23 508 läst ·
93 svar
24k läst
93 svar
Luftrenare/filter
Ett tips till dom som inte ska ha med filter utan just rent utblås vid tex svetsarbeten eller annat rökigt skit, det är att slakta en oljebrännare och montera fast på ytterv'äggen vid ett vent-hål.
Antingen om ni bygger en enklare kåpa som fångar in, eller bygger en smidig slang i flex dimension ca 20 cm dia....
Just oljebrännare har en mycket stor sugkapacitet och dessutom strömsnåla.
Antingen om ni bygger en enklare kåpa som fångar in, eller bygger en smidig slang i flex dimension ca 20 cm dia....
Just oljebrännare har en mycket stor sugkapacitet och dessutom strömsnåla.
Jag har en sån här hängande i garagetaket. Kompakt,lokal tillverkning och HEPA-filter.
Fungerar utmärkt och håller garage och lungor lite mer dammfria.
/B
Fungerar utmärkt och håller garage och lungor lite mer dammfria.
/B
Jo, det kostar att ligga på topp. 
Så vitt jag förstår så tar ett HEPA-filer 99.7 % av 2 µ partiklarna medan JET filtret du länkar till tar 85% av 1µ partiklarna. Jag tror det betyder att HEPA är bättre för lungorna.
/B
Så vitt jag förstår så tar ett HEPA-filer 99.7 % av 2 µ partiklarna medan JET filtret du länkar till tar 85% av 1µ partiklarna. Jag tror det betyder att HEPA är bättre för lungorna.
/B
Utan att veta något om kvaliteten länkade jag till något som har liknande specar, inte är från en svenskt företag, och som, vilket inte är ovanligt, verkar billigare än svensktillverkat.bengtn skrev:
Det är möjligt det inte bara handlar om att ligga på topp, utan även om att ofta svensk-köpt är dyrt, svensk-köpt svensk-tillverkat till och med dyrare.
--- Mats ---
Jag kollade runt lite på soliduct.com och ventilationsbutiken.se, och det verkar som om man kan bygga ett eget system med lite spirorör, filterboxar och kanalfläktar. Då kan man dimensionera filtren lite som man vill och kanske ha flera olika filter i serie och parallellt. Som jag ser det kan det bli en ganska smidig lösning om man kan slippa att ha allt ihopmonterat i en stor box som man hänger på väggen eller i taket. Jag är inte säker på ett det blir billigare dock.
Produkter som diskuteras: "kanalfläktar"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Att sätta ihop en egen filteranläggning lät ju väl så roligt men frågan är om den inte blir både klumpigare och dyrare. Jag är inte så insatt i de filterklasser som anges på de olika filtrena men något av dem måste ju kunna närma sig HEPA-klassning eller?
Många av de färdiga luftrenarna har elektrostatiskt förfilter vilket jag inbillar mig plockar mycket av skiten innan den hamnar i de finare konventionella filtrena. Något sådant förfilter hittade jag inte.
Många av de färdiga luftrenarna har elektrostatiskt förfilter vilket jag inbillar mig plockar mycket av skiten innan den hamnar i de finare konventionella filtrena. Något sådant förfilter hittade jag inte.
Det är väldigt enkelt att bygga en själv .
Kanske en gammal spisfläkt har oftast 3 eller 4 steg desutom
kolla bara att den har en bra kapacitet helst upp mot 600m3 dom flesta ligger på ca400m3 fast det beror på hur stor lokal man har. Men man vill gärna att den renar luften i lokalen 3-4 ggr i timen eller gärna mer.
Goggla på filter det finns ett antal leverantörer/tillverkare i sverige
hitta ett lämpligt filter gärna hepa 12 eller 13 som klarar fläktens genomströmning.
Filton är mycket trevliga dom bygger ett efter dina specar och det blir inte så dyrt. Det är ju ganska små luftmängder(blir inte så mycket filter yta)
Man kanske till och med skulle kuna använda sig av flera hepa filter som säljs till dammsugare ?
Nästan alla filter har någon form av ram med tätlist så det blir lätt att bygga en fyrkantig låda med en mellanvägg som motorn sitter på med filter monterat på andra sidan.
En annan väldigt viktig sak och det är att man måste ha någon form av förfilter gärna flera annars så kommer det fina hepa filtret att sätta igen väldigt fort och det gör att luftväxlingen kanske bara byter 1ggr i timen istälet för 4ggr.
Det finns flera ritningar på weben tex
.http://www.woodworkersworkshop.com/resources/index.php?cat=392
Själv så hittade jag en maxivent på blocket för 500 kr det får ses som ett fynd tycker jag. I den så sitter det fyra små axialfläktar (ser ut som spisfläktar). fläkthastigheten är ställbar i fem lägen och det tycker jag personligen är väldigt användbart har det visat sig med tiden. http://www.assprocessvent.se/builder/tinymce/uploaded/pdf/maxivent%20utan%20jonisering.pdf
Hur gör ni när ni kortar ner länkarna till "en sån här" som bengtn skrev ?
