1 347 847 läst ·
5 347 svar
1348k läst
5,3k svar
Z-wave in da haus - Hemautomation
Hej!
Jag är helt nybörjare när det gäller z-wave. Tänker införa det i huset, till en början i liten skala. Dock så är det en dealbreaker om en temp- och fuktgivare i krypgrunden inte skulle falla inom range. Det är ju ett bjälklag och isolering + spånskivor + golv mellan givare och central.
Är det verkligen så bra täckning?
Vänligen
Simon
Jag är helt nybörjare när det gäller z-wave. Tänker införa det i huset, till en början i liten skala. Dock så är det en dealbreaker om en temp- och fuktgivare i krypgrunden inte skulle falla inom range. Det är ju ett bjälklag och isolering + spånskivor + golv mellan givare och central.
Är det verkligen så bra täckning?
Vänligen
Simon
Medlem
· Södermanland
· 109 inlägg
Det ska inte vara något problem. Mina pratar genom timmervägg-över parkering-in i Garaget.
Medlem
· Södermanland
· 109 inlägg
Någon som kör Fibaro Motion Sensor? Den är rätt ny va? Hur bra mäter den temp/ljus! Är det batteridrift? Driftlängd? Ser snygg ut och netonnet har som sagt.
http://m.netonnet.se/art/dator/larm...tomatisering/fibaro-motionsensor/205712.8060/
http://m.netonnet.se/art/dator/larm...tomatisering/fibaro-motionsensor/205712.8060/
Medlem
· Västra Götaland
· 659 inlägg
Kan vara bra att veta att den inte funkar så bra med Vera ännu. Iaf inte sist jag kollade i MCV-forumet.
Medlem
· västernorrland
· 529 inlägg
Jag kör två st lite tidigt att uttala mig om batterierna men den fungerar bra och är snygg och liten. Jag kör den mot zipaboxen.
Medlem
· Södermanland
· 109 inlägg
Har stött på problem med fönsterlamporna i sovrummet, det sitter fönsteruttag som är kopplade med N, L och jord. N kommer från en kopplingsdosa och L kommer från brytare. Men för att koppla in Fibaro Relay switch så verkar jag behöva två kablar från brytaren, i alla engelska guider kallade L1 och COM. Får det till att det är COM jag saknar, har någon upplevt det samma och kanske även lyckats lösa att koppla in utan egen COM-kabel?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Då vill du kanske ha hjälp? Det kanske finns någon som har denna "Fibaro Relay switch" i handen och kan svara på din fråga. För andra vore en spec väääldigt bra. Jag hittar ingen "Fibaro Relay switch" på http://manuals.zwaveeurope.com/ så antingen finns den inte där eller så heter den du har någonting annat. Kikade i specen för FIB_FGS-211 men den var det inte, för den säger ingenting om COM. Det är för övrigt märkligt med ordet COM i dessa sammanhang.
Var nog lite otydlig och trött igår, hjälp hade tacksamt tagit emot om någon kan. En standard installation brukar väl se ut som nedan? Har kopplat andra styrningar enligt detta men i två av sovrummet så sitter COM kabel i brytaren (tror det heter fasledare på svenska?) kopplad ihop med andra lampor i kopplingsdosan och det går inte att dra en kabel därifrån till fönsteruttaget.
http://www.vesternet.com/resources/application-notes/apnt-17#.U7eV6rEUF8E
http://www.vesternet.com/resources/application-notes/apnt-17#.U7eV6rEUF8E
Du behöver N (normalt blå),. En fas L (tidigare ofta svart, idag kör man brun - men blanda inte), denna skall ge ständig ström.
Från brytaren behöver du två trådar (färger varierar på tändtråd).
Beroende på var man installerar kan det behövas någon ny tåt. Vid brytaren felar man ibland nollan (då den går från kopplingsdosan direkt till lampan). Vid lampan felar man ofta fasen, då den får strömmen genom brytaren (fasen bryts ju i brytaren).
Vet man inte vad man skall göra, och behöver fråga, så anser jag att man bör anlita en elektriker.
Man får byta en brytare eller ett uttag, till ett lika, om man har nödig kännedom. Men man får ex inte byta till en dimmer själv. Sedan hur svårt det är att dra ner en nolla etc. är ju en annan sak. Blir lite orolig när man börjar tala om COM-kabel, som i detta fall är en del av brytfunktionen från brytare till pucken.
Från brytaren behöver du två trådar (färger varierar på tändtråd).
Beroende på var man installerar kan det behövas någon ny tåt. Vid brytaren felar man ibland nollan (då den går från kopplingsdosan direkt till lampan). Vid lampan felar man ofta fasen, då den får strömmen genom brytaren (fasen bryts ju i brytaren).
Vet man inte vad man skall göra, och behöver fråga, så anser jag att man bör anlita en elektriker.
Man får byta en brytare eller ett uttag, till ett lika, om man har nödig kännedom. Men man får ex inte byta till en dimmer själv. Sedan hur svårt det är att dra ner en nolla etc. är ju en annan sak. Blir lite orolig när man börjar tala om COM-kabel, som i detta fall är en del av brytfunktionen från brytare till pucken.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Där satt den. Det var alltså en FGS-211 i alla fall, fast med en märklig installationsanvisning. Du har helt rätt i att det är "COM" du saknar, men allting blir mycket bättre om vi översätter "COM" till "L". Det är alltså en fast fas du saknar i dosan för uttaget. Nolla och tändtråd (L1) har du redan. Bilderna är tydliga bara man raderar ordet "COM"... Jag är inte helt vän med färgvalet de har gjort heller. Tändtrådar är normalt inte blå, utan en annan färg, t.ex orange eller grå. Det är ju en utländsk sida så det gäller att ha koll på de regler som finns i Sverige.
Så då är de bara snällt att försöka få dit en tändtråd till eller ge upp möjligheten med styrning på det uttaget. Hade hoppats att det gick att kringgå i hur man kopplar in FGS-211:an. Är inte så obekant med el som det av inläggen kan verka, det är nog mer Fibaro och deras engelska guider (polskan är än svårare) som ställer till det.
Jag tycker nog tvärtom, de är tydliga nog. De har ju märkt ut vilket som är nolla fas etc. De visar ju tom en brytare och hur det skall se ut (värre blir det vid trappkoppling).
Återigen, se till vad du har fram (2-3 trådar) och vad du felar av de fyra trådarna som behövs (jord, gul/grön, om den finns oräknad).
Vid brytaren felar vi oftast nollan N och ute vid lampan/förbrukaren felar vi fasen + en extra tändtråd för brytfunktionen (det behövs nu två för det är en slinga som brytaren då bryter/öppnar).
Återigen, se till vad du har fram (2-3 trådar) och vad du felar av de fyra trådarna som behövs (jord, gul/grön, om den finns oräknad).
Vid brytaren felar vi oftast nollan N och ute vid lampan/förbrukaren felar vi fasen + en extra tändtråd för brytfunktionen (det behövs nu två för det är en slinga som brytaren då bryter/öppnar).
