56 464 läst ·
158 svar
56k läst
158 svar
Kofot, vilken ska man köpa?
Jag köpte för ett tag sedan en blå från Jula för 70kr ungefär, den har jag varit ytterst missnöjd med och tänkte köpa en bättre. Fick då tanken att slipa till den så att den blev lite vassare.. Funkar ypperligt numera. 
Skall man bara riva med den spelar det väl inte så stor roll, men skall man använda något av det som man drar ut ur
så är det en fördel om det är en bredsula på den så man slipper märken. Att den skall vara "vass" så man kommer åt och dyligt det är ju självklart. Som med alla andra verktyg finns det många olika modeller för att få en komplett uppsättning
så är det en fördel om det är en bredsula på den så man slipper märken. Att den skall vara "vass" så man kommer åt och dyligt det är ju självklart. Som med alla andra verktyg finns det många olika modeller för att få en komplett uppsättning
Någon vis person har säkert (i sammband med en Festool diskussion? ;-) sagt något klokt och jämfört diskussioner kring verktyg med religiösa rörelser 
Det håller jag med om...
Är man nöjd så är man, och det finns säkert lika många nöjdheter som hemmapulare och yrkesmän.
Själv så gillar jag TOVE, men äger två Hultafors. Jag har dock lovat mig en TOVE den dagen som stora kobenet lämnar in. Någorlunda regelbundet försöker jag misshandla Hultaforsarn, men hitintills inte åstadkommit en motivering till byte
//Erik
Det håller jag med om...
Är man nöjd så är man, och det finns säkert lika många nöjdheter som hemmapulare och yrkesmän.
Själv så gillar jag TOVE, men äger två Hultafors. Jag har dock lovat mig en TOVE den dagen som stora kobenet lämnar in. Någorlunda regelbundet försöker jag misshandla Hultaforsarn, men hitintills inte åstadkommit en motivering till byte
//Erik
Redigerat:
Inte för att det har med diskussionen att göra, men man lär inte få upp ett säkerhetsskåp klass 3492 med en kofot. Oavsett fabrikat på kobenet i fråga.GustavW skrev:Har en liten Hultafors 108 till lister och en 36" 109:a till allt annat. Vill inte vara utan dem men vill inte betala fullpris för 109:an (bra kontaktnät)...
En liten rolig sak. I lägenheten tidigare förrådet så stod 109.an jämte vapenskåpen men efter ett tag gick det upp ett liljeholmens... Det kanske inte var någon bra placering och kofoten fick bo under sängen istället.
Vinkelslip och tigersåg däremot..
Om det är så att det billigare järnet viker sig när jag belastar det tungt så - ja. Nu har jag inte testat denna biltemakofot, och det inte hur bra den är. Dock väger 710mm varianten endast 1,1kg jämfört med 1,8kg för toves 710mm kofot - kanske är det en indikation på att det är en lite klenare kofot?Nimajneb skrev:
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Minst fem gånger mer. Bara den gula etiketten är ju värd dubbelt så mycket som den billigare kofoten.
Daniel, my point här är att vi spekulerar över hur fruktansvärt klumpiga klövarna är på Kina järnen. Vidare så vill vi att dom knäcks och/eller böjs.
Tror säkert att dom flesta av oss har några gamla järn liggandes som har dessa defekter. Men har det kanske inte blivit bättte.
Kan det vara så att visssa av dessa "Kinajärn" nu kommer från högteknologiska fabriker som har utvecklingsavdelningar bestående av ett 50-tal metalurger...
Sedan sitter vi här i Sverige och tycker att ett koben som knådas till av några nostalgiska entusiaster vid en älv uppe i norrland måste vara 5 ggr så bra...
Vikten på kobenen kan betyda 2 saker.
1. Den lätta varianten är en riktig snikvariant som kommer böja sig som en banan.
2. Den lätta varianten är uppbyggd av en högteknologisk struktur på stålet och legeringen att den har kunnat göras så mycket lättgare och billigare än det gamla gjutjärnsstycket.
Personligen måste jag skaffa ett större koben till helgen då jag har lite rivningsarbeten att göra innan Måndag och mina kina 25" fixar det inte.
Biltema o Swedol ligger vägg i vägg nästan i Kristianstad... vad ska jag välja hmmm.
