finns inte en stor sugkraft, men det finns en luftström/virvel i den riktningen. Så det är den framåtriktade blåskraften som leder till det stora suget. Det i sin tur gör att en luftrenare vänd åt andra hållet förmodligen tillför väldigt mycket, både i den delen av garaget, och i form av en till styrd stark lufström.

--- Mats ---

Jo, ljud är svårt. Det är ju inte bara frågan om hur mycket den låter, utan även karaktären på ljudet. Sen är det förstås också väldigt individuellt om det upplevs som störande eller ej. Personligen är jag nog ganska lättirriterad på denna punkten och skulle därför uppskatta en så tyst renare som möjligt, annars finns risken att den inte kommer att användas som den skall. Men frågan är om det bara är önsketänkande? Oavsett hur tyst motorn går lär det bli en del susande när luften far igenom renaren.

och vart tar det vägen allt det den renar ur luften? dvs hur lätt är det att rengöra filtren? hur effektivt kan man rengöra filtren? hur länge kan man räkna med att filtren överlever?

Filtrena ska väl rimligtvis inte rengöras utan bytas.

phl skrev:
Filtrena ska väl rimligtvis inte rengöras utan bytas.
Det är rätt, den typen av filter skall inte rengöras. Överlevnadstiden är angiven som en halvering av suget, och beror på mängden partiklar.

-- Mats ---

bygga_bo skrev:
Kul - skall bli intressant att höra vad du tycker efter en stunds användande. Själv har jag inte kommit längre än till tanken på att en luftrenare skulle kunna vara på sin plats, men som vanligt har det kommit annat i vägen...

Hur mycket låter den? Jag är inte ute efter en siffra (dB), utan är mer intresserad av någon form av liknelse - tex som en "vanlig" köksfläkt på normalfart eller något i den stilen. På ett ungefär sisådär...
Nu har jag haft den ett par dagar. Som förhoppningen var tycker jag garaget är lite varmare igen, men klart kallare än innan. Jag tolkar inte det som att värmen inte längre fungerar, utan som att luften (som är kallare i garaget) rör sig, varför den känns kallare.

Ljudet är som tidigare föreslagits som en spisfläkt på hög styrka. Min ludnivåmätare säger 66 decibel, och ger spisfläkten på hög styrka 64 decibel. Jämförelsetabeller hamnar någonstans mellan piano lektioner och gatutrafik. Så högt, men inte hemskt högt. Någonstans mellan "klarar sig utan hörselskydd" och "störande mycket".

Hur väl den filtrerar går nog inte att komma fram till utan en partikelmätare av något slag. Vad den tar är ju framförallt de små partiklarna. Stora partiklar måste hanteras precis som innan. De små partiklarna ser man nästan endast i skenet av sol-ljus. Jag kan inte se några partiklar som svärmar omkring i luften längre, och det kunde jag innan, och jag sågade och hyvlade igår. Jag kan dessutom notera att min nästäppa med svullna slemhinnor som varat i många många veckor nu har dämpat sig rejält.

Så tyvärr, utan mätinstrument kan man nog inte komma fram till hur väl en sådan här sak fungerar. Subjektivt är jag nöjd. Subjektivt har alla faktorer jag själv kan tänka på visat att den gör nytta. Objektivt däremot behöver man mäta hur dålig är luften, och ett sådant mätinstrument har jag inte, vet inte vad de kostar, och är inte säker på jag skulle vilja ha ett...

--- Mats ---

Mats Bengtsson skrev:
...Ljudet är som tidigare föreslagits som en spisfläkt på hög styrka. Min ludnivåmätare säger 66 decibel, och ger spisfläkten på hög styrka 64 decibel. Jämförelsetabeller hamnar någonstans mellan piano lektioner och gatutrafik. Så högt, men inte hemskt högt. Någonstans mellan "klarar sig utan hörselskydd" och "störande mycket"...
Tack för att du tog dig tiden att till och med mäta! Nu anser jag mig ha en bra uppfattning om ljudnivån.

Så där, idag anlände min luftrenare. Lika bra att varna för att detta blir ett långt inlägg.

Som jag nämnt slutade det med att jag beställde en luftrenare av märket Charnwood. Renaren är väldigt lik JET:s AFS-1000B som jag först tänkt beställa. De är garanterat tillverkade i samma fabrik i Asien. JET-filtrena passar i Charnwood-renaren. Anledningen till att det blev denna renaren var att alla engelska företag som inte tog hutlöst mycket i frakt för JET:en hade slut på just JET:en. Firman jag beställde från sålde mig ett demoexemplar av Charnwood-renaren för 150 pund.

Jag var inte hemma när UPS-killen levererade men min fru noterade att kartongen var transportskadad och fick det anmält vid mottagandet. Kartongen såg ut som om någon kastat den lite väl mycket hit och dit, alla hörnen hade fått sig ordentliga smällar och det var hål på ena långsidan.

