Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
Jag har precis skaffat en Hubitat C-8 Pro till mitt nya hus och hittar ingen dedikerad tråd om Hubitat så fixar en här.
Jag kommer från Vera Plus och Hubitaten känns mycket rappare. Dock har jag bara installerat 2 z-wave enheter på den ännu. Får se om rappheten håller i sig.
Heller inte provat några avancerade saker som egna script osv. Men än så länge är jag iallafall imponerad.
Var igång på ungefär 5 minuter inklusive Google Home integration.
Jag kommer från Vera Plus och Hubitaten känns mycket rappare. Dock har jag bara installerat 2 z-wave enheter på den ännu. Får se om rappheten håller i sig.
Heller inte provat några avancerade saker som egna script osv. Men än så länge är jag iallafall imponerad.
Var igång på ungefär 5 minuter inklusive Google Home integration.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 12 210 inlägg
Vad handlar detta om? Elektrisk korkskruv?
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
Det här var ju iof en lite tråkig upplevelse.
Köpte hubben direkt från hubitat, vilket jag fick lära mig är ett amerikanskt bolag, lite synd supporta i dessa tider
Fick välja region Europa
Och priset står i SEK
Då antar man ju det går via EU
Men fick precis en liten faktura från fedex på 700 kronor på tullavgift och moms.
Iof om jag kollar priset på hubben på svenska åf så fick jag den ändå billigare men tycker de kunde vara mer transparant med att den skeppas utifrån EU
Köpte hubben direkt från hubitat, vilket jag fick lära mig är ett amerikanskt bolag, lite synd supporta i dessa tider
Fick välja region Europa
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och priset står i SEK
Logga in
Skapa konto
Då antar man ju det går via EU
Men fick precis en liten faktura från fedex på 700 kronor på tullavgift och moms.
Iof om jag kollar priset på hubben på svenska åf så fick jag den ändå billigare men tycker de kunde vara mer transparant med att den skeppas utifrån EU
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
Om man som jag kommer från Vera Plus så blir man impad över hur polerat allt är i Hibitat, skrev min första app.
Min bollformade lampa agerar Projektor tills biorummet är uppe och rullar
Cool hur lätt man kan skriva egna små automatations-appar
Min bollformade lampa agerar Projektor tills biorummet är uppe och rullar
Logga in
Skapa konto
Cool hur lätt man kan skriva egna små automatations-appar
Kod:
definition(
name: "Projector automation",
namespace: "HomeCinema",
author: "Anders",
description: "Turn off lights when projector starts and turn them back on when it turns off",
category: "Home cinema",
iconUrl: "",
iconX2Url: "")
preferences {
section("Projector and Lights") {
input name: "projector", type: "capability.powerMeter", title: "Projector", required: true
input name: "lights", type: "capability.switch", title: "Lights", multiple: true, required: true
input name: "powerOn", type: "number", title: "What power count as on (W)", defaultValue: 150, required: true
input name: "powerOff", type: "number", title: "What power count as off (W)", defaultValue: 10, required: true
}
}
def initialize() {
state.running = false
state.affectedLights = []
subscribe(projector, "power", powerHandler)
}
def installed() {
initialize()
}
def updated() {
unsubscribe()
initialize()
}
def uninstalled() {}
def powerHandler(e) {
if(!state.running && e.doubleValue > powerOn)
onPowerOn()
else if(state.running && e.doubleValue < powerOff)
onPowerOff()
}
def onPowerOn() {
state.running = true
def onLights = lights.findAll { it.currentValue("switch") == "on" }
onLights.each { light ->
light.off()
}
state.affectedLights = onLights.collect { it.id }
}
def onPowerOff() {
state.running = false
lights
.findAll { state.affectedLights.contains(it.id) }
.each { it.on() }
}
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
Vad är det roliga med det. Men jo det går välT TypRätt skrev:
google gemini motsvarande kod med prompt:
Kod:
definition(
name: "Projektor Bio-Mode",
namespace: "custom",
author: "Gemini",
description: "Släcker lampor automatiskt baserat på projektorns strömförbrukning.",
category: "Convenience",
iconUrl: "",
iconX2Url: ""
)
preferences {
section("Enheter") {
input "projector", "capability.powerMeter", title: "Välj projektor (eller strömplugg med mätning)", required: true
input "lights", "capability.switch", title: "Välj lampor att styra", multiple: true, required: true
}
section("Tröskelvärden (Watt)") {
input "onThreshold", "number", title: "Släck lampor när effekten går över:", defaultValue: 100, required: true
input "offThreshold", "number", title: "Tänd lampor när effekten går under:", defaultValue: 20, required: true
}
}
def installed() {
initialize()
}
def updated() {
unsubscribe()
initialize()
}
def initialize() {
subscribe(projector, "power", powerHandler)
// state.active används för att veta om vi är i "bio-läge" eller inte
if (state.active == null) state.active = false
if (state.savedLights == null) state.savedLights = []
}
def powerHandler(evt) {
def currentPower = evt.doubleValue
log.debug "Aktuell effekt: ${currentPower}W (Bio-läge: ${state.active})"
// OM projektorn startar (går över gränsen) och vi inte redan är i bio-läge
if (currentPower >= onThreshold && !state.active) {
log.info "Projektor startad. Sparar status och släcker lampor."
