Michael (en kille jag känner) och hans familj har köpt ett nytt hus och ska byta värmesystem. Som ett litet kul projekt ska Lars Bärtås få skriva en artikel om Michaels värmesystemsbyte, där han frågar en VVS-konsult och en energirådgivare vilka rekommendationer de har till Michael, vilket värmesystem han ska välja och för- och nackdelar med olika varianter.

Det skulle vara roligt att jämföra de här "experternas" råd med de rekommendationer han kan få av er här i forumet också. Artikeln publiceras nästa vecka. Sedan får Michael läsa allas rekommendationer och tycka till om hur han tyckte bäst om att få råd.

Här är fakta om Michaels hus:

-2 vuxna och två barn (3 år och 6 mån) bor i huset
-Huset ligger i Höganäs
-Byggnadsår 1946, tillbyggt -98
-Boyta 140 kvm
-Befintligt värmesystem: Undermålig jordvärme från år 2000, för lite slang är nedgrävd. Sirius pump till det. "Det låter horribelt". Dessutom en oljepanna, förmodligen från då huset byggdes, samt en öppen spis med kassett. I vintras hade man 15-16 grader inomhus. Köpte då en luft-luft värmepump temporärt för att inte frysa ihjäl, fick upp det till 17 grader.
-Tidigare har det bott en ensamstående kvinna i huset, med två äldre barn inneboende och ett tredje som också bodde där på sommaren. Hon uppgav värmekostnaden till 3000 kr per månad.
-Ett stort pannrum finns á 10-15 kvm.
-Michael har ett ställe där han får bra pris på ved.
- Familjen önskar ett hyfsat automatiskt system, har inte mycket tid över med två små barn och eget företag. Vill helst vara miljövänlig, men inte till vilken kostnad som helst.

Är det någon som känner spontant att, det här borde Michael välja?

• Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Med tanke på kravet på automatik skulle jag rent spontant säga bergvärme. Jag installerade själv detta i vintras efter konvertering av direktel och är helnöjd.

Nu bor jag själv i Höganäs så jag vet att gruvgångarna (huvudsakligen öster om väg 111) sätter lite begränsningar. Hur det med det i det aktuella fallet?

Medger tomten mer slang än vad som gjorde 2000?

Känns ju helt galet att bara lyckas öka tempen med 1-2 grader med en luftvärmepump installerad. Inget värmesystem i världen kommer ju hjälpa då.

Kravet på hyfsat automatiserat system gör att veden går bort, även om veden är billig. Mitt råd är att luska vidare på förutsättningarna för en ny värmepump.

Eftersom huset värmts med olja tidigare så är det möjligt att det krävs hög framledningstemperatur när det blir kallt ute. Det fixar inte värmepumpar (nyare är bättre men särskilt inte gamla) och då kopplas elpatronen in, det skulle förklara den relativt höga elförbrukningen. Detta åtgärdas genom att byta ut radiatorerna och/eller komplettera med fler för att få ner framledningstemperaturen.

Det finns ju en slinga nedgrävd så det vore dumt att inte fortsätta använda den, troligen är den för kort men det är svårt att veta. Uppgifter om detta vore väldigt bra :) Tänker man sig en ny värmepump så är dessutom denna mer effektiv än den gamla och tar mer energi ur backen vilket förvärrar problemet. De alternativ som står till buds är:
* Gräva ner mer slang
* Komplettera med en frånluftsmodul. Denna avlastar marken så den återhämtar sig bättre.
* Komplettera med solfångare, av samma anledning som ovan.
* Borra ett kompletterande borrhål.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Går det inte förlänga jordvärmen eller är tomten för liten?

Komplitera med en energibrunn så att det finns tillräckligt med effekt, byt till en effektiv och miljömärkt värmepump ex. IVT. Men det viktigaste är att se över radiatorsystemet så att det är rätt dimensionerat, verkar inte som att det är tillräckligt idag.
Vad det gäller den öppnaspisen så är den till för mysvärme, och oljepannan är bara att köra till återvinningen.
Ved är inget för en barnfamilj som vill ha det ”hyffsat automatiskt”.

Spontant skulle jag först fundera på hur huset gör av med energi, snarare än hur man ska tillföra den. Med andra ord, hur ser isolering i tak, väggar och fönster ut? Kanske Michael borde tilläggsisolera kåken innan han börjar räkna på hur värmesystemet ska dimensioneras?

Michael säger att i gamla delen av huset är det jättedåligt isolerat. De kommer därför under hösten fixa fönstren (nya lister och ny kitt). De kommer med tiden även att isolera tak (de vet ej om utvändigt eller invändigt är bäst). I nya delen som är byggd 98 är isoleringen bra.

Angående jordvärmen har han varit i kontakt med kommunen men gav upp eftersom han inte fick något svar. Lämnade meddelande, men ingen återkom ...

Eventuellt medger tomten lite mer slang än vad som gjorde 2000. Men pumpen för ytvärmen har dömts ut (för gammal) så effektökningen är tveksam.

Personligen tycker jag att Michael ska ligga på kommunen tills han fått svar på frågorna om jordvärme samt att han ska ta dit en återförsäljare av jordvärmepumpar el. liknande expert, för att undersöka om de ändå inte ska gräva ner fler slangar och byta ut jordvärmepumpen. Isolera gamla delen av huset, särskilt taket, hade jag nog gjort direkt också, innan vinterkylan slår till.

@Marlen. Hur stor förbrukning har de haft en el och ved?

Off Topic: Oj, jag har blivit Forumgud, det var värst!

On Topic: Om huset får bättre isolering (bara att lägga ut nån dm mer kutterspån (eller vad det nu är idag) på vinden i gamla delen kan göra mycket) så är det kanske värt att undersöka jordvärmealternativet. Slangarna kanske inte ligger djupt nog heller? Men som jag fattade så ville Michael ändå byta pump för att den väsnas för mycket.

Hade det varit mitt hus så hade jag nog (efter att ha isolerat) satsat på bergvärme. Luft/Vatten är visserligen billigare att installera, men även där får man en pump som väsnas (även om den är utomhus).

Jag måste säga att jag aldrig hör vår luft/vatten? Står man precis bredvid den när den går igång så reagerar man, men jag hör den mycket sällan annars. Typ två gånger om året funderar jag på vad det är som låter när jag ligger och håller på att somna och kommer på att det är värmepumpen efter många om och men.

Kanske en EcoZentith från CTC + en EcoAir 107 + vattenmantlad kamin? Då skulle han kunna ha kvar den gamla jordvärmen(om den går att få lite bättre fart i den) eftersom Zenithen klarar flera värmepumpar. Sedan kan han elda efter behov och ork... edit: Vår EcoAir 107 hörs knappt

Se dimensionen på jordvärmeslangen är oftast enkelt gräv fram en meter av framledning och retur där den går ut ur huset och läs av metersmarkeringarna på slangen ex "2566m PE 40 / 2,4 2789m PE 40 /2,4 :232 meter"
Det borde vara ev 370 meter eller mera beroende på jordmån mm.

Varför vattenmantlad kamin? En sådan investering tror jag inte kommer betala sig på väldigt länge, om ens någonsin. Men ska man ändå byta kamin kan det kanske vara en möjlighet att överväga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.