8 662 läst ·
26 svar
9k läst
26 svar
Zaptec Go/Sense, tillgänglig ström & 1-fas-laddning
Sent svar, men ligger faserna rätt då? Det gäller att sense och zaptec ligger på samma fas när man har en bil med 1 fas laddning, annars blir det heltokigt när sense tolkar förbrukning på fas 3 som husets när zaptec boxen förbrukar på fas 1 ( i min fall var fas 1 och 3 växlade mellan elmätaren och propp skåpet)F fsml2 skrev:Ok, jag får väl acceptera att det är så =/ innan jag installerade laddboxen körde jag med laddare i schuko-uttag inställd på 6A (och nej, inga säkringar som gick). När vi fick upp boxen tänkte jag "skönt, nu kan vi ladda med lite högre ström så det inte tar så lång tid", men i verkligheten har det blivit tvärtom - då lastbalanseraren stryper laddaren så ofta verkar jag få ut knappt 1 kW i snitt (och då är det bara värmepump och lite andra grejer som drar i bakgrunden). Jag tog för givet att lastbalanseraren skulle vara smartare än så, men jag får väl helt enkelt koppla bort den och ställa manuellt på 6A, så att det åtminstone inte blir sämre än med schuko-laddaren.
Men är det någon som har koll på min andra fråga. Borde inte tillgänglig ström för respektive fas (vita bilden i orginalinlägget) vara lika med 20A minus nuvarande belastning (siffrorna på gröna bilden)? Varför säger lastbalanseraren att jag bara har 2A som available current på L3, när belastningen mäts till 7.9A? Det kan tilläggas att dessa värden varierar mycket fram och tillbaka, men generellt verkar det som att summan av de båda värdena är mindre än 20A.
Sent svar på sent svar, men jag har fortfarande inte gått till botten med det här så jag tar gärna emot ytterligare input!S Skutkufen skrev:Sent svar, men ligger faserna rätt då? Det gäller att sense och zaptec ligger på samma fas när man har en bil med 1 fas laddning, annars blir det heltokigt när sense tolkar förbrukning på fas 3 som husets när zaptec boxen förbrukar på fas 1 ( i min fall var fas 1 och 3 växlade mellan elmätaren och propp skåpet)
Min tolkning är att boxen bryter laddning så fort någon av faserna går under 6A tillgänglig ström, så jag vet inte om det spelar någon roll om är växlade? Det enda jag har sett är att förbrukningen på L1 ökar i zaptec portalen när jag kopplar in bilen. Hur ser jag om det är växlat i boxen?
Om du kollar hur faserna är belastade i boxen respektive i lastbalanseraren så ska L1 vara belastad på båda ställen när du laddar en 1 fas bil.F fsml2 skrev:Sent svar på sent svar, men jag har fortfarande inte gått till botten med det här så jag tar gärna emot ytterligare input!
Min tolkning är att boxen bryter laddning så fort någon av faserna går under 6A tillgänglig ström, så jag vet inte om det spelar någon roll om är växlade? Det enda jag har sett är att förbrukningen på L1 ökar i zaptec portalen när jag kopplar in bilen. Hur ser jag om det är växlat i boxen?
Hos mig mätte sense L3 som belastad av bilen så L3 och L1 måste fysiskt byta plats ( kopplas om) mellan elskåpet och boxen för att få det att fungera.
Jag är ganska säker på att detta är "by design" eftersom det finns en standard kring hur elbilarnas inbyggda laddare/mottagare ska uppföra sig.F fsml2 skrev:
När strömmen går under 6A så tolkas det som ett fel av bilen, och laddningen avbryts.
Det finns en skrift som beskriver det (SS-EN IEC 61851-1), så jag tror som sagt var att det är som det ska (just det fenomenet).
Jo, det var väl den slutsatsen jag drog av diskussionen ovan. Sen vet jag inte om det råder forstsatt förvirring kring vad jag menar, baserat på den här meningen: "När strömmen går under 6A så tolkas det som ett fel av bilen"Hannuse skrev:
Jag är ganska säker på att detta är "by design" eftersom det finns en standard kring hur elbilarnas inbyggda laddare/mottagare ska uppföra sig.
När strömmen går under 6A så tolkas det som ett fel av bilen, och laddningen avbryts.
Det finns en skrift som beskriver det (SS-EN IEC 61851-1), så jag tror som sagt var att det är som det ska (just det fenomenet).
Eftersom bilen alltid bara drar ström på L1 så ser den aldrig att strömmen går under 6A, även om tillgänglig ström på L2 eller L3 går under 6A. Det är just den detaljen som jag skulle vilja ändra, dvs utföra lastbalansering (med 6A-gränsen) fast endast baserat på L1 som är den fas som bilen använder.
(och jag vet att laddaren/lastbalanseraren inte vet att bilen bara drar på L1, men eftersom jag vet det så skulle jag vilja "säga åt" lastbalanseraren att fungera på det sättet)
Ja, det verkar var lite oreda i hur det fungerar, och hur man vill att det ska fungera.
Har själv använt en CTEK Njord till min Mazda, och haft CTEK:s "lastbalanserare".
Men den kollar på alla tre faserna, och om någon går över gränsvärdet, då klipper den ner till det lägre inställda värdet (6A hade jag på den).
