Mattias_Jo1 skrev:
Tjena,

Vill ha tips om vilka brytare jag skall köpa/använda.

Skall styra garage belysning från min Zipa. On/off takfotsbelysning samt 1 eventuellt 2st yttre motion styrda lampor. Inne i garaget vill jag kunna styra on/off med motion mina tak lysrörsarmaturer samt veta temperatur.

Behöver jag alltså.

1st Fibaro rörelsevakt som sitter inne på ett bra ställe t ex som riktas direkt mot garageport. Kan man koppla in dessa med strömförsörjning?

1st Fibaro 2x1,5kW on/off på lampknappen för kontroll av knappar samt yttre takfots belysning?

Men de yttre motion styrda belysningen då? Kanske blir en separat styrning på dessa då? inte vi Z-Wave eller?
Fibaro Motion Sensor är enbart batteridriven.

Aeon Labs motsvarande kan drivas via USB.

Jag kör vanliga traditionella 220V rörelsevakter för utomhusbelysningen på reläingångarna i Qubino puckar. Fungerar utmärkt.

//Henry
 
Henry, jag hade tänkt att göra samma sak, dvs koppla en vanlig rörelsesensor till en av ingångarna på Qubino-pucken.

Vilken sensor/vakt kör du med? Har den ett relä på styrutgången?

Anledningen till frågan är att jag började kolla på Steinels sensorer, men det visar sig att de allra flesta kräver en minsta last för att funka. Jag antar att man har satt en TRIAC i dem istf ett relä, och då krävs en viss ström för att hålla TRIAC:en öppen. Det är normalt sett inga problem när man kopplar en lampa/last till dem, men jag har svårt att tro att ingångarna på pucken utgör en tillräckligt stor last för att uppfylla detta.
 
bygga_bo skrev:
Henry, jag hade tänkt att göra samma sak, dvs koppla en vanlig rörelsesensor till en av ingångarna på Qubino-pucken.

Vilken sensor/vakt kör du med? Har den ett relä på styrutgången?

Anledningen till frågan är att jag började kolla på Steinels sensorer, men det visar sig att de allra flesta kräver en minsta last för att funka. Jag antar att man har satt en TRIAC i dem istf ett relä, och då krävs en viss ström för att hålla TRIAC:en öppen. Det är normalt sett inga problem när man kopplar en lampa/last till dem, men jag har svårt att tro att ingångarna på pucken utgör en tillräckligt stor last för att uppfylla detta.
Jag har anlitat en elfirma till det fysiska jobbet och är inte där jag har dokumentationen just nu. Men sviker inte minnet så är det Steinels sensorer. Jag hörde aldrig talas om att de fick göra något mer än koppla den rakt på. Var lite problem med att dra 0-an till någon dosa men det är allt jag vet om. Men mina har suttit där i minst 15 år och kopplades på Qubino runt årsskiftet.

Tillägg: Vad jag vet så bryter och sluter mina vakter 230 V kretsen (Lampan/lamporna) och det gjordes inget ommontage utan istället för att ingå i strömkretsen till lampan så kopplades den till reläingången med befintlig dragning i en dosa om det är till någon hjälp?

//Henry
 
Redigerat:
Mattias_Jo1 skrev:
Ok. Nu har jag kopplat in en 2x1,5 Fibaro brytare. Allt funkade bra tills jag skulle sätta tillbaka brytarna. Då funkar helt plötsligt inte de mekaniska brytarna! Tända och släcka via app funkar bra. Har kollat så alla trådar sitter. Tips vad som kan ha hänt tas tacksamt emot.
Låter som du behöver ändra parameter 14, Toggle/Momentary switch.
Troligen inställd på återfjädrande knapp, kontrollera detta genom att "dubbelklicka" på den mekaniska brytaren.
 
Tack för svaret Henry! Om de är 15 år gamla så är det ingen mening att forska mer i det eftersom modellen sannolikt inte finns idag. Men det är i varje fall ett gott betyg på kvalitén.

Steinel har idag några modeller med potentialfritt relä (dvs inte TRIAC), men tyvärr matchar just de modellerna inte mina krav. Jag får försöka hitta något annat, eller så får jag fippla till det med någon form av bottenlast.
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
Earplugged skrev:
Låter som du behöver ändra parameter 14, Toggle/Momentary switch.
Troligen inställd på återfjädrande knapp, kontrollera detta genom att "dubbelklicka" på den mekaniska brytaren.
Ok. Skall kolla det för detta kom när jag synkade in den i systemet.
 
Det verkar vara toggle funktion. Men hur ändrar jag? Är ju rätt många parametrar och 14 säger inte mkt. Har en Zipabox

Edit: Fanns en parameter som stod antingen mono Stable eller bi-Stable. Ändrade till bi-Stable då verkar den funka som den ska.
 
Redigerat:
Någre frågor. Vilka brytare föredrar ni. Qubinos eller Fibaros? Råkade nämligen köpa Fibaros 2x1,5kW som inte hade z-wave så jag skall lämna tillbaka dem. Eller blandar ni hej vilt? Vilken är Qubinos motsvarighet till Fibaros 2x 1,5kW?
 
Redigerat:
Mattias_Jo1 skrev:
Någre frågor. Vilka brytare föredrar ni. Qubinos eller Fibaros? Råkade nämligen köpa Fibaros 2x1,5kW som inte hade z-wave så jag skall lämna tillbaka dem. Eller blandar ni hej vilt? Vilken är Qubinos motsvarighet till Fibaros 2x 1,5kW?
Jag kör Qubino generellt. Men det bygger inte på någon vetenskap. Fortsätter med det så länge de går prickfritt.
 
HenFre skrev:
Jag kör Qubino generellt. Men det bygger inte på någon vetenskap. Fortsätter med det så länge de går prickfritt.
Är det flush relay 2 som motsvarar 2x1,5kW??
 
Mattias_Jo1 skrev:
Det verkar vara toggle funktion. Men hur ändrar jag? Är ju rätt många parametrar och 14 säger inte mkt. Har en Zipabox

Edit: Fanns en parameter som stod antingen mono Stable eller bi-Stable. Ändrade till bi-Stable då verkar den funka som den ska.
Jag kör med monostabile och återfjädrande knappar. Blir ju lite förvirrande när knappen står på tänd och lampan släckts av controllern.

//Henry
 
noone70 skrev:
Lite OT men m.nu har kampanj på en z-wave väderstation.
1000kr rabatt på [länk]
Rabattkod: getout
Är det en bra väderstation?

Edit: Hmm, den visar varken vindriktning eller regnmängd. Så för mig klassar den inte riktigt in som en "väderstation".

Edit2: Dessutom funkar tydligen inte vindangivelsen med Vera, så då är den ju helt värdelös som väderstation för mig ;)

Summa summarum: Svar på frågan ovan: Nej! ;)
 
Redigerat:
Jag kör med den nya Z-Wave-väderstationen från Qubino:
https://www.m.nu/weather-station-qubino-p-2756.html

Med den så har man en USB-sticka som man placerar tillsammans med en liten nätadapter på nåt strategiskt ställe. Kommunikationen mellan sensorerna och stickan sker nämligen med 433MHz och sen kommunicerar stickan med Z-Wave-centralen.

Funkar finfint (om ändock inte perfekt riktigt än i min plattform Indigo).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.