Hur styrs starten av laddomat ?om den styrs av termostat på pannan som är "högt" ställd i kombination med 82c på termostat i laddomat
finns trögheten i systemet som gör att pannan inte hinner börja kylas innan den skenat upp i 100c
sen är det avluftning av panna som måste åtgärdas

Matss skrev:
När vattnet värms avgår luft vilket hindrar cirkulationen, genom att ansluta exp. så att luften kan avgå slipper man dessa problem.

Tryckexpansion är inte en lösning på detta problem
I självcirkulationssystem köper jag det men med cirkulationspump...?

URSÄKTA! hoppas du inte är rörmokare
hört talas om ånglås ?

Min anläggning ser ut ung. som din, rören går ner i golvet ifrån pannan men sedan upp till tanken som står i ett annat rum.
Jag har monterat en kul-ventil på högsta punkten på panna (röret som går ut bakom) som jag kan lufta genom. Funkar utmärkt, jag luftar ut nån aning luft 1gg/veckan ung.

Som nödgrej bara för att se om/hur mycket luft du har i pannan kan du ju kanske FÖRSIKTIGT lätta på kopplingen på det övre röret på pannan tills det inte kommer nån luft.

mlkjhr skrev:
Jo att amatörer tror saker är helt ok, det tråkiga är när yrkesutövare tror och kopplar därefter...

lat skrev:
Min anläggning ser ut ung. som din, rören går ner i golvet ifrån pannan men sedan upp till tanken som står i ett annat rum.
Jag har monterat en kul-ventil på högsta punkten på panna (röret som går ut bakom) som jag kan lufta genom. Funkar utmärkt, jag luftar ut nån aning luft 1gg/veckan ung.

Som nödgrej bara för att se om/hur mycket luft du har i pannan kan du ju kanske FÖRSIKTIGT lätta på kopplingen på det övre röret på pannan tills det inte kommer nån luft.
Och då fyller du luft i bilen en gång i veckan också istället för att laga pyspunkan?

Det jag beskrivit är hur man kopplar om det ska fungera som tänkt.

prototypen skrev:
Det måste gå att lufta på pannan / måste sitta en avluftning om rören sedan går nedåt oavsett om det är öppet eller slutet exp.

IOM att ack-tanken sitter i källaren så kan det behövas en större cirkulationspump då man i detta fallet jobbar mot naturlagarna.

Protte
Jag har rättat till några identiska installationer och ja det går att lufta dom så att det funkar ett tag men så fort det blir lite hett så avstannar circulationen.

Utan luft kan man köra Laddomaten på läge 1 med låmga 15-rör, med så krånglar det trots läge 3 och 28-rör.

En skaplig nödlösning är att sätta en burk på några liter ovanför pannan och en luftning på denna, då kan burken ta upp lite luft innan cirkulationen avstannar.

@Matss Forumgud,

ber om ursäkt om du uppfattade nåt som inte stod i inlägget, du kanske vaknade på fel sida???

Jag bara nämnde att jag kollar om det finns luft i pannan med jämna mellanrum, och tänka sig, utan att jag vet den direkta orsaken kan jag konstatera att det brukar pysa till lite när jag öppnar ventilen. Men så fort jag kommer på orsaken så lovar jag att åtgärda det!

Av en massa orsaker så kan/vill jag inte dra en expansionsledning ifrån pannan, men det är en annan sak, och då har jag fått lösa det på detta sätt. En expansionsledning tar inte bort orsaken till att det finns luft, den bara leder bort den.

Finns det nån som protesterat mot det riktiga i det du skrev?

lat skrev:
@Matss Forumgud,

ber om ursäkt om du uppfattade nåt som inte stod i inlägget, du kanske vaknade på fel sida???

Jag bara nämnde att jag kollar om det finns luft i pannan med jämna mellanrum, och tänka sig, utan att jag vet den direkta orsaken kan jag konstatera att det brukar pysa till lite när jag öppnar ventilen. Men så fort jag kommer på orsaken så lovar jag att åtgärda det!

Av en massa orsaker så kan/vill jag inte dra en expansionsledning ifrån pannan, men det är en annan sak, och då har jag fått lösa det på detta sätt. En expansionsledning tar inte bort orsaken till att det finns luft, den bara leder bort den.

Finns det nån som protesterat mot det riktiga i det du skrev?
WTF? har nåt inlägg blivit raderat eller har Matss skickat PM till dig??

Haha, ja du... orsaken till att du får lufta av 1 gång i veckan är nog att det fäller syre ur vattnet som ännu inte är helt syrefritt. Och detta får ingen stans att ta vägen och blir kvar på högsta punkten.

Nu vet du varför, åtgärda.

Rören mellan panna och tank är som minst 28 (de är på de ställen där rörmockaren har bytt, resterande rör är 42) och kökspannan ger totalt 23kW varav 14-16 går till vattnet. Vilket väl borde vara ok?

