10 470 läst ·
86 svar
10k läst
86 svar
Varför kan de inte fungera någon gång!!!
Vi tar vårt varmvatten från ack.tanken på vintern. Så när vi använder varmvattnet så fylls det på med nytt vatten i tanken, även på sommaren är kopplat så att vi tar vatten från tanken till varmvatten beredaren. Alltså har vi inte dött vatten eftersom det "byts ut". Det är ingen sluten krets till bara värme. De har i alla fall aldrig kommit svart vatten när jag har duschatpr95 skrev:Levande vatten? när du fått bort luften ur vattnet värmt det några gånger 70+ kommer vattnet att vara dött
(en speciell pannvatten lukt kommer att kännas) att vattnet skulle behöva cirkulera är helt obegripligt enda anledningen
är om det finns risk att det slammar igen rör /pump fastnar.
Laddomatens pump är onödigt att slita på den bör vara kos spplad till en termostat i panna /rökgaom startar den
för att undvika att man får självcirkulation till pannan från tank går man ner med röret från panna till laddomat och
vidare från denna upp till tank (som ett U med laddomat i botten )eftersom du ändå inte kommer att kunna utnyttja självcirkulation
Och det måste ju vara enklare att spärra backventilen på laddomaten så att den inte öppnas automatisk för självcirkulation än att dra massa nya rör.
Men det har du nog rätt i att det är onödigt att slita på pumpen. Men det får bli en senare lösning i så fall. Nu vill jag bara komma igång med de här och slippa frostskador varje morgon man går upp ur sängen
Jo jag vill med säkerhet påstå att du har dött vatten (eller kommer att få), varmvattenberedningen i tanken är avskärmad från varmvattensystemet och detta är två separata system med separata tryck.BillyBragg skrev:Vi tar vårt varmvatten från ack.tanken på vintern. Så när vi använder varmvattnet så fylls det på med nytt vatten i tanken, även på sommaren är kopplat så att vi tar vatten från tanken till varmvatten beredaren. Alltså har vi inte dött vatten eftersom det "byts ut". Det är ingen sluten krets till bara värme. De har i alla fall aldrig kommit svart vatten när jag har duschat
Och det måste ju vara enklare att spärra backventilen på laddomaten så att den inte öppnas automatisk för självcirkulation än att dra massa nya rör.
Men det har du nog rätt i att det är onödigt att slita på pumpen. Men det får bli en senare lösning i så fall. Nu vill jag bara komma igång med de här och slippa frostskador varje morgon man går upp ur sängen![]()
Bara värmeenergin som kommer från samma källa.
Varmvattenberedningen sitter inte i tanken utan vi har en separat varmvattenberedare. Och jag har både varit med och tömt tanken och så har jag avluftat elementen ett antal gånger och det har ALDRIG varit något svart vatten (utom det absolut sista när vi tömde tanken).analog skrev:
Så jag vill med all säkerhet påstå att vi inte har varken dött vatten eller separat värmekrets.
Nu börjar jag bli osäker eftersom de är så många emot mejMatss skrev:
Jo de köper jag men borde inte vattnet som kom ut när vi tömde ha en antydan till svart? Hur kan jag veta om det är det då med säkerhet??orparn skrev:
Du har väl en kran som du fyller på vatten i värmesystemet
- om det "levande vattnet" vore kopplat direkt in i acc fyller du systemet
och expansionen kommer att rinna över
-i vvberedaren finns en slinga eller behållare som värmer/värms av det omslutande vattnet som kommer från acctank
:S eller hur ?
- om det "levande vattnet" vore kopplat direkt in i acc fyller du systemet
och expansionen kommer att rinna över
-i vvberedaren finns en slinga eller behållare som värmer/värms av det omslutande vattnet som kommer från acctank
:S eller hur ?
Kunde du använda varmvattnet när du tömt ut systemet?
När du fyller på tanken öppnar du väl en kran tills det rinner ur skvallerröret från exp-kärlet ? Om du skulle ha vattentryck från din vattenpump in i acctanken skulle du ju hela tiden ha fullt tryck i den och det skulle ju skvala hela tiden ut skvallerröret.