Så det spelade ingen roll att bilen laddade tvåfasigt om den fasen som inte var inblandad i laddning klev över gränsen, då klippte den i alla fall.
Och Mazdan tolkade den hastiga förändringen i strömvärde som ett fel, så den avbröt laddningen helt, men startade om den igen automatiskt efter en kort stund.
Så det var ett jäkla hoppande mellan "on/off" med den lösningen som jag hade.
Kändes inte så "modernt".
Har själv använt en CTEK Njord till min Mazda, och haft CTEK:s "lastbalanserare".
Men den kollar på alla tre faserna, och om någon går över gränsvärdet, då klipper den ner till det lägre inställda värdet (6A hade jag på den).
Så det spelade ingen roll att bilen laddade tvåfasigt om den fasen som inte var inblandad i laddning klev över gränsen, då klippte den i alla fall.
Och Mazdan tolkade den hastiga förändringen i strömvärde som ett fel, så den avbröt laddningen helt, men startade om den igen automatiskt efter en kort stund.
Så det var ett jäkla hoppande mellan "on/off" med den lösningen som jag hade.
Kändes inte så "modernt".
Man trodde att tekniken kommit längre år 2026. Jag har en Zaptec Go (egen lastbalansering) och en ny V60 Laddhybrid. Den gamla bilen, också en V60 laddhybrid laddade bara 1-fas (L1). Vad jag förstår så saknar Go möjligheten att byta fas. Men man måste ställa in alla tre faserna på minst 6A för att laddningen skall börja. Nåväl det fungerade även om laddningen kunde ta tid. Den nya bilen laddar 2-fas (L1, L2). Man samma där. Alla tre strömmarna måste dras upp över 6A. Man kan inte heller sätta typ L1=16A, L2=10A, L3=10. Jo det kan man men den laddar då 10A på bägge (L1, L2). Så laddströmmarna kan inte vara olika. Om det är laddaren eller bilen som begränsar vet jag inte. Strömmätningen från laddaren verkar vara helt kass. Jag läser ut strömmen från elmätaren och för det mesta visar laddaren högre laddström eller i häraden av hela hushållets ström för laddfaserna? Väldigt märkligt..
Så nedan om laddningen är 5150W hur kan totalströmmen bli dryga 25 A ?
Så nedan om laddningen är 5150W hur kan totalströmmen bli dryga 25 A ?
Redigerat:
236V x 12A x 2 = 5600 , är det den skillnaden i w du letar efter? Är det konstant eller beror det på osynk i uppdateringen?
Vad säger bilen om laddeffekten?
Vad säger bilen om laddeffekten?
Laddeffekten stämmer nog hyggligt men strömmarna som laddboxen rapporterar verkar inte stämma. Inte jämfört laddeffekten med bilen men skall göra det. Vad jag ser är att boxen rapporterar strömmar upp till 0.5 A även om jag satt strömmarna till 0 och bilen inte är ansluten. Om jag startar om boxen så hamnar de närmare noll. Så väldigt skumt. Nu kom en ny Zaptec firmware igår men ser ingen skillnad i detta avseende i varje fall.
På bilden i #22 ser det ut som att du inte är inne i själva laddboxen och tittar på strömvärden, är det så?M muy skrev:Laddeffekten stämmer nog hyggligt men strömmarna som laddboxen rapporterar verkar inte stämma. Inte jämfört laddeffekten med bilen men skall göra det. Vad jag ser är att boxen rapporterar strömmar upp till 0.5 A även om jag satt strömmarna till 0 och bilen inte är ansluten. Om jag startar om boxen så hamnar de närmare noll. Så väldigt skumt. Nu kom en ny Zaptec firmware igår men ser ingen skillnad i detta avseende i varje fall.
Och kan du i så fall gå in i själva laddboxen, och titta på mätvärden direkt i den?
Jag har nämnligen några prylar som inte är så duktiga på att rapportera uppdaterade mätvärden.
Det verkar som att dessa prylar inte skickar ett nytt värde om avvikelsen är för liten.
Så ibland ser det ut som att det går ett antal Watt, när det i själva verket är noll.
Jag läser från laddboxen direkt med ett pythonscript. Men det verkar som den inte uppdaterar sig riktigt när den inte laddar. Jag tycker ju boxen borde sätta 0 om ingen bil är ansluten och ingen ström går.. Just nu var det ändå värre. Det spelar förvisson ingen roll. Men mitt script räknar ju på tillgängliga strömmar mm så det kan bli ganska fel. Men inser jag får ta hänsyn till om bilen laddar eller inte...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Fått ordning på det mesta nu. Lagom till att en kvinnlig minister stod o gapade o skrek att effekt-tarifferna skulle bort. Jag begärde hos Ellevio att behålla tarifferna men det gick inte av nån anledning. Föstår inte varför...M muy skrev:Jag läser från laddboxen direkt med ett pythonscript. Men det verkar som den inte uppdaterar sig riktigt när den inte laddar. Jag tycker ju boxen borde sätta 0 om ingen bil är ansluten och ingen ström går.. Just nu var det ändå värre. Det spelar förvisson ingen roll. Men mitt script räknar ju på tillgängliga strömmar mm så det kan bli ganska fel. Men inser jag får ta hänsyn till om bilen laddar eller inte...
[bild]
[bild]
Gjort ett web-interface som är 100% AI genererat
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara