56 475 läst ·
158 svar
56k läst
158 svar
Kofot, vilken ska man köpa?
Gör som så många andra och kalla det koben istället, då blir det lätt både i singularis och pluralis...
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Skulle nog säga kofötter faktiskt. Eller det dialektala ordet för verktyget som jag egentligen tycker beskriver vad det är bäst: klospett.
Jag vet nu förstör vi tråden vilket jag själv är emot, men det känns ändå som kofotsfrågan är löst såvida du inte vill köpa fleraACME skrev:
Jo, det är så att en ko har klövar. Men namnet kofot kommer från utseendet att det liknar en kos klöv.
Som en riktig lantis som växt upp i tidiga barn/ungdomsår att hjälpa släkt med t.ex. att köra in hö med häst så försöker man använda begriplig svenska.
OBS!! jag skriver detta med en mycket glad glimt i ögat och vill inte "veta bäst".
Men inte kan man gå in i en butik och fråga om att jag behöver 2 koklövar
Done................Marcus J skrev:
Biltemas kofot ser bra ut men är det inte....den är inte lika smäcker och nätt i klövarna som en Tove eller Hultafors.
Men hade jag inte arbetat professionellt och dagligen men en kofot så duger faktiskt biltemas Hultaforskopia.
Men hade jag inte arbetat professionellt och dagligen men en kofot så duger faktiskt biltemas Hultaforskopia.
Vad ska du göra?V8dc skrev:
Även om jag verkligen föredrar min 36" så är faktiskt en 28" eller 25" mer allround, och lite smidigare att komma åt med när det är riktigt trångt - så ska du bara ha en kofot så rekommenderar jag en sådan. Kan du tänka dig att ha 2 så hade jag rekommenderat en 36" och en 15-20" någonting.
Enda anledningen till att jag inte har en större än 36" är att jag inte har hittat någon - jag hade gärna haft en 45-50"
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Aha, du har också letat efter en större variant.
Biltema har ju en skön pjäs på 1200mm för 109kr. Den får en rysk skiftnyckel att framstå som en Swiss made klocka...Daniel_N skrev:Vad ska du göra?
Även om jag verkligen föredrar min 36" så är faktiskt en 28" eller 25" mer allround, och lite smidigare att komma åt med när det är riktigt trångt - så ska du bara ha en kofot så rekommenderar jag en sådan. Kan du tänka dig att ha 2 så hade jag rekommenderat en 36" och en 15-20" någonting.
Enda anledningen till att jag inte har en större än 36" är att jag inte har hittat någon - jag hade gärna haft en 45-50"![]()
En kofot? 36". Tveklöst. Daniel skrev varför högre upp i tråden.
Daniel_N skrev:Att ha en lång kofot sparar faktiskt på krafterna, då det krävs mycket mindre kraft. Att det behövs mindre kraft gör också att det är lättare att trycka/dra lagom hårt när saker inte ska isär utan bara justeras.
Sen är det skönt med en lång kofot när man drar upp spikar etc ur golv, man slipper böja så mycket på ryggen.
Svar: Tove 36".... ångrar mig so far men jag förväntar mig att jag har ett leende på läpparna efter helgens rivningar.Nimajneb skrev:
Marcus J skrev:
Jaha...nu vart det ju solklart....
Hej!
Klargörandet kan inte bli bättre än att KOFOT ...
i överförd bemärkelse är namnet på ett visst verktyg som påminner om kons klövar
att det har hetat så åtminstone sedan fornsvenskan (koofotth) och är inlånat från tyskans Kuhfuß.
att det som bräckverktyg faktiskt förekommer med båda pluraländelserna men att kofotar är vanligare (för det finns flera andra ord som får -ar som flertalsändelse).
Har du tänkt på att myntfot, guldmyntfot ju också borde ställa till en problem, men det gör de inte.
Med vänlig hälsning
NN
språkhandläggare