Mvh Pär H
Kanske en gammal spisfläkt har oftast 3 eller 4 steg desutom
kolla bara att den har en bra kapacitet helst upp mot 600m3 dom flesta ligger på ca400m3 fast det beror på hur stor lokal man har. Men man vill gärna att den renar luften i lokalen 3-4 ggr i timen eller gärna mer.
Goggla på filter det finns ett antal leverantörer/tillverkare i sverige
hitta ett lämpligt filter gärna hepa 12 eller 13 som klarar fläktens genomströmning.
Filton är mycket trevliga dom bygger ett efter dina specar och det blir inte så dyrt. Det är ju ganska små luftmängder(blir inte så mycket filter yta)
Man kanske till och med skulle kuna använda sig av flera hepa filter som säljs till dammsugare ?
Nästan alla filter har någon form av ram med tätlist så det blir lätt att bygga en fyrkantig låda med en mellanvägg som motorn sitter på med filter monterat på andra sidan.
En annan väldigt viktig sak och det är att man måste ha någon form av förfilter gärna flera annars så kommer det fina hepa filtret att sätta igen väldigt fort och det gör att luftväxlingen kanske bara byter 1ggr i timen istälet för 4ggr.
Det finns flera ritningar på weben tex
.http://www.woodworkersworkshop.com/resources/index.php?cat=392
Själv så hittade jag en maxivent på blocket för 500 kr det får ses som ett fynd tycker jag. I den så sitter det fyra små axialfläktar (ser ut som spisfläktar). fläkthastigheten är ställbar i fem lägen och det tycker jag personligen är väldigt användbart har det visat sig med tiden. http://www.assprocessvent.se/builder/tinymce/uploaded/pdf/maxivent%20utan%20jonisering.pdf
Hur gör ni när ni kortar ner länkarna till "en sån här" som bengtn skrev ?
Mvh Pär H
När det kommer till platsbesparande åtgärder och motorbromsar har jag svårt att bemästra mig. Därför har jag nu en ny riktning på idéflödet.
Antag att man uppgraderar sin spånsug till en Oneida med cyklon och ser till att den är specad med HEPA-filter. Man skulle kunna beställa den utan motor och uppgradera motorn själv till en trefasmotor. Till den kan man koppla en frekvensomformare så att man kan ha ett läge för vanlig spånsugning och ett långsammare läge för luftrening.
Det långsammare läget minskar oljudet, men gör att cyklonen blir sämre på att avskilja fina partiklar. En möjlighet vore då att med ett spjäll koppla över suget till ett grovförfilter modell filterbox som man kan montera var man vill, tex i taket.
En ytterligare fördel med att koppla utrustningen via en frekvensomformare är att man automagiskt kan fixa en motorbroms!
Eller också kör man HEPA-spånsugen på fullt spett lite extra efter att man har avslutat den dammande verksamheten.
Antag att man uppgraderar sin spånsug till en Oneida med cyklon och ser till att den är specad med HEPA-filter. Man skulle kunna beställa den utan motor och uppgradera motorn själv till en trefasmotor. Till den kan man koppla en frekvensomformare så att man kan ha ett läge för vanlig spånsugning och ett långsammare läge för luftrening.
Det långsammare läget minskar oljudet, men gör att cyklonen blir sämre på att avskilja fina partiklar. En möjlighet vore då att med ett spjäll koppla över suget till ett grovförfilter modell filterbox som man kan montera var man vill, tex i taket.
En ytterligare fördel med att koppla utrustningen via en frekvensomformare är att man automagiskt kan fixa en motorbroms!
Eller också kör man HEPA-spånsugen på fullt spett lite extra efter att man har avslutat den dammande verksamheten.
Redigerat:
Tanken är god mattiasp. Men det kommer att dra mycket mera ström.
kanske 3 kv på Oneidan medan en dedikerad luftrenare är på 0,2-0,4 kv
Så mycket mindre plats tar det ju inte med tanke på att du måste ha ett förfilter i taket eller mellan cyclonen och hepa filtret
Framför allt så cirkulerar inte en spånsug så bra som en luftrenare
Min luftrenare tar in luft undertill och blåser då ut mot taket, och när jag drar på fullt ca 1500m3 så märks det i lokalen luften vill verkligen till renaren
Men när min spånsug går på fullt ca2800km3 med ett eller flera spjäl öppna så vill inte alls luften (på samma tydliga vis) cirkulera. frånuften från spånsugen går tillbaka i lokalen.
Mvh Pär H
kanske 3 kv på Oneidan medan en dedikerad luftrenare är på 0,2-0,4 kv
Så mycket mindre plats tar det ju inte med tanke på att du måste ha ett förfilter i taket eller mellan cyclonen och hepa filtret
Framför allt så cirkulerar inte en spånsug så bra som en luftrenare
Min luftrenare tar in luft undertill och blåser då ut mot taket, och när jag drar på fullt ca 1500m3 så märks det i lokalen luften vill verkligen till renaren
Men när min spånsug går på fullt ca2800km3 med ett eller flera spjäl öppna så vill inte alls luften (på samma tydliga vis) cirkulera. frånuften från spånsugen går tillbaka i lokalen.
Mvh Pär H