pr95 skrev:
Hur styrs starten av laddomat ?
Laddomatens pump är onödigt att slita på den bör vara kopplad till en termostat i panna /rökgas som startar den
för att undvika att man får självcirkulation till pannan från tank går man ner med röret från panna till laddomat och
vidare från denna upp till tank (som ett U med laddomat i botten )eftersom du ändå inte kommer att kunna utnyttja självcirkulation
Just nu så går den konstant! Men så får det vara resten av eldningssäsongen, orkar inte greja så mkt mer med de där i år. Men jag tror att jag kommer att jag sätter dit den själv när det väl blir dags :). Självcirkulationen är inte direkt ett problem nu, utom vid strömavbrott, eftersom den är på hela tiden. Då kör den bara runt slingan mellan laddomat och pannan tills vi eldar igen. Så de får jag titta på när jag sätter dit termostatstyrningen.

Hmmm... Men om du har 72 graders termostat och eldar upp tankarna till 95 grader och låter pumpen fortsätta gå så kommer du ju att cirkulera runt tankarnas vatten genom pannan tills tempen i botten har sjunkit till runt 70 grader :S
Med en 82 graders blir det ju samma sak fast runt 80 grader ( men ett bättre alternativ) med lite mindre förluster.

Kolla om inte din panna har ett uttag för en dykrörstermostat (brukar finnas för nödkylning för slutna system) Koppla in en justerbar termostat där så kan du få pumpen att slå av när du eldat färdigt för dagen. Då slipper du att cirkulera runt vattnet i onödan. :D
Ett alternativ är att sätta en termostat i rökröret som kör pumpen när rökgastempen är över 95-100 grader men det är ju en smaksak vilket alternativ man väljer.

Självcirkulation ska du inte få genom pannan om du inte eldar i den med pumpen avslagen, eller något är radikalt felkopplat.

Backventilens funktion är ju bla att hindra själcirkulation...

Inte skall du ha laddomat-pumpen gående när du inte eldar !
En NÖDLÖSNING är att manuellt slå på den vid eldning, och stänga av den när det brunnit ut, normalr är att ha den termostatstyrd (Rökgas- och/eller panntemperaturstyrd)..

Matss skrev:
Backventilens funktion är ju bla att hindra själcirkulation...
Det stämmer väl inte riktigt...
Backventilen sitter ju i laddomaten på den sida av kretsen som skall ta vattnet in till pannan. När pumpen går finns ju ett tryck som håller ventilen stängd och vattnet cirkulerar i den slutna kretsen och spädes ut på pumpens sugsida via termostaten till rätt temperatur in till pannan. OM pannan eldas och strömmen går skall pannans förmåga till självcirkulation skapa ett undertryck på framledningen och öppna "backventilen", som egentligen borde heta nödcirkulationsventil, och genom denna hämta kallt vatten från botten av tankarna in till pannan.
Någon annan funktion ska inte denna ventil ha i laddomaten.

För att få cirkulation bakvägen genom laddomaten (utan backventilen) skulle ju kräva att du har en tryckskillnad mellan tankens övre och undre del som då skulle trycka vattnet från tankens topp via panna eller laddomat till tankens botten vilket väl knappast kan inträffa.

//Hasse

Redigerat:
orparn skrev:
Det stämmer väl inte riktigt...
Backventilen sitter ju i laddomaten på den sida av kretsen som skall ta vattnet in till pannan. När pumpen går finns ju ett tryck som håller ventilen stängd och vattnet cirkulerar i den slutna kretsen och spädes ut på pumpens sugsida via termostaten till rätt temperatur in till pannan. OM pannan eldas och strömmen går skall pannans förmåga till självcirkulation skapa ett undertryck på framledningen och öppna "backventilen", som egentligen borde heta nödcirkulationsventil, och genom denna hämta kallt vatten från botten av tankarna in till pannan.
Någon annan funktion ska inte denna ventil ha i laddomaten.

//Hasse
Jodå, den skall även förhindra att en varm acktank värmer upp vedpannan bredvid....

Att den är så "lättöppnad" (Klaff-backventil) gör även att den fungerar som "nödcirkulationsventil" om pumpen i laddomaten inte snurrar.... (Annars hade man ju kunnat ha en vanlig fjäderbelastad BV där)

Självcirkulation och oönskad urladdning av acktank får jag tom via min externa platt-VVX till solfångarna, trots att både till & frånledningarna till VVX en går upp i en loop i taket !!! (Dock inte så mycket till glykolkretsen som tur är, men det blir ju ett automatiskt frysskydd för VVX en iofs också..)

Jag kan köpa att det utan ventilen kommer att gå över värme till pannan på samma sätt som mellan två parallella tankar men det tänkte jag inte på som cirkulation då det bara är en fördelning av värmen enligt fysikens lagar och som inte är någontins som fortgår när jämvikt uppstått :S

//Hasse

orparn skrev:
Jag kan köpa att det utan ventilen kommer att gå över värme till pannan på samma sätt som mellan två parallella tankar men det tänkte jag inte på som cirkulation då det bara är en fördelning av värmen enligt fysikens lagar och som inte är någontins som fortgår när jämvikt uppstått :S

//Hasse
Som vi kallar självcirkulation :P

Ja ni har nog alla rätt angående självcirkulationen, men detta är ju när pannan står lägre än tanken...

Varmt vatten är lättare, dvs. lägger sig ovanpå kallt vatten. Pannan ovanför tanken.

Vart tror ni då att det blir varmt om det självcirkulerar? Koppla bort backventilen. Den gör ändå ingen nytta.

Sen kan du styra laddomaten via rökgaserna om du vill.
En laddomat 21 i lägsta läget drar ca 403kWh/år och i högsta 815kWh/år

Igentligen skall man andvända en laddomat 10 till den här typen av installation som saknar backventil. Eller en 21-60 där det medföljer ett clips för att spärra backventilen.

Lycka till!

Utan backventilen/nödkylningsventilen i Laddomaten gör inte cirkpumpen och termostaten någon nytta och du kommer alltid att ta kallt vatten från botten av tanken in till pannan med risk för kondens !

Eller rättare sagt Laddomatens cirkpump kommer ju att köra runt och blanda allt vatten både i tank och pannkretsen.

Redigerat:
orparn skrev:
Utan backventilen/nödkylningsventilen i Laddomaten gör inte cirkpumpen och termostaten någon nytta och du kommer alltid att ta kallt vatten från botten av tanken in till pannan med risk för kondens !

Eller rättare sagt Laddomatens cirkpump kommer ju att köra runt och blanda allt vatten både i tank och pannkretsen.
Jag skall förtydliga mig lite, när jag säger koppla bort menar jag, spärra i stängt läge.

OK men då får man ingen cirkulation till pannan om strömmen går vilket den kan göra ganska ofta för oss som bor på landsbygden. Alternativet då är att ha cirkpumen driven med en inverter som kan trygga driften tills pannan brunnit ut.

orparn skrev:
OK men då får man ingen cirkulation till pannan om strömmen går vilket den kan göra ganska ofta för oss som bor på landsbygden. Alternativet då är att ha cirkpumen driven med en inverter som kan trygga driften tills pannan brunnit ut.
Det får du inte i vilket fall som helst...

Man skulle kunna låsa backventilen eftersom det ändå inte kommer att bli nån självcirkulation som tvingar ned varmt vatten från panna till tank. Men det kommer INTE att cirkulera varmt vatten från botten av tanken till toppen via pannan heller så man kan lika gärna ha den olåst. Tar man däremot bort den kommer vattnet att cirkulera topp tank - panna - botten tank.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.