def lightsToSave = []
lights.each { l ->
if (l.currentValue("switch") == "on") {
lightsToSave.add(l.id)
l.off()
}
}
state.savedLights = lightsToSave
state.active = true
}
// OM projektorn stängs av (går under gränsen) och vi är i bio-läge
else if (currentPower <= offThreshold && state.active) {
log.info "Projektor avstängd. Återställer lampor: ${state.savedLights}"
lights.each { l ->
if (state.savedLights.contains(l.id)) {
l.on()
}
}
state.savedLights = []
state.active = false
}
}
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
Jäklar vad z-wave 800 enheter lyfter nätverket. Hade bara återanvända 500 fibaro pluggar från lägenheten och köpte nexas pluggar för att se om de dög pga priset. De (Fibaro och Nexa) som gick direkt mot hubben var rappa men de som gick via mesh var stundtals slöare. Testade även en Nexa i källaren och den sluta helt fungera ibland och krävde omstart.
Köpte en Shelly wave Plug S med zwave 800 för att testa i källaren. Inte nog att det fungerade hur bra som helst så nu går alla de som förut fick gå via 500 enheter går via Shelly i källaren och det är precis lika responsivt som om den gick direkt mot hubben.
Köpt ett gäng Shelly Wave Mini 1PM och PM2 som väntar på installering när jag listat ut var jag kan hämta nollan.
Hubitat hade bara Generic stöd för Shelly Wave Plug S, men det var enkelt fixat via community driver.
Köpte en Shelly wave Plug S med zwave 800 för att testa i källaren. Inte nog att det fungerade hur bra som helst så nu går alla de som förut fick gå via 500 enheter går via Shelly i källaren och det är precis lika responsivt som om den gick direkt mot hubben.
Köpt ett gäng Shelly Wave Mini 1PM och PM2 som väntar på installering när jag listat ut var jag kan hämta nollan.
Hubitat hade bara Generic stöd för Shelly Wave Plug S, men det var enkelt fixat via community driver.
Intressant!
Jag upplever också att Zwave har överlägsen räckvidd jämfört med Zigbee.
Har de Shellypluggarna som du köpte energimätning?
Verkar vara så att de som heter "PM" har just energimätning?
Har inte så bra koll på Shellys utbud, därav frågan, men dom verkar väldigt prisvärda.
Jag upplever också att Zwave har överlägsen räckvidd jämfört med Zigbee.
Har de Shellypluggarna som du köpte energimätning?
Verkar vara så att de som heter "PM" har just energimätning?
Har inte så bra koll på Shellys utbud, därav frågan, men dom verkar väldigt prisvärda.
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
Japp Shelly Wave Plug S har PM även fast det inte är med i namnet. PM funktionen fungerade inte med generic device med med community driver fungerade det bra.Hannuse skrev:
Den rapporterar effekt långsammare än fibaron men kan vara för att den har lägre frekvens på rapporten per default för att spara på nätverket, inte undersökt.
Edit: jag har inte sett en enda delay i att tända en lampa sedan 800 enheten installerades så det är absolut skillnad och då pratar vi för alla enheter i nätverket.
Edit: proshop hade mycket bättre pris på Wave Mini PM1 och Wave PM2 än Shelly direkt btw.
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
Installerade PM2 för någon dag sedan. DEn driver för PM2 som är inbyggt i hubitat har en konstig egenhet att den lägger till en tredje sub device, annars fungerar den klockrent, även power metering.Hannuse skrev:
Logga in
Skapa konto
Jag har varit med om att vissa enheter som har två utgångar ibland lägger till en tredje sub device, som styr båda utgångarna samtidigt.AndersMalmgren skrev:
Är det så det har blivit här, eller är det bara en device utan funktion?
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
Klicka här för att svara