Låter spännande, kan man plugga in usbn i NASen? Var det enkelt att komma igång? Ingen som kör den med Vera?

CrazyFin skrev:
Jag kör med den nya Z-Wave-väderstationen från Qubino:
[länk]

Med den så har man en USB-sticka som man placerar tillsammans med en liten nätadapter på nåt strategiskt ställe. Kommunikationen mellan sensorerna och stickan sker nämligen med 433MHz och sen kommunicerar stickan med Z-Wave-centralen.

Funkar finfint (om ändock inte perfekt riktigt än i min plattform Indigo).
Kan man inte köra sensorerna direkt till kontrollern via en rfx433?

Da9911 skrev:
Låter spännande, kan man plugga in usbn i NASen? Var det enkelt att komma igång? Ingen som kör den med Vera?
USB-stickan behöver bara ström så det funkar att köra den i NASen direkt.
Dvs, man parar ihop USB-stickan med Z-Wave-controllern och sen sköter stickan kommunikationen med sensorerna och vidarebefodrar detta till Z-Wave-controllern.

thomasx skrev:
Kan man inte köra sensorerna direkt till kontrollern via en rfx433?
Jag har RFXtrx433e och vad jag kan se så klarar den inte av (i alla fall i nuvarande och senaste firmware) Qubinos 433MHz-protokoll helt perfekt. Jag kan se data tas emot när jag kör RFX-manager-programmet men jag får inga vettiga värden.

Nackdelen med Qubino Weatherstation är att det inte (i nuvarande version alla fall) går att lägga till fler temp/fukt-sensorer.

Jag kör därför med RFXtrx433e också och har då en massa sensorer till den. Håller dock på med en övergång till enbart Z-Wave-relaterade sensorer och har bytt ut en hel del av mina 433MHz-sensorer till:
https://www.m.nu/temperatur-luftfuktighetsmatare-philio-tech-p-2673.html
(perfekt i cigarr-humidoren och vinkylen... :cool: )

samt

https://www.m.nu/temperature-humidity-sensor-everspring-p-804.html

Dom funkar finfint och jag börjar bli hyfsat nöjd med min "klimatkontroll" av huset + uteklimatet. :-)

Redigerat:
thomasx skrev:
Jag funderar på om man skulle kunna få en sådan här pooltermometer att fungera tillsammans med Vera Edge via en Rfxtrx433, vad tror ni om det?

[länk]
Den borde fungera eftersom vikings andra termometrar fungerar med rfxtrx433

• Gilla
thomasx
  • Laddar…
Känns lite som denna tråd är lite mer live än Zipabox tråden just nu, därför lägger jag in den här. Jag har problem att min nya qubino relay 2 brytare visas som OFFLINE. Den är nu installerad 1m från controllern och hittades utan problem men sen då?? Har en annan som installerades 12m bort och funkar utan problem vid första installation. När man kör laga nätverk så kommer det fail på denna. (?!)

Ordnade upp sig. Lyckades till slut! Så nu funkar allt :)

Jag skulle vilja köra med en LED-strip under mina köksskåp och kontrollera denna via min Vera-lite och köpte för länge sedan en Fibaro RGBW puck. Min förhoppning var att man på något sätt skulle kunna köra en ren "vit" strip dvs utan RGB, men kunna kontrollera den via fibaro'n på något sätt.

Någon som vet om detta går och/eller har gjort detta? Vad krävs?

Om man bara kan få en vanlig dimmerfunktion där fibaron lägger ut lika mycket kräm på alla fyra sladdarna så borde det vara lugnt, men jag skulle som sagt helst vilja få allt att uppträda som en vanlig dimmer.

Idag har jag fibaros vanliga dimmer som styr några halogenspots, och den vanliga fjäderbelastade kontakten som jag styr manuellt med kan man ju båda dimma upp/ned med samt även gå upp till max ljus (dubbeltryck). Går detta också att lösa?

Man kan ju iofs beställa både RGBW och en ren varmvit strip och prova sig fram men kanske blir lite onödigt dyrt!

Tacksam för tips.

• Gilla
Lungebo
  • Laddar…
L
Att använda endast en kanal på RGB pucken ska inte vara några problem. Du kan använda en list på varje kanal tex.

L
Jag där emot lyckas inte styra Fibaros RGBW från en monostabil brytare som sitter på en av ingångarna. Någon som vet vad man ska ha för inställning? Har en zipabox som styrsystem.

Använder jag bara en kanal på pucken så kan jag inte driva en 14.4w/m list fullt ut så jag skulle helst vilja använda alla fyra utgångarna.

radiohead skrev:
Använder jag bara en kanal på pucken så kan jag inte driva en 14.4w/m list fullt ut så jag skulle helst vilja använda alla fyra utgångarna.
RGBW-pucken vet ju inte vilken färg det är den tänder. Så varför inte använd alla fyra?

Frugan ska köpa en ny lampa. 450w (30 x 15w). Finns det någon z-wave-dimmer för detta?
Edit: jag kör med Znet Lite förresten.

snowballtwo skrev:
Frugan ska köpa en ny lampa. 450w (30 x 15w). Finns det någon z-wave-dimmer för detta?
Jag har en liknande situation där jag Z-Wave-styr 5x50W halogenspottar (dvs totalt 250W) och den enda dimmer som jag hittat som klarar den effekten är Aeon Labs Micro Smart Dimmer G2 (AEO_MSEI eller DSC19103-ZWEU).
Finns t ex hos https://www.m.nu/micro-smart-dimmer-aeon-labs-p-831.html
Står att den klarar 500W på m.nu men den klarar faktiskt nästan 600W (2.5A max vid 230VAC enligt spec på Aeon Labs egen hemsida: http://aeotec.com/z-wave-in-wall-switches/187-z-wave-in-wall-lights-controller.html)

Jag kör med ett par sådana här hemma och dom funkar finfint. Synd att dom inte är lika små och nätta som Qubinos dimmrar och att man inte kan ställa in "dimming speed" som parameter.

• Gilla
bulleb och 1 till
  • Laddar…
radiohead skrev:
Jag har en rätt liknande lösning, med vita strips.
Skåpen / bänken delas vid spisen, vilket gör att jag får två "sektioner".
För varje sektion har jag satt upp en kallvit och en varmvit 14.4W strip, som jag blandar för att få bra arbetsljus men ändå viss värme i ljuset.

Detta driver jag med en Fibaro RGBW-kontroller och använder alla 4 kanalerna.

Jag har också gjort regeln i zipaboxen så att jag får bra arbetsljus när jag tänder med strömbrytaren och om jag släcker och tänder igen inom 3 sekunder, så får jag ett svagare mysljus helt utan kallvitt ljus.

Är väldigt nöjd över resultatet. :-)

• Gilla
Tomas Andersson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.