Är du för övrigt helt säker på att du inte har en avluftning på din panna ? På min kökspanna av märket Lohberger sitter det en liten elementavluftning innanför luckan till vedpåfyllningen, den går sedan med ett tunnt rör in i pannans tank (överdelen).
Jag har ingen annan avluftning vid pannan och rören går ner under trossbottnen och vidare till tankarna. Det fungerar bra men jag får lufta någon gång per eldningssässong i pannan.
När du fyller på tanken öppnar du väl en kran tills det rinner ur skvallerröret från exp-kärlet ? Om du skulle ha vattentryck från din vattenpump in i acctanken skulle du ju hela tiden ha fullt tryck i den och det skulle ju skvala hela tiden ut skvallerröret.
Är du för övrigt helt säker på att du inte har en avluftning på din panna ? På min kökspanna av märket Lohberger sitter det en liten elementavluftning innanför luckan till vedpåfyllningen, den går sedan med ett tunnt rör in i pannans tank (överdelen).
Jag har ingen annan avluftning vid pannan och rören går ner under trossbottnen och vidare till tankarna. Det fungerar bra men jag får lufta någon gång per eldningssässong i pannan.
Redigerat:
OM man ser på den eminenta ritningen av systemets uppbyggnad ser det ut som om VV förvärms i acctanken för att sedan gå vidare till vvberedare eftersom det inte finns någon retur från vvb till acctank
-är möjligtvis vvberedaren eluppvärmd med förvärmning från acctank?
-är möjligtvis vvberedaren eluppvärmd med förvärmning från acctank?
Helt otroligt vilket tålmodigt stöd man kan få på detta forumet, jag läser och förundras.
Kämpa på Billy, du kommer att förstå detta så småningom. När du gör det kommer du inte riktigt förstå hur du inte kunde förstå. Det går alla genom
Kämpa på Billy, du kommer att förstå detta så småningom. När du gör det kommer du inte riktigt förstå hur du inte kunde förstå. Det går alla genom
Nu har rörmockarn varit här och de kommer att sätta dit nån avluftningsmackapär på pannan utan extra kostnad för oss. De va de första jag sa när han kom och efter två timmar när han hade gått runt och lallat så kom även han fram till de. Jag fick även ge honom en liten lektion i hur laddomaten funkar. JAG ska ju ändå inte behöva förklara hur en produkt som dom har sålt till mej fungerar!!
Nu kan vi i alla fall småelda för att hålla värmen tills de kommer och fixar luftningen. Efter de så får jag hoppas att vi kan elda fullt!
Jag får nog ge mej på "levande" vatten diskutionen oxå
Tydligen så var de en slinga i sa rörmockarn. Och som de är nu så förvärms vattnet där som sedan går till el varmvatten beredaren. Men de finns ventiler för att koppla bort den helt, om man vill.
Om det kommer räcka, som nån skrev, att avlufta nångång per år så kommer jag nog nöja mej med de. Så slipper vi ett rör tvärs över väggen i köket.
Nu kan vi i alla fall småelda för att hålla värmen tills de kommer och fixar luftningen. Efter de så får jag hoppas att vi kan elda fullt!
Jag får nog ge mej på "levande" vatten diskutionen oxå
Om det kommer räcka, som nån skrev, att avlufta nångång per år så kommer jag nog nöja mej med de. Så slipper vi ett rör tvärs över väggen i köket.
Då blev det nästan som Matss skrev i tråd#2
en del andra "problem" blev tillrätta gjorda ,hoppas det fungerar efter åtgärd/ändring,
så att du kan utnyttja pannan till fullo.
Hur styrs starten av laddomat ?
Laddomatens pump är onödigt att slita på den bör vara kopplad till en termostat i panna /rökgas som startar den
för att undvika att man får självcirkulation till pannan från tank går man ner med röret från panna till laddomat och
vidare från denna upp till tank (som ett U med laddomat i botten )eftersom du ändå inte kommer att kunna utnyttja självcirkulation
en del andra "problem" blev tillrätta gjorda ,hoppas det fungerar efter åtgärd/ändring,
så att du kan utnyttja pannan till fullo.
Hur styrs starten av laddomat ?
Laddomatens pump är onödigt att slita på den bör vara kopplad till en termostat i panna /rökgas som startar den