noone70 skrev:
... ett uvärde på 1,1-1,3 enligt säljaren
Säljare har en tendens att beräkna "skrivbordsvärden". Exempelvis ett fönster får mycket bättre u-värde räknat på isolerkassetten som sådan än om man mäter värmeförlust på samma fönster där det sitter färdigmonterat i sitt fönsterhål.

är huset ett guvhus så kan man ju börja med att justera flödet till elementen så att det fördelas optimalt luft vatten är ju ett allternativ som komplitering skulle även kunna ta ut olje pannan och sätta in en acktank. är oljepannan inkopplad på systemet krävs det ju att den orkar värma vattnet som står i den pannan med ... fimpa olje tjohejet justera radiatorerna komplitera med större element om så behövs installera luftvatten , acktank borde ju få plats.. byta fönster.. isolera kall vind om sådan finns ordentligt.. sätt radiator i källaren för att värma golvet till bottenplan finns ju konvektor radiator som ordnar detta till lågtemps system

• Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Jag har nu fått lite kompletterande information av Michael:

- Fjärrvärme är inget alternativ då det inte finns i gatan.
- Bergvärme är möjligt men kostar en bra bit över det de budgeterat med.
- Deras budget är på ca 100 000 kr.
- Jordvärmepumpen är en 12 år gammal Sirius 5 DX med 120 m markslinga. Avgiven effekt 4,9 kW och upptagen 1,5 kW. Köldmedium R-407C. Den är underdimensionerad, utdömd av både ”oberoende” kommunanställda VVS-konsulter och representanter från diverse VVS-företag. Dessutom är den felmonterad/placerad så den väsnas väldigt mycket.
- När det gäller eldning så får man inte elda varje dag i området, endast trivseleldning är tillåten.

Det utesluter väl i princip alla lösningar utom värmepumpar och direktel.

En Sirius DX pump verkar vara som rca1959 befarade, direktförångande, alltså med nedgrävda kopparrör. Då går det inte at komplettera med vanlig markslinga.

Med givna förutsättningar är det ju någon form av värmepump som är aktuellt. Om det är berg eller luft/vatten måste man räkna närmare på men jag tycker inte att de ska slå bergvärmen ur hågen utan att ha räknat på det ordentligt. I och med ROT-avdraget så är skillnaden oftast inte så stor som man tror och bergvärmen ger oftast en större besparing. Men det krävs som sagt en ordentlig kalkyl för att avgöra. Alldeles oavsett så måste de försäkra sig om att radiatorerna är tillräckliga för värmepumpsdrift.

Som andra kloka påpekat i tråden tidigare så är även isoleringen en viktig aspekt. Om det finns framtida planer på att i närtid att tilläggsisolera så skall man ta med detta i beaktningen vid dimensioneringen av värmepumpen så den inte blir för kraftig (= onödigt dyrt och kanske inte optimala driftsförhållanden). Det kan i sin förlängning innebära att man kommer köra mer på elpatron innan tilläggsisolering skett.

Med en budget på 100k kommer man ganska långt. Våran 9kw IVT med 200m hål samt flytt av pannrum gick på 114k, efter ROT. Så att komplitera med en energibrunn till de 120m slinga de har idag bör 100k räcka.

Marlen Eskilsson skrev:
Jag har nu fått lite kompletterande information av Michael:

- Fjärrvärme är inget alternativ då det inte finns i gatan.
- Bergvärme är möjligt men kostar en bra bit över det de budgeterat med.
- Deras budget är på ca 100 000 kr.
- Jordvärmepumpen är en 12 år gammal Sirius 5 DX med 120 m markslinga. Avgiven effekt 4,9 kW och upptagen 1,5 kW. Köldmedium R-407C. Den är underdimensionerad, utdömd av både ”oberoende” kommunanställda VVS-konsulter och representanter från diverse VVS-företag. Dessutom är den felmonterad/placerad så den väsnas väldigt mycket.
- När det gäller eldning så får man inte elda varje dag i området, endast trivseleldning är tillåten.
Budget bör man relatera till vilka driftkostnader man kan sänka, och inte bara till vad man råkar ha kontant i syltburken. Jag betvivlar att investering i bergvärme "betalar sig själv". Alltså kvarstår tilläggsisolering, nya fönster , bättre luftväxling och värmeåtervinning. Glöm det jag sagt om vedpanna och täljstensugn.

