Hej,
Funderar på att starta upp en mindre smartahemsystem.
Tänker mig en zigbee hub med nätverkskabel. Har hittat Philips Hue och Aqara. Finns ju även Plejd och Tuya.
Tänker mig att den jag väljer får jag använda appen som hör till.
Erfarenheter av dessa?

fast hubben är ju tyvärr kopplad till dom produkter som tillhör den leverantören, Du kan inte köpa en hub och koppla allt till den utan du kommer beroende på vad du vill göra troligen sluta med att du har en drös med hubbar för olika saker.

B Bjoernb skrev:
Hej,
Tänker mig en zigbee hub med nätverkskabel. Har hittat Philips Hue och Aqara. Finns ju även Plejd och Tuya.
Erfarenheter av dessa?
Jag kör Zigbee via IKEA Trådfri, Aqara och HomeAssistant med USB-sticka. Viktigt att tänka på är att alla Zigbee-enheter inte automatiskt fungerar med alla Zigbee-hubbar. IKEAs hub har, åtminstone i den gamla versionen som nu precis ersatts, bara kunnat köra IKEAs prylar. IKEAs lampor ska däremot funka med Hue-hubben. Aqara har mycket bra sensorer, men för mig har de bara funkat felfritt med deras egen hubb.

Den stora frågan är vilken typ av prylar du kommer att vilja styra. Är det bara lampor så är ju Trådfri, Plejd (kör visserligen inte Zigbee) eller Hue bra, men ska du ha sensorer mm så funkar kanske inte Trådfri (vet inte hur den nya hubben kommer att funka exakt). Kan du tänka dig att köra flera appar i framtiden? Vill du samla alltihop i Google Home eller Apple Homekit? Vill du i framtiden kunna integrera alltihop i en större lösning, tex HomeAssistant? Hur fysiskt integrerat vill du att det ska vara i ditt hem? Tex får du med Plejd en helt osynlig lösning som du kan styra helt normalt med helt vanliga lysknappar. Dessvärre blir du väldigt begränsad i vilka andra system det kan prata med. Slutligen är det också en fråga om prisnivå. Jag kör i huvudsak Trådfri till belysning och smarta uttag eftersom enheterna kostar typ en tredjedel eller ibland ännu mindre än tex Hue. Av samma anledning kör jag Aqaras sensorer istället för Hue.

Jag ber om ursäkt för att mitt svar mest troligt gjorde det hela ännu besvärligare. ;)

• Gilla
Bjoernb
  • Laddar…
Förresten, alternativet Homey finns ju också. Vad jag förstår klarar den att prata med alla möjliga fabrikat av Zigbeeenheter. Dessvärre kostar den typ 5000 kr så då skulle jag personligen lägga mindre än hälften på en RaspberryPi-baserad Homeassistant istället.

• Gilla
Bjoernb
  • Laddar…
B Bjoernb skrev:
Hej,
Erfarenheter av dessa?
En sak som jag funderar på är att man oftast vill "gå vidare".
Så man kan i alla fall fundera på fler alternativ.
Jag har för några månader sedan börjat att växla över till Futurehome (från Telldus som har slutat att tillverkas), och tycker att den är trevlig.
Stödjer ju Hue och Zigbee, men även Zwave.
Då får du in lite mätning om du vill av energi och temperaturer.
Och så tycker jag att appen är snygg, inte helt oviktigt för mig :)

Smart hem-app, energiövervakning, belysningskontroll, hjälpmedel, klimatjustering, skärmdump, svenska, personlig hälsning, Tobias.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.