Snälla nån hoppas att nån kan hjälpa mej!!

Vi har precis nyss uppdaterat vårt värmesystem i och med att vi köpte en ny kökspanna.

Anledningen var att det var stört omöjligt att värma ack.tanken med den förra panna och så började de koka i pannan så fort man kom upp i lite temp. (Den var också sjukt ful! :))

Hur som helst så hade vi en rörmockare hos oss som gick igenom systemet och kom med massa förslag vad som kunde göras och bla bla bla de lät ju bra. (Kan tillägga att det här var i mitten på juni och arbetet blev "klart" i förra veckan). Totalt kommer uppdateringen att gå på ca 30 000 ex. den nya kökspannan.

Förra veckan när pannan var ny så rök den in en jävla massa, men de gjorde tydligen alla nya pannor fick jag reda på här :) så förra veckan så "fiselda" vi bara smått för att den skulle få en mjukstart. Men jag har läst överallt att man ska elda rätt hårt i kökspannor för att få ut max effekt så nu i helgen så elda vi på "normalt" och precis som förut så började de koka i pannan nästan direkt när jag fyllde pannan till kanske 3/4 av utrymmet. Jag har även läst att med den pannan vi har så kan man behöva köra med helt öppna spjäll och ha en av luckorna lite på glänt för att få tillräcklig tillluft när man eldar för fullt. Då testa jag i alla fall att stänga luckan jag hade på glänt och ganska snabbt efter de så slutade det koka. Men så snart jag la in mer ved så började skiten koka igen!!!! Så resten av helgen har vi bara kunnat småelda med max 3-4 klabbar i samtidigt (det positiva är i alla fall att vi lyckades ladda ack.tanken efter bara några timmar endå.)

Va kan det vara för fel???? Ja har lagt till en bild över systemet som kanske kan vara hjälp :)

V%C3%A4rmesystem.jpg

Jag har tänkt att man skulle försöka avlufta systemet, för det finns väl nån luftningsskurv på laddomat 21? Men då vi har ack.tank och laddomat i källaren så är de ju "lägre" ner än pannan alltså borde väl luften stanna kvar i pannan om det finns någon där? Eller försvinna ut i exp. kärlet?? Eller har jag fel?

En annan ide jag har haft är att köra laddomaten med 72 grader i stället för 82 som vi kör nu. Men då borde de väl ha börjat koka endå? Det är kanske 7m rör mellan pannan och laddomaten, men de borde ju inte hinna skjunka 20 grader så att det är 100 grader och pannan och 80 när det kommer till laddomaten? Nu har vi inte isolerat rören än för jag vill kontrollera så att det inte läcker nånstans först men den borde ju inte tappa 20 grader för de?

Ja är väldigt tacksamt för eventuell hjälp! Ja vill verkligen få de har fungera bra!!

Ser ut som att exp. är ansluten under pannans högsta punkt? I så fall är det självklart att det funkar som du beskriver. Gör om gör rätt som det brukar heta...

Matss skrev:
Ser ut som att exp. är ansluten under pannans högsta punkt? I så fall är det självklart att det funkar som du beskriver. Gör om gör rätt som det brukar heta...
Ah så är det, rören till pannan går efter golvet där anslutningen till expansionskärlet sitter. Pannans högsta punkt är någon meter högre.

Det finns en koppling en bit upp på röret till expansionskärlet så det borde ju gå att sätta dit ett rör mellan pannans högsta punkt och den.
Men går de inte att lösa på nått annat sätt?? Den står ju i köket så vi vill ju helst inte ha en massa rör tvärs över murstocken. Kan man öka hastigheten på pumpen på laddomaten så att det blir lite mer tryck. De kanske kan trycka bort luften eller nått?

C
Bygga om till slutet expansionskärl?

Matss skrev:
Kan du förklara varför exp-kärlet måste anslutas i pannans högsta punkt?

Jag kör med 72 graders termostat i min vedpanna ändå så ligger pannan på ca 90 grader.
Termostaten öppnar sig väl bara lite vid angiven temp. fullt öppen är kanske 10-15 grader högre.
Finns det ingen cirkulations pump mellan tanken och pannan? Bygger allt på själv cirkulation. ( är nog så att ladomaten levereras med en pump va?) Prova att byta byt termostaten till 72 graders.