Packade upp renaren och mycket riktigt, den var full med bucklor, dock inget som man inte skulle kunna leva med. Kameran gick varm. Kom ihåg att jag läst någon Amazon-review av JET:en där någon fått transportskadade enheter och där fästet till motorn fått sig en törn. Mycket riktigt, det hade min enhet oxo. Motorn satt helt snett och själva fläkthjulet var helt skevt. Gick att böja till det mesta men det var uppenbart att fläkthjulet aldrig blir riktigt vad det varit vilket kommer leda till obalans och vibrationer.

Finishen på renaren är dålig, rent ut sagt usel. Alla detaljer, från skruvar till infästningar, lack och annat lyser billigt kinabygge. Jag hoppas verkligen att JET beställer en renare av högre kvalitetsklass från fabriken annars ger jag inte mycket för deras prylar.

Monterade i alla fall ihop eländet och kopplade in UK-kontakten med lite krokodilklämmor till 230, hade ingen adapter och var inte sugen på att klippa sladden innan jag rett ut fraktskadorna. Startar upp den och noterar direkt vibrationerna. Inte katastrofala de finns där. Renaren låter mycket på lägsta fläktläget och ännu mer på de högre lägena. Med lägsta fläkthastighet är ljudnivån nog ungefär som den där spisfläkten på max som Mats skrivit om.

För att ytterligare bygga på missnöjet insåg jag först när jag öppnade kartongen vad det var för monster jag beställt. Visst hade jag ögnat på renarens dimensioner och noterat att höjden på 300mm nog skulle göra att jag kunde klämma in den i ett hörn i verkstan. Icke! Den här prylen är inget man klämmer in, den är ENORM med måtten 800x610x300mm! Det finns inte en chans jag kan montera den i taket i verkstan, det enda stället jag har en möjlig chans att få in den är under mitt arbetsbord monterad ungefär 500mm över golvet. Tror faktiskt inte det skulle vara helt katastrofalt för funktionen men likväl ännu en parameter som gör att köpet känns helt fel. Begriper inte vad jag tänkte på när jag beställde den här klumpen.

Det enda positiva är att jag är rätt övertygad om att den renar luft med tanke på hur mycket luft den flyttar. Vi får väl se hur UPS hanterar ärendet med transportskadan. I mina ögon har de kvaddat renaren så att den inte är speciellt användbar.

För övrigt kan man bygga en vettig renare som garanterat har en bättre fläkt med en vanlig ventilationsfläkt monterad i en MDF-låda som tar samma filter som JET-renaren. Tror inte det skulle bli speciellt dyrt och fläkten skulle definitivt inte lida av obalans. En spisfläkt hade nog kunnat fungera faktiskt.

Mycket tråkigt att höra. Vi springer alla på minor ibland. Tror du att luftrenaren hade kunnat göra dig nöjd om det inte hade varit transportskadat? Hoppas att du kan bli av med möget så att du i stället kan använda, framför allt, platsen till något vettigt. Jag tänker fortfarande i banor kring att koppla upp en filterbox till spånsugen.

Skulle du kunna kolla upp klassningen på filtren och mäta så mycket som behövs för att man skulle kunna konstruera en egen filterbox till Axminsterfiltren. Påsfilter med klassningen F7 är inte så dyra och lätta att få tag på i sverige. Här är en bra tabell på filterklassningar:
http://www.filtration-engineering.co.uk/air_filter_testing.htm

Jag kan nog mäta lite, ska dock packa ner möget i kartongen igen och låta UPS titta på skadorna. Misstänker att de bara kommer skylla på att allt var dåligt förpackat...

Kollade lite på platta kanalfläktar hos Ventilationsbutiken men de verkar inte riktigt ha samma kapacitet som fläkten i min luftrenare. Även de mindre renarna verkar flytta uppemot 500m^3/h på högsta fläktläge, en 160mm kanalfläkt verkar ligga på ungefär 220m^3/h. Frågan är hur mycket man behöver, har sett en siffra på ungefär hur många gånger luften bör passera renaren per timme. Utifrån det och verkstans rumsvolym kan man nog hitta en vettig fläkt.

Vilka siffror tittar du på då? Det är inte så att du kollar data för optimalarbetspunkt och inte max flöde? Den här tex. har ett max flöde på 585 m^3/h. Det är förvisso fortfarande mindre än den du köpte, men det är iaf i samma storleksordning som de mindre luftrenarna. Sen verkar de platta fläktarna på ventilationsbutiken ha sämre kapacitet jämfört med motsvarande cirkulär fläkt.

Att de cirkulära kanalfläktarna hade bättre flöde såg jag, dock tar de större plats och därför kollade jag inte på dem.

Som jag tolkar det skulle man kunna bygga en bra luftrenare med en styck vettig kanalfläkt, en FLK filterbox med förfilter och en FLF fliterbox med påsfilter som finfilter. Den senare stoppar man ett F7-klassat filter i.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.