56 475 läst ·
158 svar
56k läst
158 svar
Kofot, vilken ska man köpa?
Varför fanns inte denna tråden för en vecka sen...
Hade glömt bort att det blå kom från Gränsfors och fick för mig att mitt bortslarvade blå var ett Hultafors. Har lagt åtskilliga rundor på att leta efter ett blått Hultafors innan jag kände mig tvungen att köpa ett rött.
Iofs är jag inte missnöjd med mer än färgen på Hultafors, det är ett bra koben.
Hade glömt bort att det blå kom från Gränsfors och fick för mig att mitt bortslarvade blå var ett Hultafors. Har lagt åtskilliga rundor på att leta efter ett blått Hultafors innan jag kände mig tvungen att köpa ett rött.
Iofs är jag inte missnöjd med mer än färgen på Hultafors, det är ett bra koben.
Jag säger bara en sak:
Bättre än Tove från Gränsfors finns, enligt mig, inte. Så det så. Jag har 25-tummaren, och använder den ofta ihop med en japansk spikutdragare. Skulle lätt kunna tänka mig att äga ytterligare 1-2 Tove, både mindre och större.
Bättre än Tove från Gränsfors finns, enligt mig, inte. Så det så. Jag har 25-tummaren, och använder den ofta ihop med en japansk spikutdragare. Skulle lätt kunna tänka mig att äga ytterligare 1-2 Tove, både mindre och större.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 582 inlägg
köpte ett på biltema för en del år sen, den är nog ca 1 m lång, så långa verkar de inte ha längre, tycker det är väldigt bra med längden när man ska riva något, behöver inte ta i särskilt mycket för att få loss det mesta...
är ganska likt toves...
är ganska likt toves...
Förutom små bräckjärn så har jag ett 36" Tove och ett 24" Hultafors. Jag brukar ha båda md mig, men det blir i princip bara den långa kofoten jag använder, enda undantaget är när det är så trångt att det inte får plats, vilket faktiskt är ganska sällan. Att ha en lång kofot sparar faktiskt på krafterna, då det krävs mycket mindre kraft. Att det behövs mindre kraft gör också att det är lättare att trycka/dra lagom hårt när saker inte ska isär utan bara justeras.John J skrev:
Sen är det skönt med en lång kofot när man drar upp spikar etc ur golv, man slipper böja så mycket på ryggen.
Erkänn att ni är helt insnöat nördiga.....
Jag är ingen inbiten kofotsanvändare men jag hade ändå 4st, tre Hultafors och en blå Gransfors. Har inte köpt nån av dom, är kvarglömda och senare efterskänkta järn från min far. I sommras så var alla försvunna så jag inhandlade ett "likvärdigt" på Biltema. Nu är alla utom ett återfunna igen och det är ingen eller minimal skilland mellan Biltemajärnet och kvalitetsjärnet i motsvarande storlek. Det är inte direkt som att jämföra skruvdragare eller cirkelsågar.
Jag är ingen inbiten kofotsanvändare men jag hade ändå 4st, tre Hultafors och en blå Gransfors. Har inte köpt nån av dom, är kvarglömda och senare efterskänkta järn från min far. I sommras så var alla försvunna så jag inhandlade ett "likvärdigt" på Biltema. Nu är alla utom ett återfunna igen och det är ingen eller minimal skilland mellan Biltemajärnet och kvalitetsjärnet i motsvarande storlek. Det är inte direkt som att jämföra skruvdragare eller cirkelsågar.
Det är skillnad. Mitt gamla 50:- "gjutjärnskoben gjorde brytmärken i skivor, var svårt att få in under det man skulle bryta bort, mm, när jag sedan kom över ett Hultafors för halva priset så slog jag till. Vilken skillnad, så det blev ett likadant även till fritidshuset, men det finns säkert bättre och sämre även av de billiga modellerna.
Kör med den mindre 50cm modellen i både fallen då det blir lite mera allround för hemmabruk. Bryter man upp golv, formvirke, mm, i arbetet så behövs en större modell.
Kör med den mindre 50cm modellen i både fallen då det blir lite mera allround för hemmabruk. Bryter man upp golv, formvirke, mm, i arbetet så behövs en större modell.
Jag erkänner direkt. Jag är insnöat nördig.fsn skrev:Erkänn att ni är helt insnöat nördiga.....
Jag har inte heller använt en biltemakofot på ca 6-7 år. Men sist jag använde en så böjdes den. Och det räcker för att jag vill lägga mina pengar på något annat istället.