Du kör ladomat pumpen på högsta effekt eller?

mlkjhr skrev:
Kan du förklara varför exp-kärlet måste anslutas i pannans högsta punkt?
När vattnet värms avgår luft vilket hindrar cirkulationen, genom att ansluta exp. så att luften kan avgå slipper man dessa problem.

Tryckexpansion är inte en lösning på detta problem

Givetvis så har nog Matss rätt. Du får en luftficka som hindrar vattnet. Är det svårt att dra nya rör till exp. kärlet? Eller går det att dra upp ett rör och sätta en ventil så att det går att lufta. När vattnet blir riktigt hett så kan luften följa med. men varje gång du får en kokning eller punktkokning så kommer det lite luft från vattnet

@cheetah1: Va jag har förstått så är det inte lika bra att ha ett slutet exp.-kärl till ett sånt här system? Hur funkar de? Skulle de bli högre tryck så att luften pressas bort??

@Högbergarn: Ah okey så de kan vara så hög temp. skillnad. Då får jag nog sätta i 72 graders termostaten och testa. Jag vet faktiskt inte vilken hastighet pumpen är inställd på nu, ska kolla när jag kommer hem.
Det är inte byggt på självcirkulation för då måste man väl ha tanken högre än pannan? (ah de sitter en pump på laddomaten :))

Men jag får väl testa att lufta på laddomaten, sätta i 72graders termostat och om möjligt öka hastigheten på laddomatpumpen.

Om inte de funkar så blir de alltså till att dra om röret till exp.kärlet så att det är på pannans högsta punkt? Men kommer de inte smälla en väldans massa i de röret då?? Asså skulle de verkligen sluta koka bara för att luften har nånstans att ta vägen? Börjar de koka för att det finns luft, eller finns det luft för att det börjar koka??

När man väl förstår principen är det löjligt lätt och man behöver inte gissa ;)

Luften hindrar cirkulationen, det blir som att stänga av laddpumpen och då kokar det eftersom värmen inte kan ta vägen nånstans (till tanken).

Att lufta i laddomaten tjänar inget till eftersom luften stiger uppåt till pannan, det är den som måste luftas. Sen är det även där luften frigörs eftersom varmare vatten håller luft sämre.

Slutet expansionskärl är ingen fördel utan komplicerar bara din avluftning.

72-graders eller lägre är att rekommendera eftersom det ökar verkningsgraden och kanske förbättrar ditt problem. Men lösningen är som sagt en riktig rördragning, detta bör rörmokaren göra på garranti så lär han sig samtidigt nåt nytt!

Det måste gå att lufta på pannan / måste sitta en avluftning om rören sedan går nedåt oavsett om det är öppet eller slutet exp.

IOM att ack-tanken sitter i källaren så kan det behövas en större cirkulationspump då man i detta fallet jobbar mot naturlagarna.

Protte

prototypen skrev:
Det måste gå att lufta på pannan / måste sitta en avluftning om rören sedan går nedåt oavsett om det är öppet eller slutet exp.

IOM att ack-tanken sitter i källaren så kan det behövas en större cirkulationspump då man i detta fallet jobbar mot naturlagarna.

Protte
Med avluftning menar du då ett rör som går från pannans högsta punkt och sedan uppåt till exp.? Eller menar du en avluftningsnippel liknande som finns på element? För nån sån har då inte jag sett :)

Jag pratade med Termoventlier som tillverkar laddomat och de sa att de skulle funka bra (förutom att självcirkulationen inte skulle fungera).

Vilken dimension har rören mellan panna och tank? hur många kWh ger pannan?

Om rören är tillräckligt grova tror jag likt tidigare inlägg att en luftficka kan vara problemet, har inte rörmokaren satt en avluftning någonstans på panntoppen? detta skulle ju räcka för att få bort luften...
Annars ringer du honom och ber han montera dit en gratis, helt klart han som gjort en miss annars...

Redigerat:
Har RÖRMOKARN glömt avluftning på pannan så bör han göra något annat, men jag kan inte tro att avluftningen saknas, gäller bara att hitta den.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.