MB77 skrev:
Med en budget på 100k kommer man ganska långt. Våran 9kw IVT med 200m hål samt flytt av pannrum gick på 114k, efter ROT. Så att komplitera med en energibrunn till de 120m slinga de har idag bör 100k räcka.
Det var ju bara det att det troligen inte går att använda den befintliga slingan eftersom det en kopparslinga för direktförångning... :(

Frågan är om han egentligen behöver byta värmesystem? Kombinationen markvärme + luft/luft borde fungera bra i Skåne (inte Halland). Varför inte bara korrigera de uppenbara problemen och byta Sirius-pumpen och korrigera installationen så att den inte låter illa?

Som jag förstått det så räknar man på 60W/m2 i Sverige generellt vilket ger ett maximalt effektbehov på 8,4 kW för huset. Det borde vara lägre i Halland men jag räknar högt för säkerhets skull. Kan man få upp markvärmen i angivna 4,9 kW så borde det räcka med 3,5 kW på luftvärmepumpen för att täcka det maximala effektbehovet. Visar det sig att det maximala effektbehovet faktiskt blir större under vissa köldknäppar så får man väl stödelda i öppna spisen eller acceptera en högre elförbrukning.

Tilläggsisolera taket borde vara en bra idé oavsett värmesystem.

Redigerat:
mexitegel skrev:
Det var ju bara det att det troligen inte går att använda den befintliga slingan eftersom det en kopparslinga för direktförångning... :(
Humm... missade det inlägget att det var kopparrör :thumbdown:

pelpet skrev:
...
Kombinationen markvärme + luft/luft borde fungera bra i Halland
....
Höganäs ligger i Skåne, iofs i norra delen och blåsigt, vid havet, men fortfarande ordentligt söder om Norrlandsåsen ;-)
Fast det gör ju bara ditt resonemang mer giltigt, inte mindre.

/ Fredrik (skåning)

Jag hade satsat på systemet som redan finns eller iaf tagit in offerter, möjligen hade jag grävt ner 60meter kopparslinga till
(han har idag helt säkert 2st slingor á 60 meter då slingorna som används till dom olika pumpstorlekarna är desamma, bara att man använder 1 med 3kw pump, 2 med 5kw pump och 3 med 7kw pump)
och köpt på en 7kw pump då den gamla ändå är såpass till åren (dom nya pumparna använder scrollkompressorer och är tystare).

Hade även kastat ut oljepannan då jag utgår från att pumpen är kopplad till den och satt in acctanken som säljs till zirius pumparna så man får upp verkningsgraden (köldmediet körs i en slinga i tanken istället för med plattvärmeväxlare). Eftersom det är två fristående delar kan man som jag gjort placera pumpen ute (tyst) och bara ha tanken inne.

Skulle gissa på att man kan klara sig på 60'000-70'000:- eftersom merparten av slingorna redan är nedgrävda.

Jag bor i halland och har samma typ av pump (annat märke men 5kw DX) och har ett hus på ca 115m2 från 1941, med undantag för tilläggsisolerad vind är mitt hus utan isolering (stående plank i väggar, kopplade 2glas fönster och kutterspån från byggår i golvbjälklag) och min pump klarar sig utan tillskott ner till -17c.

Tilläggsisolera taket hade jag gjort direkt, går fort, billigt material och man kan göra det själv.

• Gilla
pelpet och 1 till
  • Laddar…
han kanske skulle sälja huset,och bygga nytt lågenergihus...
fast en luftvärmepump borde räcka till en normalt isolerat hus på 140kvm.
värmer hela mitt hus med luftpump...är 120kvm i halland..blåser som fan här på vintern ibland

Ingen dum idé pannlampa. Jag måste missat 7kw modellen när jag kollade på deras hemsida :x

Misstänker att den gamla pumpen var av en direktkondenserande typ som kördes med en nergrävd kopparslinga och då går det inte att använda den gamla slingan till en vanlig vp men borra eller gräva ner helt ny slang går ju bra. Det finns fortfarande vp som körs mot kopparslinga att köpa men jag tror det är ett dåligt alternativ framförallt om vp har varit underdimensionerad. Finns egentligen endast 2 bra alternativ borra eller jordvärme och går inte det blir det luft/vatten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.