Vad jag kan se/vet så är det inget som styr starten på laddomaten, den är igång hela tiden. Men de kanske är bra eftersom vi har "levande" vatten, de är väl inte bra om de står still för länge??? Speciellt inte på sommarn när vi inte eldar utan bara kör med beredare. Eftersom vi har tanken lägre än pannan så skulle väl även självcirkulationen slå fel om det är varmt vatten i tanken och kallt uppe i pannan. Då åker väl de kalla vattnet ner eftersom de är tyngre än de varma vattnet i tanken? Om den är igång borde ju detta avledas.
Skulle vi vinna mycket på att köpa en rökrörstermostat och koppla till laddomaten, då behöver vi ju även spärra backventilen och sen sätta dit nån timer eller nått som vi kan använda på sommarn så att det blir lite cirkulation på vattnet med jämna mellanrum.

Igår kväll var jag i alla fall nere och satte i 72graders termostaten (den körde på högsta hastigheten).
MEN sen fyllde jag på i systemet tills jag hörde att vatten rann ut i skvallerröret och sen skulle jag gå upp och sätta på en eld för att testa. Då märkte jag till min förvåning att det var vattendroppar på golvet!!! Hur som helst visade de sej att när jag fyllde på vatten i systemet så sprutade de ut från expansionskärlet på taket, det måste sen ha runnit ner efter kanten på expansionskärlet och ner genom väggen på övervåningen till köket!! Så jävla kul!!

Nu har i alla fall min kära sambo ringt och skällt på rörmockarn, vi börjar bli lite trötta på att det är typ 10 grader hemma och har varit de i 1,5 månad. Så han skulle komma på torsdag. Så får vi se vad han har att säga!

Men det jag främst ska säga till om är att vi ska ha ett rör från högsta punkten och/eller kunna avlufta pannan?

Men ursäkta om jag är tjatig men alltså om vi drar ett rör från högsta punkten och det blir en luftbubbla, kommer det att smälla en massa i rören då när luften färdas upp till exp? Eller kommer de inte att bli någon luft eller är det ofrånkommligt?

@lat: Ursäkta själv, tonen va kanske inte riktigt vänlig, men jag såg en likhet i att lufta däck och panna en gång i veckan.

BillyBragg skrev:
Men det jag främst ska säga till om är att vi ska ha ett rör från högsta punkten och/eller kunna avlufta pannan?

Men ursäkta om jag är tjatig men alltså om vi drar ett rör från högsta punkten och det blir en luftbubbla, kommer det att smälla en massa i rören då när luften färdas upp till exp? Eller kommer de inte att bli någon luft eller är det ofrånkommligt?
Ja, anslut expansion på högsta punkt dvs med ett T på pannans övre anslutning. Finns det inga fler konstigheter kommer det att funka sen.

Kokar det i pannan kommer det att låta i röret men det är inget mot vad det gör utan röret.

Staffans2000
Innan du gör någonting.
Reklamera installationen hos den inkompetente rörmokaren. Detta är ett problem för honom, inte för dig!

Rent tekniskt är grundproblemet att en luftficka bildas i pannan, pga. felaktig rördragning, eller att installatören inte demonstrerat hur luftningen av pannan skall utföras (om enn sådan finnes).

Summa summarum. Gör ingenting innan luftningen av pannan är åtgärdad.

För skoj skull kan du dock lossa lite på den översta koppligen på pannan så som "lat" skrev.

Staffan

Saliga äro de saktmodiga - ty de skola bliva omsprungna på forum byggahusum av andra ínläggum.

Redigerat:
@Matss: Okey, nu börjar poletten att trilla ner :) Det kan/kommer alltså att börja koka vid tillfällen och då har luften nånstans att ta vägen så att det inte blir någon skada, i princip. Och genom att köra med 72graders termostaten minskar jag risken för kokning?

Tack för alla bra svar, tips och ideér! Det känns jätteskönt att förstå/veta lite om hur det fungerar när jag ska bråka med rörmockarn.

Jag återkommer när rörmockarn har varit hos oss och får veta vad han har att säga!

Levande vatten? när du fått bort luften ur vattnet värmt det några gånger 70+ kommer vattnet att vara dött
(en speciell pannvatten lukt kommer att kännas) att vattnet skulle behöva cirkulera är helt obegripligt enda anledningen
är om det finns risk att det slammar igen rör /pump fastnar.
Laddomatens pump är onödigt att slita på den bör vara kopplad till en termostat i panna /rökgas som startar den
för att undvika att man får självcirkulation till pannan från tank går man ner med röret från panna till laddomat och
vidare från denna upp till tank (som ett U med laddomat i botten )eftersom du ändå inte kommer att kunna utnyttja självcirkulation

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.