Jag har säkert 5 kofötter varav 4 är grova gjutna kinapjäser som inte duger till ngt vettigt. 2 klövar har jag lyckats bryta loss.
I samband med en renovering senast slog jag till på ett Hultafors bräckjärn 108 som jag slipar om emellanåt så det blir riktigt vasst. Det är perfekt för finlir med att bryta loss målade lister etc utan att knäcka eller skada dem. Sedan köpte jag en mindre Hultafors kofot 109, 20" eller 25" som är super! Jag hade gärna köpt en Tove kofot men enda ÅFen jag hittade i 08 norrort hade den bara som best.vara och jag hade inte tid att vänta den gången.
Har man väl fått använda tunna smidiga bräckjärn som Hultafors' prylar så är det "kört" att gå tillbaka till klunsiga gjutna järn.
Edit: Såg att Swedol i SOllentuna har Tove kofot, men hade inte koll på det då när jag köpte mina prylar.
I samband med en renovering senast slog jag till på ett Hultafors bräckjärn 108 som jag slipar om emellanåt så det blir riktigt vasst. Det är perfekt för finlir med att bryta loss målade lister etc utan att knäcka eller skada dem. Sedan köpte jag en mindre Hultafors kofot 109, 20" eller 25" som är super! Jag hade gärna köpt en Tove kofot men enda ÅFen jag hittade i 08 norrort hade den bara som best.vara och jag hade inte tid att vänta den gången.
Har man väl fått använda tunna smidiga bräckjärn som Hultafors' prylar så är det "kört" att gå tillbaka till klunsiga gjutna järn.
Edit: Såg att Swedol i SOllentuna har Tove kofot, men hade inte koll på det då när jag köpte mina prylar.
Redigerat:
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Det låter lite konstigt att du inte känner någon skillnad på Biltemas och Gräns-/Hultafors bräckjärn. Gör man inte det så duger antagligen Biltema ganska bra.
Själv är jag förstås insnöad och inbiten med två st. Hultafors 109 36" två st Hultafors 109 20", en Hultafors 109 25" och en dito Tove.
De stora har man ju mest till några saker. Bryta loss, där den stora klon gör mindre avtryck i materialet. Rivning där man behöver all kraft man kan få på kofoten, och vid flyttning av tunga maskiner etc. då man bryter upp och pallar under etc.
Sen är det ju viktigt att kunna sätta folk i arbete när man får besök...
Själv är jag förstås insnöad och inbiten med två st. Hultafors 109 36" två st Hultafors 109 20", en Hultafors 109 25" och en dito Tove.
De stora har man ju mest till några saker. Bryta loss, där den stora klon gör mindre avtryck i materialet. Rivning där man behöver all kraft man kan få på kofoten, och vid flyttning av tunga maskiner etc. då man bryter upp och pallar under etc.
Sen är det ju viktigt att kunna sätta folk i arbete när man får besök...
Har en liten Hultafors 108 till lister och en 36" 109:a till allt annat. Vill inte vara utan dem men vill inte betala fullpris för 109:an (bra kontaktnät)...
En liten rolig sak. I lägenheten tidigare förrådet så stod 109.an jämte vapenskåpen men efter ett tag gick det upp ett liljeholmens... Det kanske inte var någon bra placering och kofoten fick bo under sängen istället.
En liten rolig sak. I lägenheten tidigare förrådet så stod 109.an jämte vapenskåpen men efter ett tag gick det upp ett liljeholmens... Det kanske inte var någon bra placering och kofoten fick bo under sängen istället.
Jag har en kompis som var hemvärnsman, han gjorde tvärtom. AK4'an bodde under hans säng.GustavW skrev:
Jag har tre storlekar på Hultaforsjärn. Jag är övertygad att Tove är lika bra.
Men däremot skulle jag inte kunna tänka mig de där billiga Kina-järnen som säljs på Rusta, Biltema och Jula m.fl. Dom är alldeles för grova i klon, man får inte in den runt en spik som är nästan helt islagen eller mellan två plakor som ska isär.
Jag kör flera olika billiga, de flesta inköpta från överskottsbutiker. Genom att ha billiga så kan jag ha fler, och då har jag alltid en som är perfekt för jobbet. Lång för att få kraft, bred för att inte skada materialet, smal/platt för att komma åt osv. Hittills har jag bara dragit sönder en (som jag missbrukade rejält vid tillfället), och den var billig att ersätta.