I Säkra Våtrum kan man läsa följande text med illustrationen nederst i inlägget.

• Om det finns en fast monterad skärmvägg som bekläs med tätskikt räknas väggen mot duschutrymmet och gaveln som våtzon 1. Fast monterad skärmvägg är ej svängbar och går upp till tak.

Det framgår dock inget av denna text eller illustration att det skulle finnas något minsta mått för att en sådan tätskiktad vägg skall uppfylla kriteriet.

Vi har ett badrum på G där vi kommer ha två dörrar. Den primära dörren vänster i skissen ansluter emot hallen, och den till höger via en walk-in-garderob och vidare till vårt sovrum.

Jag önskar givetvis att de båda dörrarna hamnar i Zon 2, och undrar om detta kommer vara uppfyllt genom att jag bara bygger en liten "klack" och tätar enl. nedan bild.

Man kan ju argumentera att det är en övertolkning av regelverket, men vid en försäkringsfråga huruvida det är korrekt utfört eller ej, visst måste det vara en OK tolkning av reglerna?

Illustration av ett badrum sett ovanifrån med zoner och tätskikt markerade, innehållande dusch, toalett och möblering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

4-1-3-zonindelning_skarmvagg-ny-2.png

Ta det inte så allvarligt , det är rekommendationer. Tänk så här: är det hög eller låg risk att bygga som du planerar? Väldigt låg, vattenskador uppkommer inte just där, i värsta fall får du en fuktskadad dörrkarm. Jag skulle kakla runt dörröppningen till garderoben/sovrum, skippa dörrfoder och lister i trä där, och skippa klacken.

• Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
OK, låter vettigt.

Jag har läst på som tusan om tätskikt som ett led i att besluta om vi skall bygga in toaletten eller inte. Jag vill verkligen inte ha någon låda, och just nu lutar det åt Geberit Tek som vi fick nys om genom forumet.

Så därför har jag blivit riktig paragrafryttare när det gäller våtzoner och tätskikt på köpet.

Det enda som möjligen krånglar till det är att vi egentligen tänkt ha en skjutdörr till vår garderob för att maximera möblerbarheten där, och då får man ju en möjlighet att fukten går in i väggen där.. Men det är ju frågan om skvätt och inte kontinuerligt dolt droppande, och med en liten glasvägg som går från golv till tak kommer det ju i praktiken skydda lika mycket som en fast tätad vägg.

En fast glasvägg är nästan 100% tät

I praktiken, absolut.

Men det handlar väl om huruvida försäkringsbolaget ser det på samma sätt, men det kanske de skulle göra.

I en äldre version av säkra våtrum (2016) har de denna bilden med som tydligt exemplifierar att de inte betraktar exempelvis en glasbetongvägg som zon-avgränsande.

fig_5_zonindelning_skarmvagg.jpg

Spelar ingen roll vad någon tycker för du kommer inte få en skada just vid en vägg som du behöver blanda in FB i!

• Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.