Har en nedervåning som värms upp av vattenburna slingor.
Övervåningen har bara vattenburna radiatorer. Det har alltid varit dåligt med värme på övervåningen eftersom trycket i tryckkärlet (i pannrummet på nedervåningen) varit nästan noll. För en vecka sedan tog jag en kompressor och tryckte i luft så att det blev en bar. Då blev det ganska snabbt ordning på värmen på övervåningen, men värmen i slingorna försvann helt. Tidigare har den utmärkta värmen i dessa bidragit till värme på övervåningen eftersom planlösningen är öppen.
Hur kunde det bli så här och hur kan jag åtgärda/felsöka?
Övervåningen har bara vattenburna radiatorer. Det har alltid varit dåligt med värme på övervåningen eftersom trycket i tryckkärlet (i pannrummet på nedervåningen) varit nästan noll. För en vecka sedan tog jag en kompressor och tryckte i luft så att det blev en bar. Då blev det ganska snabbt ordning på värmen på övervåningen, men värmen i slingorna försvann helt. Tidigare har den utmärkta värmen i dessa bidragit till värme på övervåningen eftersom planlösningen är öppen.
Hur kunde det bli så här och hur kan jag åtgärda/felsöka?
Nu kanske jag missar något väsentligt gällande just din lösning men trycket skall inte skapas genom att fylla luft utan vatten. Risken är att luft får cirkulation i golvvärmeslingorna eller radiatorerna att stanna.
Lufta alla radiatorer på övervåningen och vid golvvärmefördelaren, fyll successivt på med vatten för att hålla trycket vid 1-1,5 bar. Du bör ha en påfyllningskran som är kopplad direkt till kallvattnet för detta.
Lufta alla radiatorer på övervåningen och vid golvvärmefördelaren, fyll successivt på med vatten för att hålla trycket vid 1-1,5 bar. Du bör ha en påfyllningskran som är kopplad direkt till kallvattnet för detta.
Ok, ska testa detta.jtl skrev:Nu kanske jag missar något väsentligt gällande just din lösning men trycket skall inte skapas genom att fylla luft utan vatten. Risken är att luft får cirkulation i golvvärmeslingorna eller radiatorerna att stanna.
Tack!
Den ventilen som sitter där är en automatavluftare, den ska göra som den heter, avlufta själv. Dessa sätter dock igen jämt. Den du har ser lite sliten ut : ) Om du har fyllt upp trycket i systemet med vatten till 1 bar så kommer det ta en stund innan värmen kommer tillbaka, ett golvvärmesystem är VÄLDIGT trögt
Ville "släppa på vatten på vattensidan" och tänkte att det väl bör vara den svarta plastknoppen som sitter ovanpå tryckkärlet. Vred försiktigt och det började direkt bubbla och fräsa i systemet. Men det varade bara ett par sekunder och det som hände var att tryckmätaren gick direkt ner på noll. Tjoflöjt!
Därefter hittade jag två andra vred nära varandra. Det ena går till dräneringsslang och det andra har en tratt under sig eftersom det läcker med nån droppe i timman.
Var är påfyllningsvredet för vattnet?
Och måste jag fylla på luft i kärlet igen nu när mätaren gick ner till noll?
Därefter hittade jag två andra vred nära varandra. Det ena går till dräneringsslang och det andra har en tratt under sig eftersom det läcker med nån droppe i timman.
Var är påfyllningsvredet för vattnet?
Och måste jag fylla på luft i kärlet igen nu när mätaren gick ner till noll?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, men jag fyllde på luft för tre dagar sedan.Ellboj skrev:Den ventilen som sitter där är en automatavluftare, den ska göra som den heter, avlufta själv. Dessa sätter dock igen jämt. Den du har ser lite sliten ut : ) Om du har fyllt upp trycket i systemet med vatten till 1 bar så kommer det ta en stund innan värmen kommer tillbaka, ett golvvärmesystem är VÄLDIGT trögt
Så trögt är det väl inte?
Kanske kan jag hjälpa avluftaren på traven så den blir mer automatisk?
Är det den som sitter längst upp? Man kan skruva av "korken" och där finns en liten pigg som verkar ha grott igen genom åren (30+ antar jag)
Och vad har man den där svarta ratten till på slingsystemet? Ser ut som en temperaturreglerare.
Det finns en faslig massa rattar som ser ut att ställa in temperaturer på olika håll och kanter, minst fyra olika i olika delar av systemet. En i varje rum. Denna på fördelaren. En på pannan. En i en förgrening ovanför pannan. Osv.
Känns lite onödigt, men de kanske behövs.
Det finns en faslig massa rattar som ser ut att ställa in temperaturer på olika håll och kanter, minst fyra olika i olika delar av systemet. En i varje rum. Denna på fördelaren. En på pannan. En i en förgrening ovanför pannan. Osv.
Den du öppna försiktigt på är förmodligen säkerhetsventilen. Vad du då gjorde var att släppa ut trycket i systemet.
För att fylla på vatten i systemet igen. Det bör sitta någon ventil mellan inkommande vatten och värmesystemet någonstans, förmodligen nära eller över pannan. Ventilen är normalt stängd.
För att fylla på vatten i systemet igen. Det bör sitta någon ventil mellan inkommande vatten och värmesystemet någonstans, förmodligen nära eller över pannan. Ventilen är normalt stängd.
Ja det är väl den svarta till vänster om den blå då - den som sitter ovanför vita tratten?zingo skrev:Och vad har man den där svarta ratten till på slingsystemet? Ser ut som en temperaturreglerare.
Det är precis ovanför pannan. Några andra finns inte.