Tror säkert att dom flesta av oss har några gamla järn liggandes som har dessa defekter. Men har det kanske inte blivit bättte.
Kan det vara så att visssa av dessa "Kinajärn" nu kommer från högteknologiska fabriker som har utvecklingsavdelningar bestående av ett 50-tal metalurger...
Sedan sitter vi här i Sverige och tycker att ett koben som knådas till av några nostalgiska entusiaster vid en älv uppe i norrland måste vara 5 ggr så bra...
1. Den lätta varianten är en riktig snikvariant som kommer böja sig som en banan.
2. Den lätta varianten är uppbyggd av en högteknologisk struktur på stålet och legeringen att den har kunnat göras så mycket lättgare och billigare än det gamla gjutjärnsstycket.
Personligen måste jag skaffa ett större koben till helgen då jag har lite rivningsarbeten att göra innan Måndag och mina kina 25" fixar det inte.
Biltema o Swedol ligger vägg i vägg nästan i Kristianstad... vad ska jag välja hmmm.
Jag är helt med dig på att en lättare kofot kan vara gjorde av en starkare, lättare legering. Fast jag ställer mig tveksam till att det skulle spara 0,7kg i detta fallet. Faktiskt så undrar jag om det inte är fel i viktangivelserna - en så stor skillnad låter konstigt. Dessutom brukar ju normalt billigare prylar vara tyngre.Nimajneb skrev:Daniel, my point här är att vi spekulerar över hur fruktansvärt klumpiga klövarna är på Kina järnen. Vidare så vill vi att dom knäcks och/eller böjs.
Men sen är kofot ett sådant verktyg där vikt kan vara en bra sak, dels för vikten i sig när man ska klippa till något, dels för att det ger ett tjockare handtag att hålla om, vilket kan vara trevligt. Jag hade inte haft några problem med lite kraftigare handtag på både toves och hultafors kofötter.
Personligen är jag inte någon traditionalist, och jag har inga behov av handsmidda verktyg om det finns "fabrikssmidda" som är bättre, inte det minsta faktiskt. Min avsersion mot billiga kofötter (och de flesta billiga verktyg över huvud taget) grunda sig i dåliga erfarenheter. Och samt sagt, enligt min mening så är en kofot som böjer sig inte värd det minsta.
Vi har nog i grunden samma syn. Men det gäller att hela tiden vra öppen för nyutvecklingen..
btw
heter kofot i pluralis... kofötter eller kofotar.??
Jag har sett båda varianterna på "officiella" siter...
googling ger 1500 träffar på kofotar och 37000 på fötterna.
Gränsforsen kallar det Kofotar...
SAOL säger att båda är ok om det handlar om bräckjärn.....
btw
Då är denna Biltemakofot ganska ny. När jag skulle köpa kofot för ett par år sedan hade alla llågprisbutiker jag kikade i, inklusive BT, kofötter med grova klövar likt dessa järn från Jula.Nimajneb skrev:

Men är BT-modellen smäcker som Hulta eller Tove är det väl bara att prova. Jag skulle chansat.
Vet ej angående namnet, utan gissar lite. En ko i singularis har fötter, därav att man då brukar säga kofötter. Men i detta fallet så är namnet i singularis Kofot och jag kallar det flera kofotar om jag avser att jag har flera. Men här fins det nog olika sätt att se det och även dialektalt.
Håller med om att denna Biltema kofoten på bild ser helt Ok ut. Inte alls i närheten av den gjutjärns elände som jag ställt på reservhyllan för jag är för snål för att kasta den.
Håller med om att denna Biltema kofoten på bild ser helt Ok ut. Inte alls i närheten av den gjutjärns elände som jag ställt på reservhyllan för jag är för snål för att kasta den.
Svenska Akademien har en underbar mejladress dit man kan skriva om allt som har med språk att göra. Jag har gjort det många gånger, och svaren jag fått har varit både uttömmande och snabba!Nimajneb skrev:Vi har nog i grunden samma syn. Men det gäller att hela tiden vra öppen för nyutvecklingen..
btw
Snälla Nimajneb, skriv till undraomsvenskan@svenskaakademien.se och lägg ut svaret här.
Redigerat: